چهره ‏های خندان

نوع اصطلاح :
عنوان :
چهره ‏های خندان
صحنه قیامت که در پیش روی همگان قرار دارد، صحنه‏ای است که ویژگی‏هایش با این سرا تفاوت دارد. نورانیت و تاریکی آن صحنه، خنده‏ها و گریه‏های آن، آتش آنجا با آتش اینجا، همه و همه تفاوت دارند.
نور و روشنایی آنجا همانند نور خورشید و ماه و... نیست. بساط همه اینها قبل از قیامت برچیده می‏شود. نور آنجا نور الهی است و اشرقت الارض بنور ربها. [1] . آتش آنجا این گونه نیست که دو نفر که در کنار هم قرار دارند، هر دو را شعله‏ور سازد و بسوزاند. بلکه چه بسا دو نفر در کنار هم، یکی مؤمن در کمال آرامش و آسایش، دیگری در کنارش در نهایت درد و رنج در آتش عذاب. زیرا آتش آنجا افزون بر آتش بیرونی که با ویژگی‏های آتش اینجا تفاوت دارد، آتش درونی نیز هست، نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة. [2] «آتش خدایی برافروخته، آتشی که از درون دل‏ها افروخته است». در صحنه قیامت انسان‏ها بر اساس چهره‏های واقعی خویش، یعنی سیرت خویش محشورند، نه بر اساس صورت‏ها. در قیامت مردم گروه‏بندی‏اند، فتأتون افواجا. [3] اما این گروه‏بندی بر اساس ملیت‏ها و جغرافیا و یا احزاب نیست، بر اساس اندیشه‏ها و رفتار است. در قیامت چهره‏ها متفاوتند. برخی سفید، برخی سیاه، یوم تبیض وجوه و تسود وجوه. [4] برخی خندان و برخی گریان، وجوه یومئذ مسفرة ضاحکة مستبشرة، و وجوه یومئذ علیها غبرة ترهقها قترة. [5] «چهره‏هایی در آن روز گشاده‏رو و نورانی‏اند، خندان و خوشحال و چهره‏هایی غبار آلودند، دود و تاریکی آنها را پوشش داده است».
اینک سید الساجدین علیه‏السلام چهره‏ی خندان قیامت، در مورد چهره‏های خندان قیامت این گونه سخن می‏گوید: در قیامت همه چهره‏ها گریانند مگر چهار گروه، که این چهار گروه چشمانشان و چهره‏هایشان خندان خواهد بود - کل عین باکیة یوم القیامة الا اربعة اعین، عین بکت من خشیة الله و عین فقئت فی سبیل الله و عین غضت عن محارم الله و عین باتت ساهرة ساجدة یباهی بها الله الملائکة. [6] (به این مضمون، روایات زیاد است.) «هر چشمی در قیامت گریان خواهد بود به جز چهار چشم 1 - چشمی که از ترس خدا گریه نموده باشد. 2 - چشمی که در راه خدا از حدقه بیرون آورده شده باشد. 3 - چشمی که از حرام خدا پوشیده باشد. 4 - چشمی که شب زنده‏دار و در حال سجده بوده است».
چشمی که از خدا بترسد، چشم انسان مؤمن خداباور است که از حال خویش نگران است. از گناه و لغزش در هراس، به خاطر هول و هراس‏ها، در پیشگاه خدا اشک ریزان است. و نیز چشمی که به خاطر خدا آن را از حدقه بیرون افکنده باشند. یعنی دشمن دین چشمانی را که از خدا باوران کور کرده‏اند و از حدقه بیرون افکنده‏اند، در قیامت این چشم‏ها خندان خواهند بود.
گروه سوم آن چشمی که از حرام پوشیده باشد و چشم داشتی به حرام نداشته است. چشمی که حریم خدا را پاس نهاده و حدود الهی را رعایت نموده نیز در قیامت گریان نخواهد بود. منظور از این گروه تنها آن چشمی نیست که از نگاه به نامحرم پوشیده باشد، بلکه منظور چشمی است که از هر حرامی پوشیده است. گروه چهارم چشمانی است که شب بیدار بوده‏اند و به خاطر خدا در تهجد و عبادت به سر برده‏اند. این گروه نیز در قیامت خندان خواهند بود.
در روایات دیگر در مورد گروه چهارم این نکته وجود ندارد که شب بیداری آنها تنها به تهجد و نماز باشد. بلکه به طور شامل می‏فرماید چشمی که در راه خدا شب بیدار باشد که در این صورت چشمان فراوانی که در عبادت هستند را شامل خواهد داد. مانند چشمان افرادی که شب بیدارند برای خدا مطالعه می‏کنند یا می‏نویسند، و مانند چشمان پاسداران و مرزداران که با شب بیداری از کیان و حریم امت اسلامی و امنیت آنها پاس می‏دهند. از دین و اعتقاد دفاع می‏کنند، مانند چشمان بیدار مادران بچه‏دار و پرستاران بیماردار، و مانند چشم بیدار کشاورزان آبیار و کارگران کارخانه‏دار، مانند چشمان بیدار رانندگان صحرانورد و خلبانان آسمان نورد و.... هر کس در هر موقعیت اگر به خاطر خدا شب بیدار باشد از گروه چهارم بوده و چهره وی خندان خواهد بود.

پی نوشت ها:
[1] زمر، 69.
[2] همزه، 7.
[3] نبأ، 18.
[4] آل عمران، 106.
[5] عبس، 38 و 40.
[6] کشف الغمه، ج 2، ص 99.

منبع: امام سجاد الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما؛ چاپ دوم 1384 .
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir