خریت بن راشد ناجی

نوع اصطلاح :
عنوان :
خریت بن راشد ناجی
خرّیت بن راشد از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به شمار می‏آید؛ زیرا او به همراه جمعی از طایفه بنی سامة بن لؤی بین راه مکه و مدینه حضرت صلی الله علیه و آله را زیارت کرده است. [1] .
وی در سال 11 هجری به همراه گروهی از بنی ناجیه و نیز سلیمان بن صوحان عبدی با جمعی از عبدالقیس به یاری «حذیفة بن محصن غلفانی» که از طرف ابوبکر برای سرکوبی مرتدین مردم عمان رفته بود، شتافتند و مرتدین را درهم شکسته و مسلمانان را به پیروزی رساندند. [2] .
خریت پس از قتل عثمان به مخالفین حضرت امیر علیه‏السلام پیوست و طلحه و زبیر را در جنگ جمل یاری کرد و فرماندهی گروه مضر در این جنگ با او بود، [3] ولی پس از جنگ جمل و پیروزی امیرالمؤمنین علیه‏السلام بر گروه ناکثین، توبه کرد و با سیصد نفر از بنی ناجیه به کوفه آمد و به یاران علی علیه‏السلام پیوست و در رکاب آن حضرت جنگ صفین و به قولی در جنگ نهروان شرکت کرد. [4] اما او پس از داستان غم‏بار حکمیت پرچم مخالفت برداشت و با امیرالمؤمنین علیه‏السلام اعلان جنگ نمود و سرانجام به دست یاران حضرت علیه‏السلام در سواحل دریای فارس (اهواز) به هلاکت رسید. [5] .

پی نوشت ها:
[1] اسد الغابه، ج 2، ص 110؛ الاصابه، ج 2، ص 274.
[2] ر. ک: تاریخ طبری، ج 3، ص 318 - 316.
[3] همان، ج 4، ص 505؛ اسد الغابه، ج 2، ص 100؛ البته ابن اثیر در تاریخ الکامل نوشته است که: خریت بن راشد در جنگ جمل و صفین در رکاب حضرت جنگیده است. ولی به نظر می‏رسد این قول اشتباه باشد؛ زیرا طبق نقل اکثر مورخان وی در جنگ جمل با طلحه و زبیر بوده است.
[4] آن طور که از کتاب‏های تاریخ استفاده می‏شود، حضور خریت بن راشد در رکاب حضرت علی علیه‏السلام در صفین قطعی است، اما در جنگ جمل که در پاورقی قبلی اشاره شد در رکاب طلحه و زبیر بوده و اما حضور وی در نهروان که طبری در ج 5، ص 113 گفته، مشکل به نظر می‏رسد؛ زیرا اولاً: بیشتر مورخان مثل ابن اثیر در اسد الغابه و در الکامل و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و ابن حجر در الاصابه، نامی از حضور وی در جنگ نهروان نیاورد‏اند. ثانیاً: مخالفت خرّیت پس از داستان حکمیت بوده و ظاهراً این قضیه قبل از شروع جنگ نهروان بوده است، پس وجهی ندارد که او در جنگ نهروان حضرت را یاری کرده باشد.
[5] شرح تفصیلی خروج و شورش خرّیت بن راشد و همراهانش در اصطلاح مرتبط خواهد آمد.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir