هشدار به برخی خلفا درباره کجروی‏ها

نوع اصطلاح :
عنوان :
هشدار به برخی خلفا درباره کجروی‏ها
امام باقر (ع) در نامه به یکی از خلفای بنی‏امیه، کجروی‏های وی را چنین برشمرده است:
و از جمله کارهای نادرست، این است که جهاد در جامعه‏ی اسلامی ضایع شده و ارزش و کاربرد اصلی خود را از دست داده است. جهادی که خداوند آن را بر سایر اعمال برتری بخشیده و عمل کننده‏ی به جهاد را بر سایر نیکوکاران و عبادتگران رجحان داده، و ایشان را از درجات عالیتر و مغفرت و رحمت بیشتری بهره‏مند گردانیده است؛ زیرا در پرتو جهاد است که دین در پهنه‏ی جوامع طلوع می‏کند و به وسیله‏ی همین جهاد است که دشمنان دین تار و مار می‏شوند، و خداوند در سایه‏ی همین ارزش، جان و مال مؤمنان را خریده و به ایشان بهشت بخشیده است، معامله‏ای همراه با رستگاری و موفقیت!
خداوند در مسیر جهاد با مؤمنان شرط کرده است که حدود و قوانین الهی را رعایت کنند.
اولین شرط این است که در پرتو جهاد مردم را از اطاعت خلق بازدارند و به اطاعت خدا دعوت کنند، و ملت‏ها را از عبادت مخلوق به عبادت خالق سوق دهند، و از ولایت و رهبری غیر خدا به ولایت و رهبری و محبت خدا رهنمون شوند.
کافرانی که از پرداخت جزیه (و به رسمیت شناختن حکومت اسلامی) امتناع ورزند کشته می‏شوند و خانواده‏ی آنان اسیر خواهند شد.
باید توجه داشت که جهاد برای این نیست که مردم را از اطاعت یک بنده به اطاعت بنده‏ای دیگر همانند او، وا دارند! هرگاه کافران در دایره‏ی حاکمیت اسلام، جزیه را بپذیرند، نباید مورد تعدی و ظلم قرار گیرند، و نباید پیمانی که با آنان بسته می‏شود، شکسته شود.
جزیه و مالیاتی که برای این گروه تعیین می‏شود، باید پایینتر از توان و طاقت آن‏ها و فروتر از قدرتشان باشد. اموال و غنایمی که در پرتو جهاد به دست می‏آید، از آن همه‏ی مسلمانان است و گروه خاصی نسبت به آن اولویت و مالکیت ندارند. اگر در راستای جهاد، کارزاری صورت گرفت و اسیری به دست آمد، باید در مسایل ویژه‏ی هر یک به روش پیامبر (ص) و قانون دینی آن عمل کرد. (سوگمندانه دیده می‏شود که این رهنمودهای دینی مورد توجه قرار نمی‏گیرد و) نابینا و افلیج مورد تکلیف قرار می‏گیرند، با این که امکانات جهاد در اختیار ندارند و خداوند ایشان را معذور دانسته است! از سوی دیگر، همانان که توان جهاد دارند، نیز به گونه‏ای تحت تکالیف طاقت فرسا و دشوار قرار می‏گیرند! در گذشته، مردم مصر با دشمنانی که به سراغشان می‏آمدند و یا همجوار آنان بودند، به نبرد می‏پرداختند، ولی در اعزام نیروها به جنگ، میانشان عادلانه رفتار می‏شد. (این گونه نبود که گروهی هماره در جنگ باشند و عده‏ای همیشه در آسایش و رفاه پشت جبهه بسر برند!) دریغا! که امروزه همه‏ی آن ارزش‏ها و شیوه‏های بایسته از میان رفته است! مردم در دو طبقه خلاصه شده‏اند!
1- کسانی که خود موظف به جهادند و باید جان و مال خود را با خدا سودا کنند! ولی در این راه اجیر دیگران شده، برای رفتن به جهاد مزد می‏گیرند.
2- گروهی که بر اساس حکم الهی معذور از جهادند، ولی تکلیف می‏شوند تا کسانی را اجیر کرده، آنان را عوض خود، به جهاد بفرستند.
حج از میان رفته و ضایع گشته است و مردم تهیدست شده‏اند.
کسی که این کژی‏ها را پدید آورده، به راستی منحرف‏ترین منحرفان است.
و آن کس که جهاد را به گونه‏ی صحیح آن برپا دارد و آن را به جامعه‏ی اسلامی بازگرداند، براستی استوارترین مردم در راه حق خواهد بود.
هان! آنچه اکنون بر جهاد می‏گذرد، خطایی است بزرگ! [1] .

پی نوشت ها:
[1] کتب ابوجعفر (ع) فی رسالة الی بعض خلفاء بنی‏امیة: و من ذلک ما ضیع الجهاد الذی فضله الله عزوجل علی الاعمال و فضل عامله علی العمال تفضیلا فی الدرجات و المغفرة و الرحمة لانه ظهر به الدین و به یدفع عن الدین و به اشتری الله من المؤمنین انفسهم و اموالهم بالجنة بیعا مفلحا منجحا، اشترط علیهم فیه حفظ الحدود و اول ذلک الدعاء الی طاعة الله عزوجل من طاعة العباد و الی عبادة الله من عبادة العباد و الی ولایة الله من ولایة العباد، فمن من دعی الی الجزیة فأبی قتل و سبی اهله و لیس الدعاء من طاعة عبد الی طاعة عبد مثله و من أقر بالجزیة لم یتعد علیه و لم تخفر ذمته و کلف دون طاقته و کان الفی‏ء للمسلمین عامة غیر خاصة و ان کان قتال و سبی سیر فی ذلک بسیرته و عمل فی ذلک بسنته من الدین ثم کلف الأعمی و الأعرج الذین لا یجدون ما ینفقون علی الجهاد بعد عذر الله عزوجل ایاهم و یکلف الذین یطیقون ما لا یطقون و انما کانوا اهل مصر یقاتلون من یلیه یعدل بینهم فی البعوث، فذهب ذلک کله حتی عاد الناس رجلین اجیر مؤتجر بعد بیع الله و مستأجر احبه غارم و بعد عذر الله. و ذهب الحج فضیع و افتقر الناس فمن اعوج ممن عوج هذا و من اقوم ممن اقام هذا. فرد الجهاد علی العباد و زاد الجهاد علی العباد، ان ذلک خطأ عظیم. فروع کافی 5 / 3؛ کتاب الجهاد، حدیث 4.

منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir