طه حسين

عنوان :
طه حسين
«طه بن حسين بن سلامة» مشهور به طه حسين - مصري - مسلمان سني مذهب - روزنامه نگار - نويسنده - استاد دانشگاه - متولد: 1889 م.
در 6 سالگي به چشم درد مبتلا و بر اثر معالجه‏ي غلط، در نهايت، بينايي خود را از دست داد. با اين همه تحصيل را ادامه داد. او در سال 1898 قرآن کريم را حفظ کرد و در سال 1902 به الازهر، راه يافت و در آن جا علوم اسلامي را آموخت. از آغاز 1908 که دانشگاه قديمي مصر تأسيس شد، او بدانجا شتافت و از محضر درس استادان خارجي هم بهره‏هاي فراوان برد و زبان فرانسه را نيک آموخت و در سال 1914 رساله‏ي دکتراي خود را تحت عنوان ذکري ابي‏العلاء (: يا دبود ابوالعلاء) نوشت و از طرف همين دانشگاه به فرانسه رفت و در دانشگاه مونپليه به تحصيل پرداخت. در سال 1919 رساله‏ي دکتراي ديگري را درباره‏ي ابن‏خلدون و فلسفه‏ي اجتماعي او نوشت. در همين سال به مصر بازگشت و استاد تاريخ قديم (يونان و روم) شد. از سال 1925 به بعد در دانشگاه ادبيات استاد تاريخ ادبيات عرب شد. و کتابي تحت عنوان «في الشعر الجاهلي» نوشت و در آن شعر جاهلي را انکار کرد و جنجال عظيمي به دنبال انتشار اين کتاب پديد آمد. طه حسين در سال 1928 رئيس دانشکتده‏ي ادبيات شد و در سال 1950 به وزارت فرهنگ رسيد. از سال 1952 به بعد فقط به کارهاي ادبي و تحقيقي پرداخت و از جاهاي مختلف دکتراي افتخاري دريافت کرد. از معروفترين آثار او به کتاب‏هاي زير مي‏توان اشاره کرد: پيشروان انديشه، روزها، انقلاب بزرگ علي و فرزندانش، آئينه‏ي اسلام، در پيرامون سيره‏ي نبوي و وعده‏ي راست. طه حسين نظريه‏ي حکومت خواهي امام حسين عليه‏السلام را رد کرده است و فلسفه‏ي قيام آن حضرت را گريز از بيعت با يزيد مي‏داند، زيرا همه‏ي تلاش خود را به کار گرفت تا از زير بار بيعت رها شود. وي در اين زمينه مي‏نويسد: «شايد گفته شود که حسين بر يزيد شوريد و بيعت او را شکست، مي‏خواسته است زمام امور را از دست وي خارج سازد و جنگ ميان مسلمانان را به همان حالتي که در زمان پدرش علي بوده است، درآورد، از اين رو يزيد از حق حاکميت خود دفاع کرد و جلوي تفرقه‏ي بين مسلمانان را گرفت! ولي اين گفته صحيح نيست، زيرا حسين عليه‏السلام اگر براي جنگ پايداري مي‏کرد حاضر به مذاکره نمي‏شد و او سه پيشنهاد داد که اگر هر کدام از آنها پذيرفته مي‏شد قضيه خاتمه مي‏يافت. ولي همراهان نادان ابن‏زياد اصرار داشتند که او و همراهانش را خوار و ذليل کنند و تسليم ابن‏زياد نمايند».
طه حسين با ذکر نمونه‏هايي از جنايات بني‏اميه عليه بني‏هاشم مي‏نويسد: «شيعيان [پيروان اهل بيت و هاشميان] از بني‏اميه دل پر خوني داشتند. زيرا در زمان معاويه، حجر بن عدي و يارانش را کشتند و يزيد نيز، حسين بن علي و عده‏اي از يارانش را به شکل فجيع و رقت باري به قتل رساند. [در مقابل] بني‏اميه مدعي بودند که از شيعيان و خوارج، خوني طلبکارند، زيرا آنها مي‏گفتند که عثمان، به دست شورشيان کشته شد که بعضي از آنها نسبت به علي وفادار ماندند و عده‏اي هم بر او خروج کردند، علاوه بر اين، بني‏اميه از مسلمانان، خونهايي مخصوصا خون کشتگان جنگ بدر را خواستار بودند».
دکتر طه حسين مصري اضافه مي‏کند: «ابن‏زياد چنان مي‏پنداشت که با کشتن حسين فتنه را ريشه کن و شيعه را نوميد خواهد ساخت و به اين ترتيب آنان را وادار خواهد کرد که دست از آرزوها بشويند و به آنچه ناچار بايد به آن گردن نهند سر فرود آورند ولي ابن‏زياد فتنه را گداخته‏تر کرد و کار بد او کارهاي بد ديگري را سبب شد و خونهاي ريخته شده و شکنجه‏هايي که به کودکان و زنان داده شد همه برخلاف آنچه ابن‏زياد مي‏خواست نتيجه ببار آورد».
اين نويسنده‏ي معاصر مصري از ديدگاه اهل سنت به قضيه‏ي عاشورا پرداخته و در رابطه با شخصيت امام حسين عليه‏السلام دچار سطحي‏نگري مفرط شده و مي‏گويد: «اين دو برادر (حسن و حسين)، از حيث اخلاق و مزاج و رفتار با هم اختلاف داشتند، حسن ملايم و ظريف و بانزاکت بود و اين صفات جنگ و خونريزي را نزد او منفور ساخته بود و صلح را بر جنگ ترجيح مي‏داد! اما حسين مانند پدرش علي عليه‏السلام در راه حق شديد و سختگير بود و از مسامحه در کاري که نبايد در آن مسامحه بشود خوشش نمي‏آمد و از صلح برادرش حسن با معاويه ناراحت بود (!) و زبان به اعتراض گشود، ولي حسن او را تهديد کرد که تا انجام يافتن صلح او را به زنجير خواهد کشيد!!! حسين برخلاف حسن، زياد زن نمي‏گرفت و از زندگاني مرفه خوشش نمي‏آمد و درصدد جلب محبت ديگران نبود و نسبت به خود و اطرافيانش سرسخت بود.»!!!
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir