توفيق ابوعلم

عنوان :
توفيق ابوعلم
از متفکران معروف اهل سنت در تحليل عاشورا، ابتدا به اختلاف معاويه و يزيد در عرصه عمل و نظر پرداخته است و اشاره مي‏کند که «معاويه، هر چند در عصر جاهليت رشد کرد ولي از آن جا که به پيامبر اسلام عليه‏السلام ايمان آورده بود و با اصحاب آن حضرت و نيکان نشست و برخاست داشت و از آنان ادب آموخته بود، همه‏ي اينها در او اثر شگرفي بر جاي گذاشت... ولي يزيد در شام و در کمال اشرافيت رشد يافت و اخلاقش آن چنان که بايد و شايد شکوفا نشد و روش سياستمداري را نياموخت، بلکه همه‏ي مساعي خود را صرف عياشي و خوشگذراني کرد. علاوه بر اين بين ياران معاويه و ياران يزيد نيز اختلاف فاحشي وجود داشت. از بدترين آنان به افراد ذيل مي‏توان اشاره کرد: شمر بن ذي الجوشن، مسلم بن عقبه و عبيدالله بن زياد و عمر بن سعد و البته بدترين آنان شمر، آدمي زشت رو بود».
ابوعلم در پايان نظريات خود نتيجه مي‏گيرد که امام حسين عليه‏السلام، قصد کربلا کرد تا از يک سو دست به قيام بزند و از سوي ديگر از بيعت با يزيد خودداري کند، هر چند که براي او روشن بود که اين قيام و امتناع منجر به قتل او خواهد شد، زيرا اگر او با يزيد بيعت مي‏کرد، يزيد درصدد به وجود آوردن تغييرات اساسي در دين اسلام بر مي‏آمد و بدعت‏هاي زيادي را بنا مي‏نهاد. به همين دليل است که گفته‏اند: حسين خود، خانواده و فرزندانش را فداي جدش کرد و ارکان حکومت بني‏اميه هم جز با قتل او متزلزل نمي‏شد.
پس، از ديدگاه ابوعلم امام حسين عليه‏السلام براي جلوگيري از تغيير و تحريف دين و فرار از بيعت (که در صورت تسليم به امر بيعت، مهر تأييدي بر اعمال ناشايست يزيد زده مي‏شد) و اجراي احکام اصلي و اصيل دين قيام کرد. توفيق ابوعلم در اين زمينه مي‏نويسد: «حسين براي طلب دنيا و مقام و خلافت به سوي کوفه حرکت نکرد بلکه مي‏خواست احکام خدا را به اجرا درآورد و همين عوامل باعث شد تا دست به قيام بزند».
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir