تعبیر خدا به خلقت انسان با دو دست

نوع اصطلاح :
عنوان :
تعبیر خدا به خلقت انسان با دو دست
محمد بن مسلم گوید: از امام باقر علیه‏السلام در مورد معنی فرمایش خدای متعال که می‏فرماید: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که من به دو دست (قدرت) خود آفریدم سجده کنی!» پرسیدم (که مراد از دست چیست؟) حضرت فرمود: دست در کلام عرب به معنی قوت و نیرو است، و به معنی نعمت است، خدای متعال می‏فرماید: «و بیاد آر بنده‏ی ما داوود، صاحب قدرت را».
و در جای دیگر می‏فرماید: «و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم (برافراشتیم)، یعنی با نیرو و قوت.
و در مورد دیگر می‏فرماید: «و با روحی از ناحیه‏ی خودش آنها را تقویت فرموده» یعنی آنها را نیرو دادیم.
و گفته می‏شود: برای فلانی در نزد من دستهای زیادی است، یعنی احسان و نیکی‏ها، و برای او نزد من دست سفیدی است، یعنی نعمت است.
علامه مجلسی رحمة الله در توضیح این حدیث می‏فرماید: از این حدیث ظاهر می‏شود که کلمه‏ی «تأیید» از «ید» به معنی قوت و نیرو مشتق شده است، چنان که از کلام جوهری نیز این معنی روشن می‏گردد.

الدقاق، عن الأسدی، عن البرمکی، عن الحسین بن الحسن، عن بکر، عن أبی عبدالله البرقی، عن عبدالله بن یحیی، عن أبی أیوب الخزاز، عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر علیه‏السلام فقلت: قوله عزوجل (یا ابلیس ما منعک أن تسجد لما خلقت بیدی). [1] .
فقال: الید فی کلام العرب: القوة و النعمة، قال الله: (و اذکر عبدنا داود ذاالأید). [2] . و قال: (و السماء بنیناها بأید) [3] أی بقوة، و قال: (و أیدهم بروح منه) [4] أی: قواهم، و یقال: لفلان عندی أیادی کثیرة أی: فواضل و احسان، و له عندی ید بیضاء أی: نعمة.
بیان: یظهر منه أن التأیید مشتق من الید بمنی القوة، کما یظهر من کلام الجوهری أیضا. [5] .

پی نوشت ها:
[1] ص: 75.
[2] ص: 17.
[3] الذاریات: 47.
[4] المجادلة: 22.
[5] بحارالأنوار، ج 4 ص 4 ح 5، عن التوحید.
منبع: پرسش‏های مردم و پاسخ‏های امام باقر؛ احمد قاضی زاهدی؛ حاذق چاپ دوم 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir