نهضتهاي پس از عاشورا

نوع اصطلاح :
عنوان :
نهضتهاي پس از عاشورا
شهادت مظلومانه سيد الشهدا و يارانش در کربلا، تاثير بيدارگر و حرکت آفرين داشت ‏و خوني تازه در رگهاي جامعه اسلامي دواند و جو نامطلوب را شکست و امتدادهاي آن‏ حماسه، در طول تاريخ، جاودانه ماند.حتي در همان سفر اسارت اهل بيت نيز تاثيرات ‏سياسي اين حادثه در انديشه‏هاي مردم آشکار شد.گروهي از اسرا را که به شام مي‏بردند، چون به تکريت رسيدند، مسيحيان آنجا در کليساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته ‏شدن حسين‏ «ع‏»، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند.به شهر «لينا» نيز رسيدند.مردم آنجا همگي گرد آمدند و بر حسين و دودمانش سلام و درود فرستادند و امويان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بيرون کردند.چون خبر يافتند که مردم‏ «جهينه‏» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند.به قلعه‏ «کفر طاب‏» رفتند، به آنجا نيز راهشان ندادند.به حمس که وارد شدند، مردم تظاهرات کردند و شعار دادند: «اکفرا بعدايمان و ضلالا بعد هدي؟» و با آنان درگير شدند و تعدادي را کشتند.[1] برخي از تاثيرات ‏حماسه عاشورا از اين قرار است:
1-قطع نفوذ ديني بني اميه بر افکار مردم‏
2-احساس گناه و شرمساري در جامعه، بخاطر ياري نکردن حق و کوتاهي دراداي تکليف
‏3-فرو ريختن ترسها و رعبها از اقدام و قيام بر ضد ستم
‏4-رسوايي يزيديان و حزب حاکم اموي
‏5-بيداري روح مبارزه در مردم
‏6-تقويت و رشد انگيزه‏هاي مبارزاتي انقلابيون
‏7-پديد آمدن مکتب جديد اخلاقي و انساني (ارزشهاي نوين عاشورايي و حسيني)
8-پديد آمدن انقلابهاي متعدد با الهام از حماسه کربلا
9-الهام بخشي عاشورا به همه نهضتهاي رهايي بخش و حرکتهاي انقلابي تاريخ
‏10-تبديل شدن‏ «کربلا» به دانشگاه عشق و ايمان و جهاد و شهادت، براي نسلهاي‏ انقلابي شيعه
‏11-به وجود آمدن پايگاه نيرومند و عميق و گسترده تبليغي و سازندگي در طول‏ تاريخ، بر محور شخصيت و شهادت سيد الشهدا «ع‏»
از نهضتهاي شيعي پس از عاشورا، مي‏توان‏ «انقلاب توابين‏»، «انقلاب مدينه‏»، «قيام‏مختار»، «قيام زيد»، و... حرکتهاي ديگر را نام برد.براي توضيح بيشتر، به مدخل خاص‏ هر يک از اين نهضتها در همين مجموعه مراجعه شود.تاثير حماسه عاشورا را در انقلابهاي بزرگي که در طول تاريخ، بر ضد ستم انجام گرفته، چه در عراق و ايران و چه در کشورهاي ديگر، نبايد از ياد برد. «فرهنگ شهادت‏» و انگيزه جهاد و جانبازي که در انقلاب اسلامي ايران و هشت‏سال دفاع مقدس در جبهه‏ها جلوه‏گر بود، گوشه‏اي از اين‏ تاثير پذيري است.شعار «نهضت ما حسينيه، رهبر ما خمينيه‏» که در مبارزات ملت مسلمان‏ ايران بر ضد طاغوت طنين افکن بود و نيز شور حسيني جبهه‏هاي رزم ايران، گواه روشن‏ تاثير گذاري کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.يکي از نويسندگان محقق، نتايج نهضت کربلا را عبارت مي‏داند از:
1-پيروزي مساله اسلام و حفظ آن از نابودي
‏2-هزيمت امويان از عرصه فکري مسلمين
‏3-شناخت اهل بيت بعنوان نمونه‏هاي پيشوايي امت
‏4-تمرکز شيعه از بعد اعتقادي بر محور امامت
‏5-وحدت صفوف شيعه در جبهه مبارزه
‏6-ايجاد حس اجتماعي در مردم
‏7-شکوفايي موهبتهاي ادبي و پديد آمدن ادبيات عاشورايي
8-منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسيله آگاهانيدن مردم
‏9-تداوم انقلاب بصورت زمينه سازي نهضتهاي پس از عاشورا[2] .
حادثه کربلا، گشاينده جبهه اعتراض عليه حکومت امويان و سپس عباسيان شد، چه به‏ صورت فردي که روحهاي بزرگ را به عصيان و افشاگري واداشت، و چه به شکل‏ مبارزه‏هاي گروهي و قيامهاي عمومي در شهري خاص يا منطقه‏اي وسيع.[3] .

خون او تفسير اين اسرار کرد
ملت‏خوابيده را بيدار کرد[4] .



پی نوشتها :
[1] عاشورا في الادب العاملي المعاصر، ص 54 به نقل از منتخب طريحي و مقتل ابي مخنف.
[2] براي تفصيل آن ر.ک: «حياة الامام الحسين‏»، باقر شريف القرشي، ج 3، ص 436، (معطيات الثورة).
[3] در اين زمينه‏ها ر.ک: «الانتفاضات الشيعيه‏»، هاشم معروف الحسني، «امامان و جنبشهاي مکتبي‏»، محمد تقي‏ مدرسي.
[4] کليات اقبال لاهوري، ص 75.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir