سیاست علی با سایر سیاستمداران فرق دارد

نوع اصطلاح :
عنوان :
سیاست علی با سایر سیاستمداران فرق دارد
پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام، آن حضرت به کلیه فرمانداران و استانداران اطراف نامه‏هایی نوشت و همه را به بیعت خود فرا خواند.
از جمله این اشخاص معاویة بن ابوسفیان بود، که علی علیه‏السلام او را به مدینه احضار کرد.
چون نامه آن سرور به معاویه رسید، و دانست که در خلافت «علی» جایگاهی نخواهد داشت، لذا او نیز نامه‏ای با مطالب و محتوای دروغین به زبیر بن العوام نوشت، و در آن، نام زبیر را به عنوان امیرالمؤمنین درج کرد، و به طور غیر واقع گزارش نمود که: من از مردم شام برای تو بیعت گرفته‏ام و همگی با رغبت خود این امر را پذیرفته‏اند، و بدان که پس از تو نیز با طلحة بن عبیدالله بیعت کرده‏اند شما سعی کنید به عنوان خونخواهی عثمان با پسر ابوطالب به مخالفت برخاسته، و نگذارید او بر شهرهای کوفه و بصره مسلط گردد.نامه معاویه به زبیر رسید، او در پوست خود نمی‏گنجید، و هرگز احتمال خلاف نمی‏داد، و خیلی خوشحال بود، و مضمون نامه را به طلحة اطلاع داد، و سپس به همراهی او پرچم مخالفت با علی را برافراشت و جنگ جمل را پیش آوردند.
طلحه و زبیر با اینکه نخستین افرادی بودند که با امیرالمؤمنین بیعت کرده بودند، و از دشمنان سرسخت عثمان به شمار می‏آمدند و حتی نمی گذاشتند جنازه وی پس از کشته شدنش دفن شود، ولی مع الاسف با صدو هشتاد درجه چرخش به بهانه خونخواهی او دست به مخالفت علی زده ، و باعث کشته و شهید گشتن هزاران نفر گردیدند!
علی علیه‏السلام چون آنان را در صحنه نبرد دید، از طریق عبدالله بن عباس به زبیر پیغام داد که: پسر دایی‏ات (علی) می گوید: چرا تا به حال ما را تأیید کرده‏ای و همیشه پشتیبان ما بودی، ولی اکنون دست به مخالفت ما می‏زنی؟ مگر چه پیش آمدی ناگوار تحقق یافته است؟
و سپس او را احضار فرمود و حدیثی را از پیامبر خدا به او متذکر گردید که رسول خدا فرموده بود:یا زبیر! تو روزی با علی به مقابله می‏پردازی، ولی این را بدان که تو در این میدان ظالم و ستمگری!
زبیر چون این را بشنید، دست از جنگ برداشت، و راه به بیرون از جنگ و کشتار برگرفت... [1] .
در این قضیه تاریخی سیاست علی از دیگران مشخص گردیده، و در حالی که دیگران دروغ می گویند، تحریک نادرست و خطرناک می کنند، برای رسیدن به منصب و مقام، کشته شدن دیگران در سیاست آنان توجیه می‏گردد... ولی سیاست علی علیه‏السلام از راه عاطفه و محبت و یاد کردن از جنبه‏های مثبت در گذشته ، دشمن را به سر عقل می‏آورد، و از میدان جنگ به در می‏کند...
خلاصه سیاست علی در متن دین بود، و از قرآن و سنت اتخاذ می‏گردید، و هرگز از آنها تجاوز نمی‏کرد، و هر کجا تزاحمی پیش می‏آمد، دینش را بر سیاستهای غلط و قلدری ترجیح می‏داد، چنانچه خود می‏فرمایند:
«انی لعالم بما یصلحکم ، و یقیم اودکم ، ولکنی والله لااری اصلاحکم بافساد نفسی».
من می‏دانم چگونه شما را اصلاح نمایم و کجی‏ها و مخالفتهای همه‏تان را برطرف کنم، ولی سوگند به خدا هرگز در این راه به خاطر اصلاح و آرام ساختن شما، من خویشتن را تباه نمی‏کنم! [2] .
و در تاریخ آمده است که چون ابن‏ملجم مرادی لعنة الله علیه از یمن به کوفه آمد، و پیشگویی آن حضرت را شنید، به خدمت آن بزرگوار آمد و گفت:
«یا امیرالمؤمنین اعیذک بالله ، هذه یمینی و شمالی فاقطعهما او فاقتلنی، فقال علی علیه‏السلام! فکیف اقتلک ولا ذنب لک الی، ولو اعلم انک قاتلی لم اقتلک» [3] .
یا امیرالمؤمنین! من به خدا پناه می‏برم که قاتل تو باشم، اینها دستهای من است در اختیار شما، یا آنها را قطع کن، و یا مرا به هلاکت برسان!! علی فرمود:چگونه تو را بکشم که مرتکب جنایتی نشده‏ای، ولو من بدانم که تو قاتل من، من تو را نمی‏کشم!!
آیا در دنیای گذشته و تاریخ معاصر سراغ دارید که سیاستمداری با داشتن امکاناتی، با دشمن توطئه‏گر و قاتلش چنین کند؟ آیا در نظام سیاسی، عقل می‏پذیرد که کسی محور قدرت باشد، ولی با قاتلش چنین معامله‏ای داشته باشد؟ مگر هزینه‏های گزاف در دنیای کنونی برای سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی مصرف نمی‏گردد؟! و دهها و صدها سؤال و جوابی که سرانجام باید گفت: علی با دیگر سیاستمداران فرق دارد... [4] .

پی نوشت ها:
[1] تمام مطالب مذکور در منابع زیر موجود است: خطبه‏های8 و31 ص60 و106 نهج‏البلاغه فیض الاسلام، شرح ابن ابی‏الحدید ج1 ص230 به بعد و ج2 ص158 و162 به بعد و ج10 ص 6 و ج11 ص16 بحارالأنوار ج32 ص5 به بعد و ص24.
[2] نهج‏البلاغه خ68 فیض الاسلام ص163 و164.
[3] محجة البیضاء ج4 ص197.
[4] نقل از آفتاب ولایت، ص129-127.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir