القای روح ظلم ستیزی در پیروان‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
القای روح ظلم ستیزی در پیروان‏
امام باقر (ع) هر چند برای از میان برداشتن حاکمان جائر، به قیام علنی و جمع‏آوری نیروی رزمی رو نیاورد؛ زیرا اصولا شرایط را متناسب نمی‏دید و یاران کافی در اطراف خویش سراغ نداشت، اما روح ظلم ستیزی و انزجار از فرمانروایان ستمگر را در کالبد پیروان و اصحاب خویش می‏دمید.
امام باقر (ع) منکر جهاد و مبارزه‏ی علنی و مسلحانه علیه حکام فاسد نبود، بلکه چنین اقدامی نیاز به نیروهایی ایثارگر و صادق داشت و امام از چنین یارانی به حد کافی برخوردار نبود. آن حضرت می‏فرمود:
هرگاه به تعداد اهل بدر - سیصد و سیزده نفر - گرد امام جمع شوند، بر امام واجب می‏شود که قیام کند و علیه حکومت اقدام نماید. [1] .
چه بسا امام باقر (ع) این بیان را در پاسخ کسانی داده باشد که انتظار داشتند آن حضرت دست به انقلاب و نهضت مسلحانه بزند، ولی امام به ایشان یادآور شده که از یاوران لازم برخوردار نیست. با این حال، امام باقر (ع) در راستای زنده نگاه داشتن اصول سیاسی اسلام، از تقویت روح ظلم ستیزی در اصحاب خود غافل نبود، و از ابراز انزجار نسبت به والیان و فرمانروایان ناصالح دریغ نداشت، بلکه با بیان‏های مکرر می‏فرمود: هنگامی که پدرم - علی بن الحسین - در آستانه‏ی وفات قرار داشت، مرا به سینه‏ی خود چسبانید و به من سفارش‏هایی کرد، از آن جمله که: ای فرزندم! از ستم نسبت به بی‏پناهانی که جز خدا یاوری ندارد، بپرهیز. [2] . در روایتی دیگر امام می‏فرماید: ستم در دنیا، سیاهی و ظلمات در جهان آخرت است. [3] .
و نیز می‏فرماید: هیچ کس نسبت به دیگری ظلم نمی‏کند، مگر این که خداوند از ناحیه‏ی جان یا مال او را مؤاخذه کرده، تقاص می‏نماید، اما ظلم و گناه میان انسان و خدا، با توبه بخشیده خواهد شد. [4] . امام (ع) حتی از همگامی با ظالمان و همدلی با ایشان نهی کرده و می‏فرماید:
شخصی که ستم می‏کند و کسی که او را یاری می‏دهد و فردی که در دل از عمل ظالم راضی می‏باشد، هر سه شریک جرم خواهند بود. [5] .

پی نوشت ها:
[1] اذا اجتمع للامام عدة اهل بدر - ثلاث مائة و ثلاثة عشر - وجب علیه القیام و التغییر. بحار 100 / 49.
[2] لما حضرت علی بن الحسین (ع) الوفاة، ضمنی الی صدره ثم قال...: یا بنی ایاک و ظلم من لا یجد علیک ناصرا الا الله. بحار 75 / 308.
[3] الظلم فی الدنیا هو الظلمات فی الآخرة. بحار 75 / 312.
[4] ما من أحد یظلم بمظلمة الا اخذه الله بها فی نفسه او ماله، و اما الظلم الذی بینه و بین الله فاذا تاب غفرله. بحار 75 / 331.
[5] العالم بالظلم و المعین له و الراضی به شرکاء ثلاث. بحار 75 / 377.

منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir