عبادت

نوع اصطلاح :
عنوان :
عبادت
چگونگی عبادت هر شخص وابسته به شناخت وی از معبود دارد. هر مقدار شناخت از معبود عمیق‏تر و زلال‏تر باشد، عبادت نیز با عظمت‏تر و شفاف‏تر خواهد بود. و هر مقدار شناخت برتر باشد عبادت و پرستش نیز از کیفیت برتر بهره‏مند خواهد شد. شناخت امامان از خدا، شناخت برتر است. به همین خاطر عبادت آنان تجارت نیست. همان گونه که از ترس عقوبت هم نیست. بلکه چون از عظمت خدا شناخت دارند و خدا را شایسته عبادت می‏دانند عبادت می‏کنند، که امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرمود، وجدتک اهلا للعبادة [1] .
باقر العلوم علیه‏السلام چون شناخت صحیح دارد و چون به اوصاف جمالیه و جلالیه خدا به خوبی آگاه است؛ خدای خالق، رازق، رؤوف و مهربان را شایسته عبادت می‏داند. خدای همه جا حاضر، به همه چیز ناظر را می‏پرستد. خدا را می‏بیند و عبادت می‏کند. خدای غایب را خطاب نمی‏کند، ایاک نعبد، خدایی که با قلب و روحش احساس می‏کند، به وی خطاب می‏کند: ایاک نعبد، که باقر العلوم علیه‏السلام خود به این حقیقت اعتراف نمود که من خدایی را که نبینم عبادت نمی‏کنم، ما کنت لاعبد شیئا لم أره [2] . هنگامی که شناخت از خدا این گونه باشد، عبادت نیز به شکل دیگر خواهد بود. زیرا که عبادت برخاسته از شناخت است. این شناخت برتر باقر العلوم علیه‏السلام است که خدای حاضر و ناظر را می‏پرستد. این گونه شناخت چه نوع عبادت را در پی خواهد داشت؟ به گوشه هایی از عبادت حضرت اشاره می‏شود.

پی نوشت ها:
[1] بحار، ج 41، ص 14.
[2] تاریخ ابن عساکر، ج 54، ص 282، مختصر تاریخ دمشق، ج 23، ص 80.

منبع: امام باقر الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1385.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir