نماز قصر در سفر مکه

نوع اصطلاح :
عنوان :
نماز قصر در سفر مکه
فقهای شیعه در نماز قصر شرایطی قائلند که از آن جمله، شخص مسافر نباید از قبیل چار وادار، ناخدا، قاصد و گله‏دار باشد، زیرا این گروه باید نمازشان را در سفر کامل بخوانند، و شغل مسافرت عملی است که متوقف بر تصمیم‏گیری و تجربه‏های مداوم دارد به نحوی که یک مورد، و اتفاقی نیست، و برای کسی که شغلش مسافرت است غیرمعمول نباشد. بنابراین سفر هر ساله حمله داران حج باعث کامل خواندن نماز نمی‏شود، بلکه آنان باید نمازشان را قصر بخوانند.
محمد بن جزک روایت کرده، می‏گوید: به خدمت ابوالحسن ثالث - امام هادی - علیه‏السلام نوشتم که: شترانی دارم که زندگی من از درآمد آنها می‏گذرد و هیچ جا نمی‏روم، مگر به خاطر علاقه‏ای که دارم، با آنها به مکه و یا به ندرت به بعضی جاهای دیگر می‏روم، بنابراین تکلیف من چیست؟ وقتی که من با مردم، برای کار از شهر بیرون می‏شوم، یا در نماز و روزه تکلیفم در مدت مسافرت، قصر است، یا تمام؟ امام علیه‏السلام در پاسخ وی نوشت: «اگر همیشه مسافرت نمی‏کنی و با شترانت در حال سفر نیستی جز برای سفر مکه، وظیفه‏ات قصر خواندن نماز و افطار کردن روزه است.» [1] .
در این جا سخن ما درباره بعضی از احکامی که از امام علیه‏السلام درباره آنها سؤال شده بود، پایان گرفت.

پی نوشت ها:
[1] وسائل الشیعه: 5 / 518.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir