عزت نفس و اقتدار

نوع اصطلاح :
عنوان :
عزت نفس و اقتدار
یکی از ویژگی‏های بسیار مهم شخصیت اجتماعی حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- مراقبت از «عزت نفس» و دوری از هر گونه عمل و برخوردی بوده که شائبه «ذلت» در برابر دیگران داشته باشد. بر اساس آیه شریفه: «لله العزة و لرسوله و للمؤمنین و لکن المنافقین لا یعلمون» [1] «عزت» منحصرا از آن خداوند و پیامبرش و مؤمنین می‏باشد و این «عزت» همه از عزت ذات اقدس ربوبی نشأت می‏گیرد که «فان العزة لله جمیعا» [2] ، از این رو در سرتاسر زندگی اولیاء حق و بندگان صالح و مؤمنین، هیچ عملی که کمترین شائبه «ذلت» و «دنائت نفس» در آن باشد، دیده نمی‏شود.
حضرت زین العابدین -علیه‏السلام- در شعار و گفتار خود می‏فرمودند: «ما یسرنی بنصیبی من الذل حمر النعم» [3] یعنی: «برای حتی کوچکترین ذره از ذلت، خوشحال نمی‏شوم که شترهای سرخ (که بهترین سرمایه نزد عرب است) را داشته باشم.»
و «ابوحمزه ثمالی» نیز از ایشان نقل می‏کند که فرمودند: «ما احب ان لی بذل نفسی حمر النعم» [4] یعنی: «خوشحال نمی‏شوم که در مقابل ذلت نفس خودم، برای من شترهای سرخ مو باشد.» و اما از جنبه رفتار و عمل در طول حیات پربرکت آن امام همام در بسیاری از مراحل؛ چه در هنگام اسارت در چنگال دژخیمان اموی در «کربلا» و «کوفه»، چه در کاخ «عبیدالله» و چه در سفر «شام» و نزد «یزید» با آن همه فشارها و مصائب و چه در ادامه زندگی حضرت در «مدینه» با همه فراز و نشیب‏های آن، ابدا عمل و کرداری که با «عزت نفس» مخالفتی داشته باشد، از حضرت گزارش نشده است. در این قسمت تنها به عنوان یک نمونه این قطعه تاریخی را بازگو می‏کنیم که در کاخ «عبیدالله بن زیاد» هنگامی که او از حضرت سؤالاتی پرسید و حضرت مقتدرانه به او پاسخ دادند و سخنش را در زمینه انتساب قتل شهدای کربلا به خداوند با آیه قرآن در دهانش شکستند، او دستور قتل حضرت را صادر کرد که با فداکاری عمه بزرگوارشان «عبیدالله» از این دستور منصرف شد. بعد حضرت سجاد -علیه‏السلام- به او فرمودند: «ابالقتل تهددنی یابن‏زیاد؟! اما علمت ان القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة» [5] یعنی: «ای فرزند زیاد؛ آیا مرا به قتل تهدید می‏کنی؟ مگر نمی‏دانی کشته شدن در راه خدا، عادت ما و شهادت کرامت ما می‏باشد.»

پی نوشت ها:
[1] آیه 8 از سوره 63: المنافقون.
[2] بخشی از آیه 139 از سوره 4: النساء.
[3] بحارالانوار، ج 46، ص 100 (به نقل از کشف الغمه).
[4] بحارالانوار، ج 46، ص 102، (به نقل از اصول کافی).
[5] بحارالانوار، ج 45، ص 118 (به نقل از لهوف).

منبع: اسوه کامل‏؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir