تفسير «و هر کس داخل آن (خانه‏ي خدا) شود در امان...»

نوع اصطلاح :
عنوان :
تفسير «و هر کس داخل آن (خانه‏ي خدا) شود در امان...»
1- علي بن عبدالعزيز گويد: به امام صادق - عليه‏السلام - عرض کردم: فدايت شوم: فرمايش خدا: (آيات بينات مقام ابراهيم و من دخله کان آمنا) [1] «(در آن)، نشانه‏هاي روشن (از جمله) مقام ابراهيم است؛ و هر کس داخل آن [خانه‏ي خدا] شود، در امان خواهد بود» در حالي که در آن مرجئي، و قدري و حروري و زنديقي که به خدا ايمان ندارد داخل مي‏شود، چگونه است؟
حضرت فرمود: خير، هرگز آنها کرامتي ندارند. (يا تنها داخل شدن در مسجد الحرام کرامت نمي‏آورد).
عرض کردم: پس چه معني دارد؟
فرمود: مراد هر کسي است که وارد شود (به مسجدالحرام) در حالي که معرفت به حق ما داشته باشد، همان طوري که معرفت به حرمت مسجد الحرام داشته باشد، در اين صورت از گناهانش خارج مي‏شود، و همّ دنيا و آخرتش کفايت مي‏شود. [2] .
- توضيح: مرجئه و قدريه از فرق و گروههاي گمراهي هستند که در قرن اول و دوم اسلامي پيدا شدند، و حروري خوارج هستند.
2- عبدالله بن سنان گويد: از امام صادق - عليه‏السلام - درباره‏ي فرمايش خدا در آيه: (و من دخله کان آمنا) «و هر کس داخل آن [خانه‏ي خدا] شود، در امان خواهد بود» سؤال کردم که مراد خانه‏ي کعبه است يا حرم؟
حضرت فرمود: از مردم هر کس به عنوان پناه گرفتن وارد حرم بشود در امان است.
و هر کس از مؤمنين به عنوان پناه گرفتن وارد کعبه شود از غضب خدا در امان است.
و هر کدام از وحوش و درندگان و پرندگان داخل حرم شود از ترسانيدن و اذيت در امان است تا وقتي که از حرم خارج شود. [3] .

پی نوشت ها:
[1] سوره‏ي آل عمران آيه‏ي 97.
[2] تفسير العياشي: ص 190، بحارالأنوار: ج 96 ص 369 ح 7.
[3] تفسير العياشي: ج 1 ص 189، بحارالأنوار: ج 96 ص 74 ح 13.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir