محاسبه و مراقبه

نوع اصطلاح :
عنوان :
محاسبه و مراقبه
صندوق هاي چوبي و فلزي كوچكي بود كه در چادر يا سنگر نصب مي شد يا قلكي كه از شهر تهيه مي كردند و بچه ها با خودشان قرار مي گذاشتند در مقابل مكروه يا احياناً گناهي كه از آن ها سر مي زد مبلغي به عنوان جريمه در آن بيندازند . براي دروغ گفتن 50 تومان و براي غيبت كردن... اين اواخر، بعضي آن قدر حساسيت نشان مي دادندكه اگر كسي از ايشان وقت راهم مي پرسيد و احياناً از سر بي دقتي دقايقي را پس و پيش مي گفتند ، آن را دروغ قلمداد مي كردند و بعد اين پول ها رابه صندوق صدقات مي ريختند.
كساني هم بودند جدول خودسازي داشتند . جدول ايام هفته با دوازده خانه كه امور حلال و مكروه و مستحب را نشان مي داد آنان براي سلامتي روح و جسم خود مدام مواظب بودند ببينند چه توفيقي از آن ها سلب شده است يا خداي نخواسته مرتكب چه گناهي شده اند . در سنگرهاي فاقد صندوق ، آخر هفته و معمولاً پنج شنبه ها بعد از ظهر بچه ها به حساب خود مي رسيدند و با مطالعۀ جدول محاسبۀ روزانه ، به اصطلاح دخل و خرج خود را وارسي مي كردند و اگر مرتكب خلافي نشده بودند ، مبلغي را براي شكرانۀ سلامت جسم و روح خود در صندوق صدقات مي ريختند .
رزمندگاني كه دستشان از نظر مالي بسته بود ، بعد محاسبه با تعيين صدها و بعضي اوقات هزاران صلوات خود را متنبه مي كردند و اين اختصاص به غيبت كردن و غيبت شنيدن يا دروغ و لغو و... نداشت چون شأن جبهه غير از اين مسائل بود؛ بلكه اگر با كسي بلند صحبت مي كردند يا حرف كسي راقطع مي كردند يا لقمه اي بيش تر مي خوردند و ساعتي بيش تر مي خوابيدند هم به همان اندازه از خود حساب مي كشيدند. بودند اشخاصي كه براي احتمال غيبت ، مدت ها سنگر به سنگر و محل به محل دنبال برادري مي گشتند تا او را بيابند و رضايتش راجلب كنند.از جرايم غيرنقدي ديگر مي توان از شنا رفتن روي زمين و نشستن و برخاستن ياد كرد كه جمعي در آن اتفاق نظر پيدا مي كردند. مراقبت بعضي اختصاص به بيداري نداشت . افرادي بودند كه اگردر خواب هم مرتكب حرام يا مكروهي مي شدند، پس از بيداري از خدا طلاب مغفرت مي كردند و اگر قضيه جدي تر بود، واقعاً مثل اين كه در بيداري اين اتفاق باشد ، تا مدت ها اعمال مستحب و سخت انجام مي دادند. مثلاً اگر در خواندن نماز شب سست بودند، تا چند شب كارشان مي شد شب زنده داري . يا دعاي عهد مي خواندند به مدت چهل روز قبل از طلوع آفتاب و اين كه اگر در نهايت استيصال به جاليز و مزرعۀ مردم برمي خوردند جزبه قدر ضرورت (طبق رسالۀ عمليه ) استفاده نمي كردند.
دگر اخلاص در عمل بود و پرهيز از نمدداشتن در چشم هم رزمان خود. مثل اين كه اگر بچه ها را به امري دعوت
مي كردند در ظاهر خود را داوطلب نشان نمي دادند اما در عمل معلمم مي شد جلوتر از بقيه هستند .
علم و ايمان به آيات و روايات و توجه به عقل ونقل ، مرجع همۀ ضمايري است كه در فرهنگ جبهه به جاي اشخاص و اسم رسم آن ها نشسته است ؛ چنان كه وقتي از ثامن الائمه (ع) روايت " ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كل يوم " نقل مي شد ، همه خودشان را به طور خاص مخاطب آن مي ديدند نه غير را . در نتيجه ، لحظه اي از محاسبۀ خويش غفلت نمي كردند. براي محاسبۀ اعمال روش هاي گوناگوني باب بود از قبيل :
تهيۀ دفترچه هاي خاص ، با ورقه هايي جدول بندي شده براي ثبت معاصي و مكروهاتي چون غيبت ، دروغ، تهمت حرف ياوه . شخص جلوي عنوان هاي جدول به نحوي كه خود بداند و بخواند ، علامت مي زد و شب هنگام به محاسبه و مطالعۀ اعمالش مي نشست . بعضي از اين دفترچه ها محتوي همۀ اعمال روزانه بود ؛ آنچه گفته و نوشته خورده و كرده بودند و از آن ها صادر شده بود . بعضي از برادران ، مثل آن ها كه در معراج شهدا بودند، حال و روز ديگري داشتند ؛ كساني كه هر روز با اجساد مطهر تعدادي از شهدا روبه رو مي شدند و هر شب در جوار برخي از آن ها سر بر بالين مي نهادند.
بعد از هر عمليات و به تبع آن شهادت عده اي از خوبان و دوستان ، براي بقيۀ برادراني كه با ايشان حشر و نشر داشتند و تا آخرين دقايق پشت به پشت هم جنگيده بودند، تأملي جانكاه بود كه : " آن ها رفتند و ما به ايشان ملحق نشديم". اصل، حساب رسي و محاسبه در اين نقطه بود و مرور همۀ فعل و كنش ها و بعد در اندوهي عميق فرو رفتن و تا عمليات ديگر جست وجو كردنِ سرّ اين پذيرفته نشدن با شرايط بر حسب ظاهر برابر! و سپس خلوت كردن و به دعا و تلاوت قرآن و زمزمه هاي عاشقانه روي آوردن . فترت دو عمليات از اين بابت بسيار روحاني و عرفاني و تماشايي بود. زهر چشم گرفتن از نفس در حساب رسي ها در حد كبيره ديدن صغيره ها ، نسبت به خود چشم پوشي و عفو و اغماض روا نداشتن و چهار چشمي مواظب اوضاع بودن، نخستين سنگ بناي خودسازي بود: براي غيبتي ـ البته به تصور و تصديق خود ـ چند روز روزه و براي خطايي هزاران صلوات يا صدها بار طلب مغفرت و نظايراين ها كه ديگر جايي براي عرض اندام وكُري خواندن شيطان به خصوص در حد نازل و عمومي آن باقي نمي گذاشت.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir