حمایت از اعتراضات اباذر

نوع اصطلاح :
عنوان :
حمایت از اعتراضات اباذر
ابوسعید خِدری نقل می‏کند که روزی اباذر نزد خلیفه سوم آمد و از او انتقاد و عیب جوئی کرد.
آنگاه علی‏ علیه السلام در حالی که تکیه به عصایی داده بود رسید.
خلیفه سوم پرسید: با او چه کنم؟
حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام فرمود:
آن را خدای بزرگ جواب داد که «اگر دروغ می‏گوید، دروغ او بر باد و اگر به راستی سخن می‏گوید، بعضی از آنچه که گفته بر شما اصابت خواهد کرد.» [1] .
خلیفه سوم به علی‏ علیه السلام گفت:
ساکت شو! خاک در دهان تو!
امام علی‏ علیه السلام فرمود:
خاک در دهان خودت! از ما چیزی پرسیدی به تو پاسخ گفتیم. [2] .
به نقل مسعودی و یعقوبی، وقتی اباذر به تبعیدگاه می‏رفت خلیفه سوم دستور داد تا کسی او را مشایعت نکند.
امّا علی‏ علیه السلام و دو فرزندش برای مشایعت او رفتند و به هنگام بدرقه خطاب به اباذر فرمود:
یا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّکَ غَضِبْتَ لِلَّهِ، فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ.
إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوکَ عَلَی دُنْیاهُمْ، وَخِفْتَهُمْ عَلَی دِینِکَ، فَاتْرُکْ فِی أَیدِیهِمْ مَا خَافُوکَ عَلَیهِ، وَاهْرُبْ مِنْهُمْ بِمَا خِفْتَهُمْ عَلَیهِ؛ فَمَا أَحْوَجَهُمْ إِلَی مَا مَنَعْتَهُمْ، وَمَا أَغْنَاکَ عَمَّا مَنَعُوکَ!
وَسَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابِحُ غَداً، وَالْأَکْثَرُ حُسَّداً.
وَلَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرَضِینَ کَانَتَا عَلَی عَبْدٍ رَتْقاً، ثُمَّ اتَّقَی اللَّهَ، لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً!
لَا یؤْنِسَنَّکَ إِلَّا الْحَقُّ، وَلاَ یوحِشَنَّکَ إِلَّا الْبَاطِلُ، فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْیاهُمْ لَأَحَبُّوکَ، وَلَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لَأَمَّنُوکَ.
«ای اباذر! همانا تو برای خدا به خشم آمدی، پس امید به کسی داشته باش که به خاطر او غضبناک شدی،
این مردم برای دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان ترسیدی، پس دنیا را که به خاطر آن از تو ترسیدند به خودشان واگذار، و با دین خود که برای آن ترسیدی از این مردم بگریز، این دنیاپرستان چه محتاجند به آن که تو آنان را ترساندی، و چه بی‏نیازی از آن چه آنان تو را منع کردند.
و به زودی خواهی یافت که چه کسی فردا سود می‏برد؟
و چه کسی بر او بیشتر حسد می‏ورزند؟
اگر آسمان و زمین درهای خود را بر روی بنده‏ای ببندند و او از خدا بترسد، خداوند راه نجاتی از میان آن دو برای او خواهد گشود، آرامش خود را تنها در حق جستجو کن، و جز باطل چیزی تو را به وحشت نیاندازد، اگر تو دنیای این مردم را می‏پذیرفتی، تو را دوست داشتند، و اگر سهمی از آن برمی‏گرفتی دست از تو بر می‏داشتند.» [3] .
مروان خود را به حضرت رساند و از غضب خلیفه سوم درباره مشایعت اباذر یاد کرد،
حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام نیز اعتنائی به هشدار حکومتی نداشت و به بدی از خلیفه سوم یاد نمود.
به هنگام شب، خلیفه سوم درباره برخورد امام علی‏ علیه السلام با مروان به وِی اعتراض کرد و گفت:
مگر نشنیدی که من دستور داده بودم کسی از اباذر مشایعت نکند؟
آن حضرت فرمود:
آیا هر آنچه را که تو دستور می‏دهی و ما حکم خدا و حقّ را در مخالفت با آن می‏بینیم، باید از فرمان تو پیروی کنیم؟
به خدا سوگند که چنین نیست.
خلیفه سوم از حضرت علی‏ علیه السلام خشمگین شد و به او گفت که مروان را بر وِی ترجیح می‏دهد.
فردای آن روز، خلیفه سوم نزد مهاجرین و انصار از علی‏ علیه السلام گله کرد و گفت:
علی از من عیبجوئی می‏کند و کسانی را نیز که به اشکال تراشی از من می‏پردازند حمایت می‏کند.
(مقصود وِی عمّار و اباذر و دیگران بود)
بزرگان مهاجر و انصار میان علی‏ علیه السلام و خلیفه سوم صلح دادند که امام علی‏ علیه السلام فرمود:
(فقط به خاطر خداسکوت می‏کنم.) [4] .

پی نوشت ها:
[1] سوره غافر آیه 28.
[2] عبدالرّزّاق مصنّف ج 11 ص 349 - 339.
[3] خطبه 1/130 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
1- روضه کافی ج8 ص206 و207 ح251: کلینی (متوفای 328 ه)
2- کتاب سقیفه بنقل ابی‏الحدید ج 2 ص 375: جوهری (متوفای 395 ه)
3- شرح نهج‏البلاغه ج 2 ص 375: ابن ابی‏الحدید (متوفای 656 ه)
4- تاریخ یعقوبی (ابن واضح) ج 2 ص 120: یعقوبی (متوفای 284 ه)
5- تذکرة الخواص ص134:ابن جوزی حنفی (متوفای 654 ه)
6- منهاج‏البراعة ج 2 ص 47: ابن راوندی (متوفای 573 ه)
7- کتاب محاسن ص353 ب12 ح45: علامه برقی (متوفای 274 ه)
8- أنساب الاشراف ج 5 ص 54: بلاذری (متوفای 279 ه)
9- کتاب الفتوح ج1 ص30: ابن اعثم کوفی (متوفای 314 ه).
[4] کتاب السّنه ابن ابی عاصم ص 499 - 488.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir