اسامی شروع شده با «غ»«ف»

نوع اصطلاح :
عنوان :
اسامی شروع شده با «غ»«ف»
1 - «فارس بن حاتم قزوینی»: شیخ او را از اصحاب امام هادی نام می‏برد و می‏افزاید او غلوکننده و ملعون است [1] کشی می‏گوید: نصر بن الصباح می‏گفت: امام هادی - علیه‏السلام - حسن بن معروف بن ابن‏بابا، محمد بن نصیر النمری و فارس بن حاتم قزوینی را لعن کرد. [2] .
از امام هادی - علیه‏السلام - اخبار زیادی در لعن فارس و اجتناب و دوری شیعیان از او وارد شده است زیرا او عامل گمراهی و انحراف بشمار می‏رفت. در این جا به پاره‏ای از اخبار محکوم‏کننده‏ی ابن‏حاتم اشاره می‏کنیم:
1 - عروه طی نامه‏ای از امام هادی - علیه‏السلام - درباره‏ی فارس استفسار نمود و حضرت چنین پاسخ داد:
«او را تکذیب کنید و رسوا نمایید. خداوند او را از رحمت خویش دور کند و خوار نماید او در تمام ادعاها و گفته‏ها و توصیفاتش دروغ می‏گوید لیکن شما از هم سخنی و برخورد کلامی با وی خودداری نمایید و با او مشورت و گفتگو نکنید و راهی برای فتنه‏انگیزی او بازمگذارید خداوند شر او و امثال او را از سر ما و شما دور کند و خود ایشان را دفع نماید» [3] .
2 - ابراهیم بن داوود یعقوبی با ارسال نامه‏ای از حضرت امام هادی - علیه‏السلام - درباره‏ی فارس پرسش کرد و حضرت پاسخ داد: «به او توجهی مکن و اگر نزدت آمد او را سبک و خوار کن» [4] .
3 - امام هادی - علیه‏السلام - نامه‏ای درباره‏ی فارس بدین مضمون به علی بن عمر قزوینی نگاشت: «درباره‏ی فارس پرسیده بودی به یقین بدان تنها آن چیزی را خواهم گفت که مطابق واقع و راه صحیح باشد و تو را به امری خلاف واقع و مغضوب خداوند رهنمون نخواهم شد اما آنچه باید انجام دهی آن است که با تمام کوشش و توان خود، فارس را لعن کنی و دشمنی او را پیشه نمایی و به هر وسیله بتوانی شر او را دفع نمایی؛ زیرا تو را به دیانت حقیقی دستور می‏دهم پس بکوش و با شدت او را لعن و رسوا کن، عرصه را بر او تنگ کن و راهی برای نفوذ او در میان اصحاب ما بازمگذار و کوشش‏های او را تباه ساز به یاران ما در آن جا نیز همین را بگو و آن را برایشان استوار کن زیرا من فردای قیامت در پیشگاه خداوند از این امر مؤکد و مهم پرسش خواهم کرد. پس وای بر منکر و سرکش. (این نامه را) به خط خود در شب سه‏شنبه نهم ربیع‏الاول سال 250 ه نگاشتم. به خدا توکل می‏کنم و او را سزاوار ستایش بسیار می‏دانم...» [5] . این‏ها برخی از نامه‏هایی بودند که امام درباره‏ی این شخص منحرف و از دین خارج شده و دشمن اسلام نگاشتند. «فارس» بدعتگری گمراه بود که مردم را به خروج از حدود دین و تحریف آیات و مسخ اسلام فرامی‏خواند و ما آراء او را هنگام بحث از دوران امام خواهیم آورد. به هر حال خیانت این شخص مسخ شده و حیوان‏صفت تا بدان جا رسیده بود که امام خواستار هلاکت وی شده و می‏فرمود: «کیست آن که مرا از او راحت کند و او را بکشد تا من نزد خداوند ضامن بهشت برای او باشم» [6] .
2 - «فتح بن یزید جرجانی»: شیخ و برقی او را از اصحاب امام هادی برمی‏شمارند [7] و نجاشی او را صاحب مسائل - فکر می‏کنیم پاسخ‏هایی است که امام هادی - علیه‏السلام - در برابر پرسش‏هایی که از ایشان شد فرمودند - می‏داند.
3 - «فضل بن شاذان نیشابوری»: شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد. [8] فضل یکی از برجسته‏ترین و چیره‏دست‏ترین عالمان اسلامی و متفکران شیعی بشمار می‏رود و در عصر خود در علوم و فنون مختلف آثار ارزشمندی بجا گذاشت و ما در این جا فهرست‏وار برخی از جنبه‏های شخصیتی این بزرگوار را می‏آوریم:

ستایش امام حسن عسکری (ع):
امام حسن عسکری هنگام ملاحظه یکی از آثار این بزرگوار با الفاظی عبیرآمیز و عطرآلود بر او درود و رحمت فرستاد و فرمود: «بر اهل خراسان به خاطر بودن فضل و اقامت او در آنجا غبطه می‏خورم و رشک می‏برم» [9] . بار دیگری که امام یکی از تألیفات فضل را مشاهده فرمود، سه مرتبه بر او درود فرستاد و طلب رحمت نمود و سپس این گونه کتابش را تأیید کرد: «مطالب این کتاب صحیح و شایسته عمل کردن است» [10] .

رد بر مخالفین:
فضل بر دفاع از اعتقادات خود و زدودن شبهه‏ای که پیرامونش به وجود آمده بود پرداخت و گفت: «من جانشین گذشتگان هستم. محمد بن ابی‏عمیر، صفوان بن یحیی و دیگران را درک کردم و از آنان از پنجاه سال پیش تاکنون حدیث نقل کرده‏ام. هشام بن حکم - رحمةالله‏علیه - که درگذشت یونس بن عبدالرحمن - رحمةالله - جانشین او گشت و با مخالفان به جدال و جهاد علمی برخاست تا آن که او نیز درگذشت و کسی را جز سکاک بجا نگذاشت و او نیز به نبرد فکری با مخالفان برخاست تا آن که درگذشت - خدایش رحمت کند - و من پس از آنان - رحمت خدا بر آنان باد - جانشین آنها هستم» [11] . فضل جانشین به حق این بزرگان بود و مانند آنان به دفاع از ارزش‏های اسلامی و حریم اعتقادی اهل بیت و اصولی که آنان بنیان نهادند پرداخت و مخالفان را محکوم ساخت.

تألیفات:
این دانشمند بزرگوار در زمینه‏های مختلفی مانند فقه، تفسیر، کلام، فلسفه، علم‏اللغه و منطق آثاری به وجود آورد که از 150 نوشته و تألیف تجاوز می‏کند. [12] برخی از تألیفات او را شیخ [13] ، نجاشی [14] ، ابن‏ندیم [15] و دیگران نقل کرده‏اند.
4 - «فضل بن کثیر بغدادی»: شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - یاد می‏کند. [16] .
5 - «فضل بن مبارک»: از امام هادی - علیه‏السلام - نقل کرده است و محمد بن عیسی عبیدی نیز از او روایت می‏کند. [17] .

پی نوشت ها:
[1] رجال طوسی.
[2] رجال کشی.
[3] رجال کشی.
[4] رجال کشی.
[5] رجال کشی.
[6] رجال کشی.
[7] رجال طوسی و برقی.
[8] رجال طوسی.
[9] رجال کشی.
[10] رجال کشی.
[11] رجال کشی.
[12] رجال نجاشی.
[13] الفهرست شیخ طوسی.
[14] رجال نجاشی.
[15] الفهرست ابن‏ندیم.
[16] رجال طوسی.
[17] معجم رجال الحدیث، ج 12، ص 339.

منبع: زندگانی امام علی الهادی؛ باقر شریف قریشی؛ مترجم: سید حسن اسلامی؛ دفتر انتشارات اسلامی.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir