حرز امام هادی

نوع اصطلاح :
عنوان :
حرز امام هادی
سید ابن‏طاووس با سند خود از جناب عبدالعظیم حسنی نقل می‏کند که گفت:
امام جواد علیه‏السلام، این دعای چشم زخم را برای فرزندش امام هادی علیه‏السلام - که کودک در گهواره بود - نوشت، و آن را به بازویش بست [یا: به او آویخت]، و آن را به اصحاب خود سفارش می‏کرد، حرز این است:
به نام خداوند بخشنده‏ی مهربان، هیچ جنبش و نیرویی جز از خدای بلند مرتبه‏ی بزرگوار نیست، ای خدا! ای پروردگار فرشتگان، و روح، و پیامبر، و رسولان! و ای چیره‏ی بر هر که در آسمان‏ها و زمین‏هاست! و ای آفریدگار، و مالک هر چیز! از ما آزار دشمنانمان، و آزار هر جن و انسی که بدی ما را می‏خواهد باز دار، و دیده و دلشان را کور کن، و میان ما و ایشان پرده و نگهبانان و ابزار دفاعی قرار ده، که تو پروردگار مایی، هیچ نیرویی برای ما نیست جز به وسیله‏ی خدا، بر او توکل داریم، و به سوی او بازمی‏گردیم، که همه‏ی شدن‏ها به سوی اوست.
پروردگارا! ما را وسیله‏ی آزمایش [، و آماج آزار]، برای کسانی که کفر ورزیده‏اند قرار مده، و ما را ببخشای ای پروردگار ما! که تو خود عزیز حکیمی، پروردگارا! از هر بدی و از شر هر جنبنده‏ای که تو مهار هستی‏اش را در دست داری، و از شر هر چه در شب و روز ساکن است، و از شر هر بدی، و از شر هر صاحب شری، ما را بازدار، ای پروردگار جهانیان! و ای معبود پیامبران! بر محمد، و همه‏ی آل او، و بر اولیای خود درود فرست، و کاملترین آن را ویژه‏ی محمد، و همه آل او کن، و هیچ جنبش و نیرویی نیست جز به وسیله‏ی خدای والا مرتبه‏ی بزرگوار، به نام خدا [آغاز می‏کنم] و به وسیله‏ی خدا [انجام می‏دهم] به خدا ایمان دارم، و به خدا پناه می‏برم، و به وسیله‏ی خدا از گناه مصون می‏مانم، و از خدا پناه می‏خواهم، و به وسیله‏ی ارجمندی و توانایی خدا، خود را باز می‏دارم از شر شیطان‏های انسی و جنی، و از پیاده و سواره، و دونده ایشان، و از رو آورنده، و بازگشت کننده، و کید و شر ایشان، و از شر هر دور و نزدیکی که در شب، و در روز انجام می‏دهند، و از شر زنده و مرده، و نابینا و بینای هر غائب و حاضر و شاهد و زائری، و از شر عوام و خواص، و از شر نفس، و وسوسه‏ی نفس، و از شر نوع دناهش [1] جن، از شر حس و لمس و اشتباه، و از شر چشم [زخمی] جن و انس.
و به آن اسم [و حقیقت قدسی]، که با آن، تخت بلقیس به حرکت درآمد، پناهنده می‏سازم دینم را، جانم را، و هر آنچه را که مشمول عنایتم هست، از شر هر صورتی یا خیالی، یا سفیدی، یا سیاهی، یا تمثالی، یا هم پیمانی، یا غیر هم پیمانی، از آن‏ها که آرام [و در تکاپو] هستند در هوا و ابرها، در تاریکی‏ها، و نورها، در سایه و گرماها، در دشت و دریاها، در هموار و ناهمواری‏ها، در ویرانه و آبادانی‏ها، در تپه‏ها، بیشه‏ها، نیزارها، در کنیسه‏ها و قبرستان‏ها، در فلات‏ها و صحراها، و از شر آن روندگان و آیندگانی که در شب آشکار می‏شوند، و در روز، و در شبانگاه و سپیده دم، و پگاه و هنگام غروب‏ها پخش می‏شوند [، و یا طبق نسخه‏ی بحار: پنهان می‏شوند]، و از شر شک داران، و شبانه داستانسرایان، و جاسوسان، و فرعون‏ها، و ابلیس‏ها، و از شر سربازان، و همسران، و فامیل‏ها و قبیله‏شان، و از شر عیبجویی و بدگویی، و دمیدن، و درگیری، و کیفر، و جادو، و زدن، و بیهوده کاری، و چشم اندازی، و سیاست کاری، و اختلاف آنان، و از شر هر صاحب شر از ساحران، و فریبگران، و تشنج آوران، و از هر چه بزایند، و هر چه بیاورند، و از شر هر صاحب شر داخل، خارج، مانع، جلوگیر، ساکن، متحرک، و از ضربان قلب، دردسر، درد نیمه سر و روی، تب، و تب سه روز یکبار، و چهار روز یکبار، و نوبه به نوبه، و تب و لرز، و [هر بیماری] درونی و بیرونی، و از شر هر جنبنده‏ای که تو مهار هستی‏اش را در دست داری، حقا که تو بر راه راستی، و صلوات خدا بر پیامبرش محمد، و آل پاکش باد.
سید ابن‏طاووس می‏گوید: حرز دیگر برای امام هادی علیه‏السلام این است:
به نام خداوند بخشنده‏ی مهربان
ای که در عزتمندی خود، عزیز عزت‏هاست! چه عزیز [و گرانمایه] است آن که در عزتمندی خود، عزیز عزت‏هاست! ای عزیز! مرا با عزت خود عزیز دار، و با یاری خود، تأیید کن، و وسوسه‏های شیاطین را از من دور ساز، و با دفاع خود، [دشمنان را] از من بران، و با ساخت و ساز خود، [آنان را] از من باز دار، و مرا از بهترین آفریده‏ی خود قرار ده، ای یگانه! ای یکتا! ای تنها! ای بی‏نیاز!

قال السید ابن‏طاوس:
حرز لمولانا علی بن محمد النقی علیهما أفضل الصلوات و أکمل التحیات:
قال الشیخ علی بن عبدالصمد: أخبرنی جماعة من أصحابنا أکثرهم الله تعالی، منهم الشیخ جدی قال: حدثنی أبی الفقیه أبوالحسن رحمه الله، قال: حدثنا الشیخ أبوجعفر محمد بن الحسن الطوسی رحمه الله،
و أخبرنی الشیخ أبوعبدالله الحسین بن أحمد بن طحال المقدادی، قال: حدثنا أبومحمد الحسین بن الحسین بن بابویه، عن الشیخ السعید أبی‏جعفر محمد بن الحسن بن علی الطوسی رحمه الله، قال: أخبرنی جماعة من أصحابنا، عن أبی‏المفضل محمد بن عبدالله الشیبانی، قال: حدثنی أبوأحمد عبدالله بن الحسین بن ابراهیم العلوی، قال: حدثنی أبی، قال: حدثنا عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی: أن أباجعفر محمد بن علی الرضا علیهماالسلام کتب هذه العوذة لابنه أبی‏الحسن علی بن محمد علیهم‏السلام، و هو صبی فی المهد، و کان یعوذه بها، و یأمر أصحابه به، الحرز:
بسم الله الرحمن الرحیم‏
لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم، اللهم رب الملائکة و الروح و النبیین و المرسلین، و قاهر من فی السماوات و الأرضین، و خالق کل شی‏ء و مالکه، کف عنا بأس أعدائنا و من أراد بنا سوءا من الجن و الانس، و أعم أبصارهم و قلوبهم، و اجعل بیننا و بینهم حجابا و حرسا و مدفعا، انک ربنا لا حول و لا قوة لنا الا بالله علیه توکلنا و الیه أنبنا و الیه المصیر.
ربنا لا تجعلنا فتنة للذین کفروا، و اغفر لنا ربنا، انک أنت العزیز الحکیم، ربنا عافنا من کل سوء، و من شر کل دابة أنت آخذ بناصیتها، و من شر ما یسکن فی اللیل و النهار، و من شر کل سوء، و من شر کل ذی شر.
رب العالمین و آله المرسلین، صل علی محمد و آله أجمعین و أولیائک، و خص محمدا و آله أجمعین بأتم ذلک، و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.
بسم الله و بالله أومن بالله، و بالله أعوذ، و بالله أعتصم، و بالله أستجیر، و بعزة الله و منعته أمتنع من شیاطین الانس و الجن، و من رجلهم، و خیلهم و رکضهم، و عطفهم، و رجعتهم، و کیدهم، و شرهم، و شر ما یأتون به تحت اللیل، و تحت النهار من البعد و القرب، و من شر الغائب و الحاضر و الشاهد و الزائر أحیاء و أمواتا أعمی و بصیرا، و من شر العامة و الخاصة، و من شر نفس و وسوستها، و من شر الدناهش [2] و الحسن و اللمس و اللبس، و من عین الجن و الانس.
و بالاسم الذی اهتز به عرش بلقیس، أعیذ دینی و نفسی و جمیع ما تحوطه عنایتی من شر کل صورة، أو خیال، أو بیاض، أو سواد، أو تمثال، أو معاهد، أو غیر معاهد ممن یسکن الهواء و السحاب و الظلمات و النور، و الظل و الحرور، و البر و البحور، و السهل و الوعور، و الخراب و العمران، و الآکام و الآجام و الغیاض، و الکنائس و النواویس، و الفلوات و الجبانات، و من شر الصادرین و الواردین ممن یبدو باللیل و ینتشر بالنهار، و بالعشی و الأبکار، و الغدو و الآصال، و المریبین و الأسامرة و الأفاثرة [الأفاترة] و الفراعنة و الأبالسة، و من جنودهم و أزواجهم و عشائرهم و قبائلهم، و من همزهم و لمزهم و نفثهم و وقاعهم و أخذهم و سحرهم و ضربهم و عبثهم و لمحهم و احتیالهم و اختلافهم.
و من شر کل ذی شر من السحرة و الغیلان و أم الصبیان، و ما ولدوا و ما وردوا، و من شر کل ذی شر داخل و خارج و عارض و متعرض و ساکن و متحرک، و ضربان عرق و صداع و شقیقة، و أم ملدم و الحمی و المثلثة و الربع و الغب و النافضة و الصالبة و الداخلة و الخارجة، و من شر کل دابة أنت آخذ بناصیتها، انک علی صراط مستقیم، و صلی الله علی نبیه محمد و آله الطاهرین [3] .
و قال أیضا:
حرز آخر لعلی بن محمد النقی علیهماالسلام:
بسم الله الرحمن الرحیم‏
یا عزیز العز فی عزه! ما أعز عزیز العز فی عزه، یا عزیز! أعزنی بعزک، و أیدنی بنصرک و ادفع [بعد] عنی همزات الشیاطین، و ادفع عنی بدفعک، و امنع عنی بصنعک، و اجعلنی من خیار خلقک، یا واحد، یا أحد، یا فرد، یا صمد [4] .

پی نوشت ها:
[1] دناهش: گویند که آن نوعی از انواع جن است. [حاشیه مهج الدعوات].
[2] الدناهش: فی الحدیث: أعوذ بک من الدناهش، قیل هی جنس من اجناس الجن (هامش مهج الدعوات).
[3] مهج الدعوات: 42، بحارالأنوار 94: 361 ح 1.
[4] مهج الدعوات: 44، بحارالأنوار 94: 363 ح 2.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir