تاثیر انتقادهای امام علی‏ در دیگر صحابه

نوع اصطلاح :
عنوان :
تاثیر انتقادهای امام علی‏ در دیگر صحابه
وقتی حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام در نظارت بر سلامت اسلام به خلیفه سوم بارها و بارها اعتراض کرد، در دیگر اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نیز أثر گذاشت، که آنها نیز برابر خلاف‏کاری‏های خلیفه سوم اعتراض می‏کردند.
ابن مسعود نیز یکی از مخالفان سرسخت خلیفه سوم بود، وِی ابتداء از مریدان خلیفه سوم و از کسانی بود که می‏گفت:
حتّی اگر خلیفه سوم نماز دو رکعتی در منی را چهار رکعت بخواند باید از وِی اطاعت کرد، چرا که:
الخلاف شرٌ «مخالفت شرّ است». [1] .
و در نقل دیگر گفت:
عثمان امام است، من با او مخالفت نمی‏کنم زیرا مخالفت شرّ است. [2] .
امّا بعدها به شدّت، بر ضدّ خلیفه سوم فعّالیت می‏کرد. [3] در صورتی که برخی از صحابه با خلیفه سوم متّفق بودند. [4] .
«گرچه بعدها دانشمندان اهل سنّت عقیده این صحابه را در جواز مخالفت با حاکم به عنوان سیره سیاسی شرعی نپذیرفتند.»
آنچه مسلّم است آنکه خلیفه سوم بر این باور بود که می‏بایست قدرت خلافت خود را در ابداع و ابتکار (همانند خلیفه دوم) نشان دهد.
او خود می‏گفت:
«اقدامات من را عمر نیز انجام می‏داد، امّا چون او فرد قاطعی بود کسی جرأت مخالفت نداشت.» [5] .

پی نوشت ها:
[1] تاریخ الطبری ج 4 ص 268، و الغدیر ج 8 ص 99 بنقل از سنن ابی داوود ج 1 ص 308، و الاثار قاضی ابو یوسف ص 30، و کتاب الامام شافعی ج 1 ص 159، ج 7 ص 175، و سنن الکبری بیهقی ج 3 ص 144.
[2] شرح نهج‏البلاغه ج 3 ص 42، ابن ابی الحدید.
[3] انساب الاشراف ج 4 ص 527 - 524، و تاریخ المدینة المنوّره ج 2 ص 1054 - 1049.
[4] تاریخ سیاسی اسلام تا سال 40 هجری ص 356 - 349، بحث مخالفین خلیفه سوم (بلاذری می‏نویسد: درباره انتقادتی که از خلیفه سوم دفاع نکند، انساب الاشراف ج 4 ص 549 ش 1411.
[5] طبقات الکبری ج 8 ص 113، و البیان و التّبیین ج 1 ص 377، و نثر الدر ج 2 ص 12، ج 4 ص 34.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir