ذوی القربی

نوع اصطلاح :
عنوان :
ذوی القربی
زمخشری در تفسیر کشاف و فخررازی در تفسیر کبیر و در سایر کتابها چون تفسیر روح البیان و تفسیر ثعلبی و غیره نقل کرده‏اند که از پیغمبر اکرم (ص) سؤال کردند ذوی القربی چه کسانی هستند.
فرمود: علی(ع) و فاطمه و حسن و حسین (علی(ع)هم‏السلام)
فخر رازی می‏نویسد مورد اتفاق همه اصحاب است که پیغمبر ایشانرا ذوی القربی معرفی نموده یعنی همان کسانی که دوستیشان مزد رسالت است. ایشانند اولیای خداوند و معدنهای علم و محل هبوط ملائکه، خداوند آنانرا برگزید و دوستیشان را واجب فرموده. در جلد نهم بحارالانوار باب فی ان حب علی(ع) ایمان و بغضه کفر. روایات مفصلی در حدود پنجاه برگ ذکر کرده با اسنادی که از طریق عامه رسیده از رسول خدا (ص) که فرمود دوستی علی(ع)ایمان و دشمنیش کفر است. یا علی(ع) دوست نمی‏دارد ترا جز مؤمن و دشمن نمی‏دارد تو را جز کافر یا منافق این قسم روایات را بیشتر از طریق عامه نقل نموده است.
بیشتر فرقه‏های اسلامی ذکر آل محمد (ص) را در صلوات تشهد، لازم می‏دانند مخصوصا فتوای شافعی بر اینست که اگر کسی عمدا صلوات بر آل را در تشهد نماز ترک کند نمازش باطل است.
مالکی‏ها قائل باستحباب شده‏اند. غرض آنستکه آل محمد با محمدند (ص) و میان ایشان با پیغمبر جدائی نیست. حتی نهی شده که در صلوات علی(ع) فاصله بیفتد اللهم صلی علی(ع) محمد و علی(ع) آل محمد بلکه بگویند اللهم صلی علی(ع) محمد و آل محمد. بلی منظور دوستی محمد و آل (ص) بود که باید در دل جای بگیرد آثار عظیم محبت اهلبیت (ع) عرض شد وقتی است که دوستی در دل جایگزین شود جوری شود که کم نشود و از بین نرود تا انشاءالله همراه خود بگور ببریم.
اگر در دل حب و ملک و زن و طلا و ریاست، جاه و شهرت و دیگر محبتهای جزئی باشد دیگر کجا جائی برای دوستی علی(ع)می‏ماند این دل خراب شده دیگر کجا جای مهمان عزیز است.

داخل حصن علی(ع) هستند چون عشّاق او
لذّت جنّت برد از شوق او، مشتاق او

مهر او، مهر خدا و قهر او، قهر خداست
طعم نار دوزخ‏اند ضربت شلاّق او

ذات حق لولا علی(ع) در خلقت لولا که گفت
یا که نفس مصطفی شد، بهترین مصداق او

حامی دین محمّد هادی امّت علی(ع) است
تالی خلق عظیم احمدی اخلاق او

آسمان نفس طاها بسکه باشد بی‏کران
می‏کند شمس نبوت، جلوه در آفاق او
منبع : کرامات العلویه، علی میر خلف زاده‏، نشر مهدی یار
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir