زیبایی

نوع اصطلاح :
عنوان :
زیبایی
با زنانی ازدواج کنید که چشمی درشت، کف دستی بزرگ، رنگی گندمی و میانه بلند داشته باشند و اگر رضایت نداشتید مهر شما به عهده من. [1] .
و در این‏باره نیز کلیاتی از عترت طاهرین آن حضرت علیه‏السلام وارد شده:
1- حسین بن خالد می‏گوید: از امام (ابوالحسن) پرسیدم روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله به ما رسیده که هر کس شراب نوشد تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود.امام علیه‏السلام فرمود: صحیح است.
عرض کردم: به چه علت چهل روز، نه کم و نه زیاد؟
امام فرمود: خداوند آفرینش انسان را اندازه گیری نموده، چهل روز به حالت نطفه، و آنگاه نیز چهل روز، و پس از آن مضغه نیز چهل روز... پس کسی که شراب نوشد تا چهل روز آن در مشامش او (نرمه سر استخوان که می‏توان آن را جوید) باقی می‏ماند به مقدار انتقال حالتهای جنینی او. و آنگاه فرمود: و این چنین است تمام غذاها و نوشیدنیهایی که تناول می‏کند. [2] .
2- از امام کاظم علیه السلام از مشتبه بودن خون حیض و خون بکارت زن سوال شد. فرمود: مقداری پنبه در فرج فرو می‏برد و پس از لحظه‏ای آهسته آن را بیرون می‏آورد، اگر خون، تنها ظاهر پنبه را آلوده نموده باشد خون بکارت است و اگر در داخل آن نفوذ کرده و آن را خیس نموده باشد خون حیض است. [3] .
3- از امام صادق علیه‏السلام نقل شده که فرمود: هرگاه ندانی ماهی مذکی یا میته است و ذکات او به این است که زنده از آب بیرون آورده شود. او را در آب بینداز، پس اگر روی آب بر پشت قرار گرفت میته است و اگر بر رو مذکی است.
و نیز اگر قطعه گوشتی دیدی و ندانستی از حیوان مذکی است یا مردار مقداری از آن را روی آتش بگذار، اگر منقبض و جمع شد مذکی است و اگر فروهشت و سست شد میته است. [4] .
4- و نیز فرموده‏اند: اگر ندانی که ماهی حلال گوشت است یا حرام گوشت ابتدای دمش را بشکاف، پس اگر داخل آن به رنگ سبز بود حرام گوشت است و اگر به سرخی زد حلال گوشت است. [5] .
5- و نیز از امام کاظم علیه‏السلام نقل شده که فرمود: هر گاه روزهای قاعدگی زن از حد معمولش زیادتر شود، سرش را حنا ببندد که به حال سابقش برمی گردد. [6] .
6- امام صادق علیه‏السلام فرمود: کودک در هفت سالگی دندانهایش می‏ریزد و در نه سالگی وادار به نماز خواندن می‏شود، و در ده سالگی رختخوابشان از هم جدا می‏شود، و در چهارده سالگی محتلم می‏گردد و تا بیست و دو سالگی قد می‏کشد و در بیست و هشت سالگی عقل او به کمال می‏رسد مگر تجارب او که ادامه دارد. [7] .

پی نوشت ها:
[1] فروع کافی، ج 5، ص 335، حدیث 2.
[2] تهذیب، ج 9، ص 108، حدیث 203.
[3] فروع کافی، ج 3 ص 94 حدیث 1.
[4] من لا یحضر، ابواب القضایاو الاحکام، باب الصید و الذبائح، حدیث 42.
[5] من لا یحضر، ابواب القضایا و الاحکام، باب الصید و الذبائح، حدیث 43.
[6] قرب الاسناد، ص 123.
[7] فروع کافی، کتاب العقیقه، باب النشو، حدیث 11.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir