اثم و عدوان

نوع اصطلاح :
عنوان :
اثم و عدوان
«اثم» و «عدوان» دو واژه‏اي هستند که در قرآن گاه به تنهايي [1] و گاه با هم ذکر شده‏اند [2] اما در آن جاهايي که با هم آمده‏اند بعضي از مفسران احتمال داده‏اند عطفي که بين آنها است، عطف تفسير است؛ چرا که اثم، يعني گناه و عدوان، و از حد گذشتن. بنابراين، هر اثمي عدوان هم هست. [3] برخي نيز احتمال داده‏اند که اگر عدوان پس از ماده‏ي اثم بيايد به معناي گناه بي‏اندازه است.
امام صادق عليه‏السلام در اين بخش از سخنان خود مي‏فرمايد «اثم» و «عدوان» را ترک کنيد؛ چرا که اگر يک پا لغزيد پاي ديگر نيز به راحتي مي‏لغزد. انسان معصيت اول را با ترس و لرز انجام مي‏دهد، اما ارتکاب معصيت دوم و سوم راحت‏تر است و اگر هم چنان ادامه دهد کارش به جايي مي‏رسد که هرگز از ارتکاب معصيت ناراحت نشود.

پی نوشت ها:
[1] براي نمونه: فمن اضطر غير باغ و لا عاد فلا اثم عليه (بقره، آيه 173)؛ فمن تعجل في يومين فلا اثم عليه (بقره، آيه 203)؛ و من يفعل ذلک عدوانا و ظلما (نساء، آيه 30).
[2] براي نمونه: و يتناجون بالاثم و العدوان و معصية الرسول (مجادله، آيه 8)؛ و تري کثيرا منهم يسارعون في الاثم و العدوان (مائده، آيه 62).
[3] مرحوم طبرسي در تفسير آيه 62 از سوره‏ي مائده آورده است:
«الفرق بين الاثم و العدوان ان الاثم الجرم کائنا ما کان و العدوان الظلم» يعني فرق بين اثم و عدوان اين است که ارتکاب هر جرمي را اثم مي‏گويند، اما عدوان به ظلم گفته مي‏شود. (تفسير مجمع البيان، ج 3، ص 334).
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir