بخشیدن آنچه خود دوست می‏داشتند

نوع اصطلاح :
عنوان :
بخشیدن آنچه خود دوست می‏داشتند
برای «انفاق» و «بخشش» در اسلام فلسفه‏های متعددی ذکر شده است. روشن‏ترین آنها ایجاد «عدالت اجتماعی» و جلوگیری از انباشت ثروت در دست عده‏ای خاص است که مفاسد اجتماعی انبوهی به دنبال دارد. از این گذشته بخشیدن باعث دل کندن از یکی از تعلقات بسیار قوی در درون انسان می‏شود که همان تعلق به دارائی‏های مادی است.
بریدن از آنچه غیر خداست در راه خدا، سکوی پرش برای وصال محبوب است و این پرش در «انفاق» بخوبی تجلی میابد. از این رو در قرآن مجید خداوند به پیامبرش می‏فرماید: «خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم بها» [1] یعنی: «از اموال آنها صدقه بگیر که بدین وسیله باعث تطهیر آنها از آلودگی تعلق به دنیا و تزکیه و پاک شدنشان می‏باشی.» حال این کارکرد مؤثر انفاق در ترقی معنوی هنگامی در حد اعلای خود تحقق میابد که انسان از اشیایی که آنها را بشدت دوست دارد، دل برکند و آنها را در راه خداوند «انفاق» نماید. از این رو در قرآن مجید آمده است: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» [2] یعنی: «هرگز به بر و نیکی مطلق نمی‏رسید مگر اینکه از آنچه آن را دوست دارید انفاق نمائید.» حضرت سجاد -علیه‏السلام- علاوه بر انفاقهای گسترده خود که آن را به صورت سری و علنی انجام می‏دادند و در خلال آن نیازمندیهای مستمندان و فقرا و ایتام و از کار افتاده‏ها را برآورده می‏ساختند، چیزی که به آن «علاقه» داشتند را نیز در راه خدا می‏بخشیدند تا ترجمان حقیقی قرآن را در آیات ذکر شده آن باشند. به نمونه‏هایی از این فضیلت والای حضرت توجه فرمائید:
1- «ابی‏عبدالله دامغانی» روایت کرده است که حضرت علی بن الحسین -علیه‏السلام- مرتب از «شکر» و «بادام» صدقه می‏دادند، وقتی از محضرشان در این باره سؤال شد، این آیه را تلاوت کردند که: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» آری حضرت شکر و بادام را دوست می‏داشتند.» [3] .
2- امام صادق -علیه‏السلام- فرمودند: «حضرت علی بن الحسین -علیه‏السلام- از «انگور» خوششان می‏آمد. روزی انگور خوبی به «مدینه» آوردند و یکی از کنیزان حضرت مقداری از آن تهیه کرد و موقع افطار، آن را خدمت حضرت آورد. قبل از اینکه حضرت دستشان را به سمت آن دراز کنند، نیازمندی درب خانه حضرت آمد، حضرت فرمودند: «همه این انگور را برای او ببر.» آن کنیز گفت: «ای مولای من! بعضی از آن او را کفایت می‏کند.» فرمودند: «نه سوگند به خدا»، و همه آن را برای او فرستادند. فردا باز آن خانم مقداری انگور خرید و برای حضرت آورد ولی مجددا نیازمندی آمد و حضرت همان گونه با او برخورد کردند. روز بعد آن کنیز مقداری انگور برای حضرت خرید و در شب سوم برای حضرت آورد، ولی دیگر نیازمندی نیامد، از این رو حضرت از آن خوردند و فرمودند: «چیزی از آن از ما فوت نگردید و الحمد لله.» [4] .

دو نمونه از انفاقهای برجسته حضرت سجاد
گرچه زندگی حضرت سجاد -علیه‏السلام- سرشار از عمل صالح «انفاق» بوده، این عمل قربی به کرات و مرات و به عنوان یک سیره مستمر از حضرت سر می‏زده است. و لکن در این قسمت به دو نمونه برجسته از انفاقهای حضرت اشاره می‏شود:
1- امام صادق -علیه‏السلام- فرمودند: «عادت حضرت علی بن الحسین -علیه‏السلام- این بود که در روزی که آن روز را «روزه» می‏گرفتند، امر می‏کردند تا گوسفندی را ذبح کنند. بعد اعضاء آن را قطعه قطعه نموده و آن را بپزند. نزدیک غروب که می‏شد حضرت به روی دیگها نگاه می‏کردند و به آن نزدیک می‏شدند تا اینکه در حالی که روزه‏دار بودند، بوی آبگوشت را استشمام می‏کردند و بعد می‏فرمودند ظرفهای چوبی بزرگ را بیاورید و برای «آل فلان» و «آل فلان» غذا بکشید. برای فلان خانواده غذا بکشید، تا اینکه به آخر دیگها می‏رسیدند و همه تمام می‏شد. سپس برای خود حضرت مقداری «نان» و «خرما» می‏آوردند و همان شام حضرت بود.» [5] .
2- روزی حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- از منزل خارج شدند در حالی که بالا پوشی از «خز» (منسوج از پشم و ابریشم) بر تن داشتند. در راه نیازمندی خدمت حضرت آمد و خود را به آن بالا پوش در آویخت، در این حال حضرت آن را رها کرده و به راه خود ادامه دادند.» [6] .

پی نوشت ها:
[1] بخشی از آیه 103، از سوره 9: التوبه.
[2] بخشی از آیه 92، از سوره 3: آل عمران.
[3] بحارالانوار، ج 46، ص 89 (به نقل از مناقب).
[4] بحارالانوار، ج 46، ص 90 (به نقل از مناقب).
[5] بحارالانوار، ج 46، ص 71 و 72، ح 53 و 54 (به نقل از محاسن و مناقب).
[6] بحارالانوار، ج 46، ص 62 (به نقل از خصال) و ص 95 (به نقل از مناقب).

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.





منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir