وصیت

نوع اصطلاح :
عنوان :
وصیت
صدوق با سند خود از حسن بن راشد نقل می‏کند که گفت:
از امام هادی علیه‏السلام پرسیدم، شخصی به ثلث مال خود پس از مرگش وصیت کرده، و گفته است: پس از مرگم ثلث مال مرا میان غلامان و کنیزانم تقسیم کنید، پدر او نیز غلامانی دارد، آیا غلامان پدر در وصیت او داخل‏اند یا نه؟
امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: داخل نیستند.
کلینی با سند خود از حسین بن مالک نقل می‏کند که گفت: مردی از دنیا رفته است، از وقتی زنده بود، چون فرزندی نداشت، هر چه داشته، برای شما وصیت کرده، سپس بچه‏دار شده است، همه دارایی او سه هزار درهم است، و [چون وصیتش در ثلث نافذ است] هزار درهم آن را خدمت شما فرستادم، فدایت شوم! چنانچه مصلحت بدانی نظر خود را نسبت به دو سوم مال او بیان فرما تا به آن عمل کنم. امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: آن را در اختیار ورثه او بگذار.
کلینی با سند خود از حسن بن راشد نقل می‏کند که گفت: در مدینه از امام هادی علیه‏السلام پرسیدم: مردی وصیت کرده که مالش را در سبیل الله مصرف کنند؟ امام علیه‏السلام فرمود: سبیل الله، شیعیان ما هستند.
طوسی از محمد بن علی بن محبوب نقل می‏کند که گفت:
کسی به امام هادی علیه‏السلام نوشت: مردی ثلث مال خود را برای غلامان خود، و غلامان پدرش وصیت کرده است، ولی آن، به همه نمی‏رسد؟ امام علیه‏السلام فرمود: آن را به غلامان خودش بدهند، غلامان پدرش حذف می‏شوند.
کلینی با سند خود از ابوعلی بن راشد نقل می‏کند که گفت:
به امام هادی علیه‏السلام عرض کردم: فدایت شوم! چیزی [یا پولی] را نزد ما می‏آورند، و می‏گویند: این مال امام جواد علیه‏السلام است که نزد ما بوده، با آن چه کنیم؟ امام علیه‏السلام فرمود: آنچه به سبب امامت برای امام جواد علیه‏السلام باشد، به من می‏رسد، و غیر آن، مال ارثی شخص امام علیه‏السلام خواهد بود که طبق کتاب خدا و سنت پیامبرش میان ورثه تقسیم می‏شود.

قال الصدوق:
روی محمد بن عیسی العبیدی، عن الحسن بن راشد، قال: سألت العسکری علیه‏السلام [1] عن رجل أوصی بثلثه بعد موته، فقال، ثلثی بعد موتی بین موالی و موالیاتی، و لأبیه موال، یدخلون موالی أبیه فی وصیته بما یسمون موالیه، أم لا یدخلون؟ فکتب علیه‏السلام: لا یدخلون [2] .
روی الکلینی: عن محمد بن یحیی، عن محمد بن أحمد، عن الحسین بن مالک، قال: کتبت الیه رجل مات وجعل کل شی‏ء له فی حیاته لک و لم یکن له ولد، ثم انه أصاب بعد ذلک ولدا و مبلغ ماله ثلاثة آلاف درهم و قد بعثت الیک بألف درهم، فان رأیت جعلنی الله فداک، أن تعلمنی فیه رأیک لأعمل به.
فکتب: أطلق لهم [3] .
و روی أیضا: عن محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد بن عیسی و محمد بن یحیی، عن محمد بن أحمد، عن محمد بن عیسی بن عبید، عن الحسن بن راشد، قال: سألت العسکری علیه‏السلام بالمدینة عن رجل أوصی بمال فی سبیل الله؟ فقال: سبیل الله شیعتنا [4] .
روی الطوسی: عن محمد بن علی بن محبوب قال: کتب رجل الی الفقیه علیه‏السلام رجل أوصی لموالیه و موالی أبیه بثلث ماله، فلم یبلغ ذلک.
قال: المال لموالیه، و سقط موالی أبیه [5] .
روی الکلینی: عن محمد بن یحیی، عن محمد بن أحمد، عن محمد بن عیسی، عن أبی‏علی بن راشد، عن صاحب العسکر علیه‏السلام قال: قلت له: جعلت فداک، نؤتی بالشی‏ء، فیقال: هذا ما کان لأبی‏جعفر علیه‏السلام عندنا، فکیف نصنع؟
فقال: ما کان لأبی‏جعفر علیه‏السلام بسبب الامامة فهو لی، و ما کان غیر ذلک فهو میراث علی کتاب الله و سنة نبیه صلی الله علیه و آله [6] .

پی نوشت ها:
[1] المراد منه: الهادی علیه‏السلام کما فی المصدر.
[2] من لا یحضره الفقیه 4: 233 ح 5555، تهذیب الأحکام 9: 215 ح 26.
[3] الکافی 7: 59 ح 12، من لا یحضره الفقیه 4: 232 ح 5553، فیه عن عبدالله بن جعفر الحمیری، عن الحسن بن مالک. و فیه کتبت الیه - یعنی علی بن محمد علیهماالسلام -، تهذیب الأحکام 9: 189 ح 12، و فیه: محمد بن أحمد، عن الحسین بن مالک، الاستبصار 4: 124 ح 21، و فیه: محمد بن أحمد بن یحیی، عن الحسین بن مالک.
[4] الکافی 7: 15 ح 2، من لا یحضره الفقیه 4: 206 ح 5478، معانی الأخبار: 167 ح 3، تهذیب الأحکام 9: 204 ح 8، تفسیر العیاشی 2: 94 ح 81، وسائل الشیعة 13: 412 ح 1، بحارالأنوار 96: 66 ح 32، و 103: 211 ح 15.
[5] تهذیب الأحکام 9: 244 ح 41، وسائل الشیعة 13: 460 ح 2.
[6] الکافی: 7: 59 ح 11، من لا یحضره الفقیه 2: 43 ح 1657، تهذیب الأحکام 9: 234 ح 8، وسائل الشیعة 6: 374 ح 6.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir