محال است خدا جسم باشد

نوع اصطلاح :
عنوان :
محال است خدا جسم باشد
محال است که خداوند واجب الوجود دارای جسم باشد، زیرا که جسم داشتن از صفات ممکن الوجود است که وجودش به علت نیازمند و عدمش نیز نیازمند علت است و لازمه چنین موجودی حادث بودن است. امام ابوالحسن الهادی علیه‏السلام، در بسیاری از احادیث خود بر رد کسانی که خدا را جسم می‏دانند سخن گفته است، از جمله مطالب زیر است:
1- صقربن ابی‏دلف می‏گوید: از ابوالحسن علی بن محمد علیهماالسلام درباره توحید پرسیدم، و عرض کردم من به عقیده هشام بن حکم هستم که او پیش از هدایت یافتنش قائل به جسمانیت خدا بود! امام علیه‏السلام برآشفت و فرمود:
«شما را به قول هشام چه کار! به راستی کسی که معتقد باشد خدا جسم است، از ما نیست و ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم. پسر ابودلف! همانا جسم پدیده است در حالی که خدا پدید آورنده و سازنده آن جسم است.» [1] . البته لازمه اعتقاد به تجسیم خداوند، آن است که او پدیده و محتاج به علت باشد که آن علت هستی بخش وی باشد، در حالی که خداوند منزه و بالاتر از داشتن علت است.
2- حمزة بن محمد نقل کرده، می‏گوید: خدمت امام ابوالحسن علیه‏السلام نامه‏ای نوشتم و از آن حضرت راجع به جسم و صورت پرسیدم، امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت:
«پاک و منزه است خدایی که بی‏نظیر است و جسم و صورت ندارد.» [2] .
3- ابراهیم بن محمد همدانی نقل کرده، می‏گوید: به خدمت آن مرد - یعنی ابوالحسن علیه‏السلام - نوشتم که: در عصر ما از دوستان شما کسانی هستند که درباره توحید اختلاف نظر دارند، بعضی می‏گویند، او جسم است و بعضی می‏گویند: صورت است؟ امام علیه‏السلام در پاسخ من به خط خود نوشت: «منزه است خدایی که حدود وصف ندارد، بی‏نظیر است و او شنوا و داناست.» [3] . به راستی غیر ممکن است که خدای تعالی به وسیله حدی وصف شود که حقایق چیزهای ممکن از آن فراهم می‏آید، همان طوری که محال است با اوصافی توصیف شود که مستلزم تعدد و مغایرت صفت و موصوف است، زیرا مطابق تحقیقات متکلمان [4] صفات خدا عین ذات اوست.

پی نوشت ها:
[1] توحید: ص 104.
[2] توحید: ص 97.
[3] درالنظیم، توحید: ص 100.
[4] البته، این عقیده خاص متکلمان شیعه امامیه است که از مکتب اهل‏بیت علیهم‏السلام توحید خالص و دیگر عقایدشان را گرفته‏اند، و اگر نه متکلمان دیگر، چنین عقایدی را ندارند، چنان که حاج ملا هادی سبزواری در منظومه خود، می‏گوید: اشاعره به تعدد ذات و صفات ثبوتیه حق تعالی معتقدند (قدمای ثمانیه!)، و قال بالنیابة معتزله!- م.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir