تأثیر منت و معرفی شیعه

نوع اصطلاح :
عنوان :
تأثیر منت و معرفی شیعه
حضرت ابومحمد، امام حسن عسکری علیه الصلوة و السلام حکایت فرماید:
روزی شخصی به حضور امام محمد بن علی الرضا علیهماالسلام وارد شد، در حالی که بسیار خوشحال به نظر می‏رسید.
امام جواد علیه‏السلام علت سرور و شادی او را سؤال نمود؟
در جواب اظهار داشت: یا ابن رسول الله! از پدرت، امام رضا علیه‏السلام شنیدم، که فرمود: شادی انسان آن روزی است که از اموال و امکانات خود بر دیگر مؤمنین و خویشان صدقه‏ای داده و به آن‏ها احسان کرده باشد.
امروز تعداد ده خانوار از خانواده‏های فقیر و تهی دست به من مراجعه کردند؛ و به هر یک از آن‏ها در حد توان خود کمک نمودم و چون آن‏ها شاد گشتند، من هم خوشحال و مسرور می‏باشم.
امام محمد جواد علیه‏السلام به او فرمود: به جانم سوگند، تو بهترین کار نیک و احسان را انجام داده‏ای؛ و باید هم این چنین شادمان و مسرور باشی، مشروط بر آن که اعمال نیک خود را ضایع و حبط نگردانی.
آن شخص سؤال کرد: با این که من از شیعیان و دوستان واقعی شما هستم، چگونه ممکن است که اعمال و عبادات خود را ضایع گردانم؟
امام علیه‏السلام فرمود: مواظب گفتار و حرکات خود باش، چون هم اکنون اعمال و رفتار نیک خود را نسبت به آن برادرانت ضایع کرده و از بین بردی.
آن شخص با حالت تعجب پرسید: چگونه باطل شد، با این که من کاری را انجام ندادم؟!
حضرت فرمود: آیا این آیه‏ی قرآن را تلاوت کرده‏ای: (یا أیها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذی) [1] .
یعنی؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! صدقات و کارهای نیک خود را با منت‏گذاری و آزار، باطل و ضایع نگردانید.
آن شخص گفت: یا ابن رسول‏الله! من بر کسی منت ننهاده‏ام؛ بلکه بدون هیچ منت و آزاری به یکایک آنان کمک و انفاق کردم؛ و هیچ‏گونه توقعی هم از آن‏ها نداشته‏ام!
امام جواد علیه‏السلام در پاسخ، فرمود: خداوند متعال فرموده: صدقات خود را به وسیله‏ی منت و ایذاء باطل ننمائید؛ و نفرموده است بر کسانی که صدقه می‏دهید، منت ننهید؛ بلکه منظور هر نوع آزار و اذیتی است که در رابطه با آن کار نیک به نوعی واقع شود.
سپس امام جواد علیه‏السلام افزود: آیا منت گذاری بر آن افرادی که کمک کرده‏ای مهم‏تر است، یا ایجاد اذیت و آزار نسبت به ملائکه‏ی مقرب الهی و مأمورین ثبت اعمال و حفظ نفوس؟!
آن شخص در پاسخ گفت: بلکه این مورد اخیر مهم‏تر و حساس‏تر، و گناهش نیز افزون خواهد بود.
بعد از آن، حضرت فرمود: تو با این طرز برخورد و سخنی که این جا مطرح کردی، هم موجب آزار من و هم سبب ایذاء ملائکه شدی و با این کار، صدقات و کارهای نیک خود را ضایع و باطل گرداندی، چرا باید چنین کنی؟!
و چگونه چنین ادعای مهمی را کردی و گفتی: من از شیعیان خالص هستم؟!
آیا می‏دانی شیعیان خالص ما چه کسانی هستند؟
آن شخص پاسخ داد: خیر، نمی‏دانم.
امام علیه‏السلام فرمود: شیعیان خالص آن افرادی هستند که همانند حزقیل نبی، مؤمن باشد - که با او شیوه‏ی مخصوص در مقابل طاغوت و فرعون زمانش توریه کرد -؛ و نیز مؤمن آل فرعون، صاحب یس که خداوند درباره‏ی او فرموده است: (و جاء من أقصی المدینة رجل یسعی) [2] .
یعنی؛ مردی از آن سوی مدینه با سعی و کوشش آمد.
همچنین سلمان، ابوذر، مقداد و عمار یاسر، این افراد از شیعیان خالص ما هستند، آیا تو با این افراد یکسان و مساوی هستی؟!
اکنون خودت قضاوت کن، آیا با ادعائی که کردی، موجب اذیت و آزار ما و ملائکه‏ی الهی نشدی؟!
آن شخص عرضه داشت: یا ابن رسول الله! من از گفتار خود پشیمان شدم و توبه می‏کنم، شما مرا عفو نموده و راهنمائی بفرما که چه بگویم؟
حضرت فرمود: بگو که من از دوستان و از علاقه‏مندان شما هستم و با دشمنان شما دشمنی خواهم بود؛ و با دوستان شما دوست می‏باشم.
آن شخص اظهار داشت: یا ابن رسول الله! من نیز همین را می‏گویم و معتقد به آن هستم و از آنچه که قبلا گفتم، توبه می‏کنم و عذرخواهی می‏نمایم.
آن گاه در پایان، امام جواد علیه‏السلام فرمود: هم اینک به نتیجه و ثواب صدقات و دیگر کارهای نیک خویش خواهی رسید. [3] .

پی نوشت ها:
[1] سوره‏ی بقره: آیه‏ی 264.
[2] سوره‏ی قصص: آیه‏ی 20.
[3] تفسیر الامام العسکری علیه‏السلام: ص 314، ح 160، بحارالأنوار: ج 65، ص 159، تفسیر البرهان: ج 4، ص 20، ح 4، مستدرک الوسائل: ج 7، ص 234، ح 8123.
منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام محمد جواد؛ مؤلف: عبدالله صالحی؛ نشر مهدی یار.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir