مستحق زکات

نوع اصطلاح :
عنوان :
مستحق زکات
فقها درباره مستحق زکات، شرط کرده‏اند که مؤمن باشد، بنابراین به کافر نمی‏شود زکات داد. از جمله دلایل آنها روایتی است که از امام ابوالحسن علیه‏السلام پرسیده‏اند که آیا به کسی که قائل به تجسم است - یعنی می‏گوید خدا جسم است - می‏توان زکات داد؟ امام علیه‏السلام فرمود: «به کسی که می‏گوید: خدا جسم است نباید زکات داد و نمی‏توان پشت سر او نماز خواند.» [1] . طبیعی است که خصوصیتی در مورد کسی که قائل به جسم بودن خداوند است، نمی‏باشد بلکه این حکم، شامل هر کافری می‏شود که به خدا و روز جزا ایمان ندارد.
و نیز فقها شرط کرده‏اند که گیرنده زکات نباید از کسانی باشد که نفقه‏اش به گردن زکات دهنده است مثل پدر و مادر، هرچند که بالا رود - یعنی اجداد - و فرزندان از اولاد پسر و دختر، هرچه پایین رود - یعنی فرزندان فرزندان - اما کلینی در کتاب کافی از اسماعیل بن عمران قمی، نقل کرده است: به خدمت ابوالحسن ثالث امام هادی علیه‏السلام، نوشتم که من اولادی دارم که مردان و زنان هستند آیا جایز است که چیزی از زکات به ایشان بپردازم؟ امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: «آری جایز است». شیخ، این روایت را در تهذیب و استبصار حمل بر مورد خاص آن سائل و هر کسی که نظیر او باشد کرده است، یعنی کسی که مال خودش برای هزینه خانواده‏اش کافی نباشد. [2] .

پی نوشت ها:
[1] وسائل الشیعه: 6 / 157.
[2] حدائق الناضره: 12 / 211.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir