رفتار عمر با پسرش عبدالرحمن

نوع اصطلاح :
عنوان :
رفتار عمر با پسرش عبدالرحمن
عبدالرحمن پسر عمر شراب نوشیده بود، عمر و بن عاص در میان خانه خود به او حد زد، این خبر به عمر رسید، عمر برآشفت و در نامه‏ای به عمرو بن عاص چنین نوشت: وای بر تو! عبدالرحمن را در میان خانه ات سرمی تراشی و به او حد می‏زنی... آنگاه که نامه‏ام به تو برسد عبدالرحمن را در میان عبایش پیچانده، او را بر شتر ناهمواری سوار و نزد من بفرست تا سزای کردار زشتش را ببیند.
عمرو عبدالرحمن را به همان کیفیت به نزد عمر فرستاد و به عمر نوشت: من عبدالرحمن را در میان خانه خودم حد زده‏ام و به خدا سوگند دیگران را نیز در همین جا حد می‏زنم... تا این که پس از چند روز عبدالرحمن در نهایت ضعف و بی‏حالی بر عمر وارد گردید، عمر او را مورد عتاب و سرزنش قرار داده و
گفت: آیا شراب می‏نوشی؟ تازیانه‏ها! عبدالرحمن بن عوف به عمر گفت: یا امیر المومنین! یک بار به او حد زده‏اند. عمر به حرف او اعتنایی ننموده او را از سخن گفتن بازداشت، و آنگاه عبدالرحمن در زیر ضربات تازیانه‏ها قرار گرفت و فریاد می‏کرد و می‏گفت: بیمارم، به خدا سوگند مرا می‏کشی! ولی عمر به او توجهی نکرده تا این که حد کاملی بر او جاری نمود و آنگاه او را به زندان انداخت، تا این که در زندان بیمار شده، پس از یک ماه از دنیا درگذشت.
نکته:
این گونه اعمال و رفتار عمر چه توجیهی می‏تواند داشته باشد، از یک طرف می‏بینیم پسرش عبدالرحمن را که به او علاقه‏ای نداشته به اسم اجرای حد بر او می‏کشد، و از سویی هم قدامه بن مظعون را که مورد توجه و علاقه‏اش بوده و خواهر عمر همسر او و خواهر او همسر عمر بوده حد نمی‏زند.
چنانچه در کتاب اسد الغابه [1] آمده: قدامه عامل عمر در بحرین بود، جارود عبدی از بحرین به مدینه نزد عمر رفت و بر شرب خمر قدامه گواهی داد، و ابوهریره نیز، بر این که او شراب را قی کرده است، عمر به ابوهریره گفت: گواهی تو ناتمام است، با این که شهادت او نیز نقصی نداشت؛ زیرا تا شراب ننوشیده آن را قی نکرده است و قدامه پس از این شهادتها به نزد عمر آمد و عمر متعرض او نگردید، تا این که جارود از عمر مطالبه اجرای حد بر او را نمود ولی عمر به او اعتنا نکرده غضبناک در وی نگریست و به او گفت: تو خصمی یا گواه؟
جارود: گواه.
عمر: بسیار خوب گواهیت را ادا نمودی.
پس جارود ساکت شده موضوع را تعقیب نکرد. با این که بر عمر لازم بود که از باب وجوب امر به معروف جارود را مامور حد زدن قدامه گرداند ولی این کار را نکرده، تازه موقعی که جارود آن را از عمر خواستار گردیده با تهدید او مواجه شده و به همین جهت پس از این، جارود به عمر گفت: به خدا سوگند حق نیست که پسر عموی تو شراب نوشد و تو مرا عقوبت دهی.
و نیز در رابطه با مغیره بن شعبه که مرتکب زنای محصنه شده و سزایش سنگساری بوده و سه نفر هم بر آن گواهی داده، عمر از ادای شهادت نفر چهارم جلوگیری می‏کند و علتش هم این بوده که مغیره مرد زیرک و با فراستی بوده و عمر در کارها و برنامه‏های خود به فکر و تدبیر او نیازمند بوده است.
و از اینجا می‏توان دریافت که علت آن رفتار عمر با جارود که او را تازیانه زده بود همین مناقشه‏ای بوده که قبلا بین جارود و عمر در قضیه قدامه روی داده است.
و نیز آن برخورد تحقیرآمیزی که با ابی بن کعب داشته بدانجهت بوده که ابی خلافت او را قبول نداشته است، چنانچه ابونعیم در کتاب حلیه مسندا از قیس بن عباد نقل کرده که می‏گوید: به منظور دیدار با اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد مدینه شدم، و از همه بیشتر به ملاقات ابی علاقه‏مند بودم پس در صف مقدم نماز جماعتش شرکت نموده او را دیدم که کسی از ادای نماز برای حاضران سخنرانی کرده، جملگی سراپا گوش بودند، شنیدم از او که می‏گفت: قسم به پروردگار کعبه که هلاک شدند اهل عقد (اصحاب سقیفه)، و دیگران را نیز به هلاکت رساندند، و من تاسفی برای خود آنان ندارم، تاسف من برای کسانی است که به وسیله آنان گمراه و تباه گردیدند.
و همچنین آن برخوردی که عمر با عمار یاسر داشته بدانجهت بوده که می‏دانسته عمار از شیعیان امیرالمومنین علیه‏السلام است، وگرنه آیا پاسخ عمار که او را از یک حکم شرعی آگاه کرده بود، تهدید او بود با این که بزرگی و جلالت قدر عمار مورد اتفاق همه است، و او کسی است که بدون خلاف، آیه شریفه: الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان [2] در حق او نازل شده است.
و کسی مانند عایشه درباره او گفته: عمار از کف پا تا نرمی گوش پر از ایمان به خداست. و اینجاست که معنا مفهوم سخنان امیرالمومنین علیه‏السلام به خوبی روشن می‏شود که درباره او فرمود: فصیرها فی حوره خشناء یغلظ کلمها، و یخشن مسها، و یکثرالعثار فیها، والاعتذار منها، فصاحبها کراکب الطعبه ان اشنق لها خرم و ان اسلس لها تقحم، فمنی الناس لعمر الله بخبط و شماس و تلون و اعتراض، فصبرت علی طول المده و شده المحنه. [3] .
پس اولی ابوبکر امر زمامداری را در طبعی خشن قرار داد که دلها را سخت مجروح می‏کرد و تماس با آن خشونتی ناگوار داشت، در چنان طبعی خشن که منصب زمامداری به آن تفویض شد، لغزشهای فراوان به جریان می‏افتد و پوزشهای مداوم به دنبالش دمساز طبع درشتخو چونان سوار بر شتر چموش است که اگر افسارش را بکشد، بینی‏اش بریده شود و اگر رهایش کند از اختیارش به در رود، سوگند به خدا مردم در چنین خلافت ناهنجار به مرکبی ناآرام و راهی خارج از جاده، و سرعت در رنگ پذیری و به حرکت در پهنای راه به جای سیر در خط مستقیم مبتلا گشتند، من به درازی مدت و سختی مشقت در چنین وضعی تحمل کارها نمودم. [4] .

پی نوشت ها:
[1] اسدالغابه، ج 4، ص 198.
[2] سوره نحل، آیه 106.
[3] خطبه شقشقیه.
[4] شرح نهج‏البلاغه، استاد محمد تقی جعفری، ج 2، ص 294.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir