قلبی، هماره مشغول به یاد خدا

نوع اصطلاح :
عنوان :
قلبی، هماره مشغول به یاد خدا
جابر جعفی گوید: امام باقر (ع) به من فرمود:
ای جابر! من در غم و اندوهم و قلبم نگران و پریشان است! عرض کردم: اندوه و نگرانیتان برای چیست؟ امام فرمود: ای جابر! کسی که دین خالص و ناب الهی در قلبش راه یافته باشد از غیر خدا روی تافته و قلبش تنها متوجه خداوند است. (یعنی غم من، غم دنیا نیست). مگر دنیا چیست و چه می‏تواند باشد! آیا دنیا جز همین مرکبی است که بر آن سوار می‏شوی، یا لباسی است که می‏پوشی و یا همسری است که به او رسیده‏ای! ای جابر! مؤمنان دل به بقای دنیا نبسته‏اند و خود را از قرار گرفتن در آستانه‏ی آخرت، ایمن نمی‏پندارند. فتنه‏ها و نیرنگ‏های دنیا، گوششان را از شنیدن ذکر خدا کر نکرده، و جلوه‏های زندگی دنیا، چشمشان را از دیدن نور الهی، کور نساخته است. از این‏رو، پاداش نیکان را دریافت کرده و به رستگاری رسیده‏اند. همانا تقوا پیشگان، از همه‏ی مردم دنیا کم خرجترند و در خدمت به دیگران از همه پیشتازتر و کوشاتر. اگر ارزش‏های الهی را از یاد ببری، آنان تو را به یاد می‏آورند، و اگر به یاد خدا باشی تو را در این راستا، یاری می‏دهند، زبانشان هماره گویای حقوق الهی است و تمامی وجودشان، برپا دارنده‏ی فرمان‏های خدا است. با محبت حق، از هر محبتی چشم پوشیده‏اند و با قلبشان به خدا و محبت او چشم دوخته‏اند. در راستای اطاعت فرمانروای هستی، با دنیا بیگانه‏اند. (و برای دنیا به مخالفت با مالک و فرمانروای جهان بر نمی‏خیزند). می‏دانند که زندگی دنیا، یکی از مراحل حیات مستمر آنان است، بدین جهت دنیا را چونان منزلی در گذرگاه می‏بینند که لختی بر آن فرود آمده و ناگزیر باید از آن خارج شوند. اهل تقوا، دنیا را همانند ثروتی می‏دانند که در خواب به چنگ آمده است، و به گاه بیداری، از آن ثروت، هیچ اثری نباشد! پس بکوش! تا قوانین و ارزش‏هایی که خداوند در پرتو دین در اختیارت نهاده، نگهبان باشی! [1] .

پی نوشت ها:
[1] عن جابر - یعنی الجعفی - قال: قال لی محمد بن علی: یا جابر! انی لمحزن و انی لمشتغل القلب. قلت: ولم حزنک و شغل قلبک؟ قال: یا جابر! انه من دخل قلبه صافی خالص دین الله شغله عما سواه. یا جابر! ما الدنیا و ما عسی ان تکون، هل هو الا مرکب رکبته او ثوب لبسته او امرئة اصبتها، یا جابر! ان المؤمنین لم یطمئنوا الی الدنیا لبقاء فیها، و لم یأمنوا قدوم الاخرة علیهم، و لم یصمهم عن ذکر الله ما سمعوا بآذانهم من الفتنة، و لم یعمهم عن نور الله ما رأوا بأعینهم من الزینة، ففازوا بثوب الأبرار. ان أهل التقوی ایسر اهل الدنیا مؤونة و اکثرهم لک معونة. ان نسیت ذکروک، و ان ذکرت اعانوک، قوالین بحق الله، قوامین بأمر الله، قطعوا محبتهم بمحبة الله عزوجل؛ و نظروا الی الله عزوجل و الی محبته بقلوبهم، و توحشوا من الدنیا لطاعة ملیکهم، و علموا ان ذلک منظور الیهم من شأنهم، فانزل الدنیا بمنزل نزلت به و ارتحلت عنه، او کمال اصبته فی منامک، فاستیقظت و لیس معک منه شی‏ء، و احفظ الله تعالی ما استرعاک من دینه و حکمته. حلیة الاولیاء 3 / 182؛ مطالب السؤول 80؛ احقاق الحق 12 / 172.

منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir