زنگ بیداری

نوع اصطلاح :
عنوان :
زنگ بیداری
نیت و تصمیم جوهر رفتار انسان را شکل می‏دهد. هر رفتاری مشتمل بر اسکلت و روح می‏باشد. اسکلت رفتار انسان همان نمایی است که در بیرون وجود انسان مشاهده می‏شود. لیکن جوهر و حقیقت رفتار بازگشت به نیت دورنی وی دارد. در آثار دینی ارزش و اعتبار رفتار به نیت و تصمیم که حقیقت رفتار است، بازگشت دارد؛ انما الاعمال بالنیات. [1] . «اعمال و رفتار انسان را نیت ساماندهی می‏کند.» نیة المؤمن خیر من عمله. [2] «نیت و تصمیم انسان مؤمن بهتر از رفتارش می‏باشد.» پیام این روایات این می‏تواند باشد که حقیقت و جوهر رفتار انسان را نیت وی شکل می‏دهد. با توجه به این نکته تصمیم بر هر کار نقش محوری در وجود شخص پدیدار می‏سازد. نیت تأثیرگذار در تمام وجود انسان می‏گردد. شادابی و نشاط و پژمردگی و افسردگی را نیت پدیدار می‏سازد. انجام کار و باز ایستادن از کار را نیت کارساز است. خواب و بیداری انسان را نیز نیت نقش آفرینی می‏نماید. باقر العلوم علیه‏السلام نقش محوری نیت و عزم انسان را این گونه بیان می‏کند: بنده خدا هنگامی که می‏خواهد بخوابد برای بیدار شدن، هر لحظه‏ای که اراده کند، همان هنگام خدای سبحان فرشتگان خویش را مأمور می‏سازد تا بیدارش کنند، عن ابی‏جعفر علیه‏السلام ما نوی عبد أن یقوم أیة ساعة نوی فعلم الله ذلک منه الا و کل به ملکین یحرکانه تلک الساعة. [3] «هیچ بنده‏ای نیت نمی‏کند که در وقت معین از خواب بیدار شود مگر این که خدای سبحان دو فرشته را مأمور می‏سازد تا در همان لحظه‏ای که نیت کرده وی را حرکت دهند و از خواب بیدارش کنند». در رهنمون‏های دیگر عترت این نکته اضافه شده که انسانی که تصمیم دارد در فلان لحظه بیدار شود آخرین آیه سوره کهف را در هنگام خواب قرائت کند. از زبان امام صادق علیه‏السلام این گونه رسیده است که هیچ بنده‏ای نیست که آخرین آیه سوره کهف را هنگام خوابیدن قرائت کند، مگر این که درهمان هنگام که نیت نموده است بیدار خواهد شد، ما من عبد یقرء آخر الکهف الا تیقظ فی الساعة التی یرید. [4] اما در رهنمود باقر العلوم علیه‏السلام این نکته وجود ندارد، بلکه محور سخن نیت انسان است، که انسان نیت کند که در فلان لحظه بیدار شود، بیدار خواهد شد.
البته این نکته نیز نباید پنهان باشد که این ویژگی برای نیت هر انسان نیست. بلکه این ویژگی نیت انسان‏های پاک و مصمم که بر اندیشه‏های خویش کاملا اشراف دارند و از آشفتگی‏ها بدور هستند، می‏باشد. نه هر انسان پریشان و سست و بی‏اراده. و شاید تعبیر به «عبد» در روایت هم به همین نکته اشاره باشد که فردی عبد و بنده شایسته خداست که نیت وی این گونه کارساز می‏تواند باشد. که نیت انسان شایسته و بنده خاص خدا همانند زنگ بیداری وی می‏باشد، که هر لحظه که نیت نموده باشد، همان لحظه بیدار خواهد شد.

پی نوشت ها:
[1] وسائل، ج 1، ص 35.
[2] همان.
[3] وسائل، ج 5، ص 279.
[4] نور الثقلین، ج 3، ص 316.

منبع: امام باقر الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1385.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir