تفسیر صحیح قضا و قدر و نفی جبر گرایی

نوع اصطلاح :
عنوان :
تفسیر صحیح قضا و قدر و نفی جبر گرایی
قضا و قَدَر حق است، معنی لغوی قضا «حُکم» و «قَدَر» به معنی «اندازه» است.
اگر بگویند:
هر واقعه‏ای به قضای الهی است،
یعنی به حُکم خدا واقع شده،
و اگر بگویند:
به قَدَر الهی است،
یعنی باندازه‏ای مشخّص است.
مثلاً در چه زمان و مکان باشد،
و کوچکی و بزرگی جثّه و اعضاء و جوارح هر یک دارای اندازه‏ای است، که خدا معین فرموده است،
و اینکه برخی شُبهه می‏کنند که همه چیز مطابق سرنوشت، و دستوری است که خدای تعالی از پیش، معین فرمود و باید همان واقع شود و نتیجه می‏گیرند که:
بنابر این مردم مجبورند،
حرف درستی نیست.
قضا و قَدَر، عامل مجبور شدن ما نیست،
زیرا خداوند مختار بودن ما را هم مقدّر فرموده است.
از اصبغ بن نباته روایت شد که گفت:
امیرالمؤمنین‏ علیه السلام از نزد دیواری که کج شده و در حال سقوط بود به سوی دیواری دیگر رفت.
شخصی به امام علی‏ علیه السلام گفت:
یا امیرالمؤمنین‏ علیه السلام از قضای خدا می‏گریزی؟
حضرت فرمود:
از «قضای» خدا به سوی «قَدَر» خدای عَزَّوَجلَّ می‏گریزم.
یعنی از قضائی به قضاء دیگر، و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر، فرار می‏کنم که هر دو، تقدیر خداوند است و من در انتخاب هر دو آزاد و مختار هستم. [1] .

پی نوشت ها:
[1] توحید صدوق (ره).
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir