انفاق پنهان

نوع اصطلاح :
عنوان :
انفاق پنهان
از محورهای دیگر انفاق، این است که چگونه باید انفاق نمود؟ آیا انفاق آشکارا بهتر است، یا پنهانی بودن انفاق مطلوب است؟
در پاسخ این سؤال می‏توان از رهنمودهای قرآن و عترت این گونه بهره برد که اگر شخصی با انفاق آشکار در اثر ریا خلوص خود را از کف می‏نهد، برای این که انفاق تنها برای رضای خدا باشد، باید به صورت پنهان صورت گیرد. نیز اگر به یک فرد حقیقی و نیازمند انفاق می‏کند، برای حفظ شخصیت وی که به خاطر نان شبش شرمنده بنده‏ی خدا نشود، بهتر است که پنهانی انفاق کند. به همین خاطر قرآن می‏فرماید: اگر به فقرا به طور مستقیم انفاق می‏کنید، پنهانی باشد، و ان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیر. [1] .
و نیز نباید منتظر ماند تا نیازمند، نیاز خود را مطرح سازد. چرا که ممکن است نیازمند آن گونه با شخصیت باشد که برای حفظ حیثیت خود، نیاز خود را مطرح نسازد، یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف لا یسئلون الناس الحافا. [2] آن گونه عفاف دارند که دیگران فکر می‏کنند نیازمند نیستند. با سیلی صورت سرخ می‏کند. نیازمندی چنین شخصی را، از نشانه‏های دیگر می‏توان به کف آورد، تعرفهم بسیماهم، در این موارد باید حتما پنهانی انفاق نموده، نیاز وی را برطرف ساخت.
به همین خاطر در سیره امامان مشاهده می‏شود که آنان شبانه به صورت پنهانی در خانه فقرا و نیازمندان می‏رفتند و نیاز آنان را برطرف می‏ساختند. امیرالمؤمنین علیه‏السلام و نیز امام مجتبی علیه‏السلام و سایر امامان همین رفتار را داشتند. سیدالساجدین علیه‏السلام را می‏بینی در شب سرد بارانی، انبان به دوش، به گرد خانه نیازمندان است، حتی هنگام پرداخت نیازهای آنان صورت خود را نیز می‏پوشاند تا کسی حضرت را نشناسد، و کان علیه‏السلام لیخرج فی اللیلة الظلماء فیحمل الجراب علی ظهره... و کان یغطی وجهه اذا ناول فقیرا لئلا یعرفه. [3] . این رفتار چند جهت انفاق را تأمین می‏کند. خلوص را حفظ می‏کند، شخصیت نیازمند به خاطر نان شبش آسیب نمی‏بیند. و نیز امام منتظر نمی‏ماند تا نیازمند به وی مراجعه کند، بلکه خود به گرد خانه نیازمند می‏گردد. که به هر سه محور قرآن تأکید دارد که انفاق باید برای خدا باشد، انفقوا فی سبیل الله. [4] «برای خدا انفاق کنید.» فان تخفوها و تؤتوها الفقراء فهو خیر. [5] «اگر انفاق را پنهانی به نیازمندان انجام دهید، برتر است».

پی نوشت ها:
[1] بقره، 271.
[2] همان، 273.
[3] خصال، ج 2، ص 517.
[4] بقره، 195.
[5] همان، 273.

منبع: امام سجاد الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1384.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir