والمقام المحمود

نوع اصطلاح :
عنوان :
والمقام المحمود
این فراز اشاره به مقام‏ها و درجه‏هایی دارد که خداوند به ائمّه معصومین علیهم السلام عطا کرده است و تفاوت آن با فراز قبل در آن است که «درجه رفیعِ» ائمّه علیهم السلام، درجه‏های قرب إلی اللّه بوده، ولی «مَقام مَحْمود»، درجه‏هایی است که خداوند به ائمّه طاهرین علیهم السلام داده است. خداوند به ائمّه اطهار علیهم السلام بعضی از مقام‏ها و درجه‏ها را در دنیا عنایت کرده است. مانند مقام عصمت که خداوند اراده کرده آنها از تمامی ناپاکی‏ها به دور باشند.[1] و برخی از درجه‏ها و مقام‏ها را در آخرت به ایشان عطا می‏نماید.
قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «إنّ اللّه تَبارک و تَعالی إذا جمع النّاس یوْم القیامَة وعدنی المَقام الَمحْمود و هُو واف لی بِه إذا کان یوْم القیامة نصب لی منْبر لَه ألف دَرَجَة فأصعد حتّی اعلو فَوْقه فَیأْتینی جِبْرئیل بِلِواءِ الحَمْدِ فیضعه فی یدی و یقول: یا مُحمّد هذا المَقام الَمحْمود الَّذی وَعَدَک اللّه تَعالی فَاقول لِعلی اصْعد فَیکون أسْفل منّی بِدَرجة فاضع لواء الحَمْد فی یده ثُمّ یأْتی رِضْوان بمفاتیح الجَنَّة فَیقول: یا مُحمّد هذا المَقام الَمحْمود الَّذی وَعَدَک اللّه تَعالی فیضعها فی یدی فَاضعها فی حجر عَلی بن أبی‏طالب ثُمَّ یأْتی مالک خازن النّار فیقول: یا مُحمّد هذا المَقام الَْمحْمود الَّذی وَعَدَکَ اللّه تَعالی، هذه مَفاتیح النّار ادْخل عدُوّک و عدّو اُمَّتک النّار فاخرها و اضعها فی حجر علی بن ابیطالب...».[2] .
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: همانا خداوند هنگامی که در روز رستاخیز تمام مردم گرد هم آمدند، وعده می‏دهد به من به مقام محمود و او وفای به عهد کرده در آن روز برای من منبری که هزار درجه و رتبه دارد نصب می‏نمایند و من از آن بالا رفته، در بالاترین درجه آن می‏نشینم. پس جبرئیل نزد من می‏آید و پرچم حمد الهی را به من می‏دهد و می‏گوید: ای محمّد این مقام محمود است که خداوند به تو وعده داده است پس من علی را فرا می‏خوانم و او از منبر بالا آمده یک پله پایین‏تر از من می‏نشیند و من پرچم حمد را به دست او می‏دهم. سپس فرشته رضوان (کلید دار بهشت) می‏آید و کلیدهای بهشت را به من می‏دهد و می‏گوید: ای محمّد، این مقام محمود است که خداوند به تو وعده داده است. پس من آن را کنار علی قرار می‏دهم (و در اختیار او می‏گذارم). سپس فرشته‏ای که صاحب دوزخ است می‏آید (و کلیدهای دوزخ را به من داده) و می‏گوید: ای محمّد، این مقام محمود است که خداوند به تو وعده داده است و اینها کلیدهای آتش است، پس دشمنانت و دشمنان امتت را وارد آن کن. پس من آن کلیدها را گرفته در اختیار علی قرار می‏دهم.... پس یکی از مقام‏های محمود، همان «اختیارداری تمام محشر» است.
بعضی بر این باورند که مقام محمود که مقام برجسته‏ای است، مقام «شفاعت کبرای» ائمّه معصومین علیهم السلام می‏باشد. چرا که آنان بزرگ‏ترین شفیعان در عالم دیگر هستند و مردمی که شایستگی شفاعت را داشته باشند، مشمول این شفاعت بزرگ خواهند شد.
قال الصادق علیه السلام: قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «لَوْ قد قمتُ المَقام الَمحْمود شفعت لأبی و اُمّی و عمّی و أخ کان لی مُوافیاً فی الجاهِلیة».[3] . امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: اگر بایستم در مقام محمود، شفاعت می‏کنم پدر و مادر و عمویم و برادرم را، آنها که در زمان جاهلیت از دنیا رفته‏اند. بعضی دیگر مقام محمود را، «نهایت قرب الی اللّه» دانسته‏اند به گونه‏ای که هیچ حجابی بین خود و خدا نمی‏دیدند.

پی نوشت ها:
[1] اشاره به سوره مبارکه احزاب، آیه 33.
[2] بحارالانوار، ج 7، ص 335.
[3] بحارالانوار، ج 8، ص 47.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir