فروش وقف‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
فروش وقف‏
صدوق با سند خود از علی بن معبد نقل می‏کند که گفت:
محمد بن احمد بن ابراهیم در سال 233 به امام هادی علیه‏السلام نامه نوشت، و پرسید: مردی از دنیا رفته، و برای زن و پسران و دختران خود، غلامی را جا گذاشته، و او را تا ده سال بر ایشان وقف کرده که پس از آن آزاد باشد، حال - فدایت شوم - آنان گرفتار شده‏اند و ناچار، آیا می‏توانند این غلام را بفروشند؟ امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: تا پایان زمانی وقف، او را نفروشند، مگر مضطر به فروش باشند، که در این صورت جایز است.
صدوق از محمد بن عیسی نقل می‏کند که گفت: احمد بن حمزه به امام هادی علیه‏السلام نوشت: مالک برده‏ای که پس از او وقف است از دنیا رفته، و بدهکار است و مالش برای بدهی کافی نیست. امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: وقفش را بفروشند تا دینش را بپردازند.
صدوق با سند خود از ابوالحسین [بن هلال] نقل می‏کند که گفت:
به امام هادی علیه‏السلام نوشتم: من زمینی را بر فرزندانم، و نیز در راه حج و کارهای خیر، که تو و امام پس از تو در آن حقی داشته باشد، برای پس از خود وقف کردم، و اینک آن را از وقفیت انداختم [، چگونه است]؟ امام علیه‏السلام فرمود: جایز است، می‏توانی.
کلینی با سند خود از ابوعلی بن راشد نقل می‏کند که گفت: به امام هادی علیه‏السلام عرض کردم: فدایت شوم! زمینی را که در کنار مزرعه من بود، به دو هزار درهم خریدم، چون پولش را پرداختم، خبردار شدم که زمین، وقفی است [، چه کنم]؟ امام علیه‏السلام فرمود: خرید وقف جایز نیست، و غله آن مال تو نیست، آن را به کسانی بده که وقف آن‏هاست. عرض کردم: آن‏ها را نمی‏شناسم. فرمود: غله آن را صدقه بده.

روی الصدوق:
عن محمد بن علی بن محبوب، عن محمد بن الفرج، عن علی بن معبد، قال: کتب الیه علیه‏السلام محمد بن أحمد بن ابراهیم [1] ، فی سنة ثلاث و ثلاثین و مأتین، یسأله عن رجل مات و خلف امرأة و بنین و بنات، و خلف لهم غلاما، أوقفه علیهم عشر سنین، ثم هو حر بعد العشر سنین، هل یجوز لهؤلاء الورثة بیع هذا الغلام، و هم مضطرون، اذا کان علی ما وصفته لک، جعلنی الله فداک؟
فکتب علیه‏السلام: لا یبیعونه الی میقات شرطه الا أن یکونوا مضطرین الی ذلک، فهو جائز لهم [2] .
قال الصدوق: روی محمد بن عیسی العبیدی، قال: کتب أحمد بن حمزة [3] الی أبی‏الحسن علیه‏السلام: مدبر وقف ثم مات صاحبه، و علیه دین لا یفی بماله.
فکتب علیه‏السلام، یباع وقفه فی الدین [4] .
و قال أیضا: روی محمد بن أحمد بن یحیی، عن محمد بن عیسی الیقطینی، عن علی بن مهزیار، عن أبی‏الحسین [5] قال: کتبت الی أبی‏الحسن الثالث علیه‏السلام: أنی وقفت أرضا علی ولدی، و فی حج، و وجوه بر، و لک فیه حق بعدی و لمن بعدک، و قد أزلتها عن ذلک المجری. فقال: أنت فی حل، و موسع لک [6] .
روی الکلینی: عن محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد بن عیسی، عن أبی علی بن راشد، قال: سألت أباالحسن علیه‏السلام قلت: جعلت فداک، اشتریت أرضا الی جنب ضیعتی بألفی درهم، فلما وفیت المال خبرت أن الأرض وقف. فقال: لا یجوز شراء الوقف، و لا تدخل الغلة فی مالک، ادفعها الی من أوقفت علیه. قلت: لا أعرف لها ربا، قال: تصدق بغلتها [7] .

پی نوشت ها:
[1] هو من أصحاب الهادی علیه‏السلام، (معجم رجال الحدیث 14: 310 ش 10055).
[2] من لا یحضره الفقیه 4: 245 ح 5580، تهذیب الأحکام 9: 138 ح 28، وسائل الشیعة 13: 327 ح 24463.
[3] هو أحمد بن حمزة بن الیسع بن عبدالله القمی، من أصحاب الهادی علیه‏السلام «معجم رجال الحدیث 2: 107».
[4] من لا یحضره الفقیه 4: 239 ح 5571، تهذیب الأحکام 9: 138 ح 26، و 144 ح 48 و فیه «عن أبی‏طاهر بن حمزة»، وسائل الشیعة 13: 305 ح 7.
[5] الظاهر هو ابوالحسین بن هلال، ثقة من أصحاب الهادی علیه‏السلام «معجم رجال الحدیث 21: 126».
[6] من لا یحضره الفقیه 4: 237 ح 5568، تهذیب الأحکام 9: 143 ح 45، و 144 ح 48.
[7] الکافی 7: 37 ح 35، من لا یحضره الفقیه 4: 243 ح 5576، الاستبصار 4: 97 ح 1، وسائل الشیعة 12: 270 ح 1.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir