سوال از آفرینش مجدد انسان و مخلوقات

نوع اصطلاح :
عنوان :
سوال از آفرینش مجدد انسان و مخلوقات
جابر بن یزید گوید: از امام باقر علیه‏السلام در مورد فرمایش خداوند متعال که می‏فرماید: «آیا در اول بار که آفرینش را از نیستی صرف به هستی در آوردیم هیچ درماندیم؟ بلکه این منکران هستند که از خلقت نو در شک و ریبند» پرسیدم.
حضرت فرمود: ای جابر! تأویل این آیه‏ی شریفه چنین است: خداوند متعال چون این آفریدگان و این عالم را (در روز قیامت) فانی می‏نماید، و اهل بهشت را در بهشت و اهل دوزخ را در دوزخ ساکن می‏کند، جهانی غیر از این جهان را از نو می‏آفریند، و از نو جهانی بدون این که نیازی به نر و ماده باشد بنا می‏کند که او را به یگانگی پرستش می‏کنند، برای آنها زمینی غیر از این زمین می‏آفریند تا روی آن زندگی کنند، و آسمانی غیر از این آسمان تا بر آنها سایه افکند.
شاید به نظر تو می‏رسد که خدای متعال فقط این یک جهان را آفریده است! یا فکر می‏کنی که خدای جز شما بشری نیافریده است.
آری، به خدا سوگند؛ تحقیقا خداوند تبارک و تعالی هزاران هزار جهان و هزاران هزار آدم آفریده، و تو در آخر این عوالم و جهانها و آن آدمیان واقع شده‏ای.

عن جابر بن یزید قال: سألت أباجعفر علیه‏السلام عن قول الله عزوجل: (أفعیینا بالخلق الأول بل هم فی لبس من خلق جدید) [1] .
فقال: یا جابر! تأویل ذلک؛ ان الله عزوجل اذا أفنی هذا الخلق و هذا العالم و سکن (و أسکن) أهل الجنة الجنة، و أهل النار النار، جدد الله عزوجل عالما غیر هذا العالم و جدد عالما من غیر فحولة و لا اناث یعبدونه و یوحدونه و یخلق لهم أرضا غیر هذا الأرض تحملهم، و سماء غیر هذه السماء تظلهم.
لعلک تری أن الله عزوجل انما خلق هذا العالم الواحد! أو تری أن الله عزوجل لم یخلق بشرا غیرکم؟
بلی و الله، لقد خلق الله تبارک و تعالی ألف ألف عالم، و ألف ألف آدم، و أنت فی آخر تلک العوالم و اولئک الآدمیین. [2] .

پی نوشت ها:
[1] ق: 15.
[2] بحارالأنوار: ج 57 ص 321، التوحید: ص 200، الخصال: ص 180.
منبع: پرسش‏های مردم و پاسخ‏های امام باقر؛ احمد قاضی زاهدی؛ حاذق چاپ دوم 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir