حقوق زنان (دفاع از حقوق زن)

نوع اصطلاح :
عنوان :
حقوق زنان (دفاع از حقوق زن)
یکی از جنبه های حقوق متقابل اجتماعی، «حقوق زنان» و «بانوان» است که با ظرافت خاصّی در نهج‏البلاغه مطرح شده است، مانند:
1 - فراهم آوردن زمینه‏های حفظ عفاف
2 - فراهم آوردن زمنینه‏های حفظ فرهنگ پرهیز و حجاب
3 - واگذاری کارهای متناسب با روان بانوان
4 - پرهیز از واگذاری کارهای سنگین به بانوان
5 - پرداخت مخارج خانواده
(که نامه 24 نهج‏البلاغه را فقط برای باغات ینبُع می‏نویسد که با درآمد آن زنان و فرزندان امام اداره شوند.)
که حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام فرمود:
وَاکْفُفْ عَلَیهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیاهُنَّ، فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَی عَلَیهِنَّ، وَلَیسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِکَ مَنْ لَا یوثَقُ بِهِ عَلَیهِنَّ، وَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَلَّا یعْرِفْنَ غَیرَکَ فَافْعَلْ.
وَلَا تُمَلِّکَ الْمَرْأَةَ مِنْ أَمْرِهَا مَا جَاوَزَ نَفْسَهَا، فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیحَانَةٌ، وَلَیسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ وَلَا تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا، وَلَا تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیرِهَا.
وَإِیاکَ وَالتَّغَایرَ فِی غَیرِ مَوْضِعِ غَیرَةٍ، فَإِنَّ ذلِکَ یدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَی السَّقَمِ، وَالْبَرِیئَةَ إِلَی الرَّیبِ.
وَاجْعَلْ لِکُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِکَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَإِنَّهُ أَحْرَی أَلَّا یتَوَاکَلُوا فِی خِدْمَتِکَ.
وَأَکْرِمْ عَشِرَتَکَ، فَإِنَّهُمْ جَنَاحُکَ الَّذِی بِهِ تَطِیرُ، وَأَصْلُکَ الَّذِی إِلَیهِ تَصِیرُ، وَیدُکَ الَّتِی بِهَا تَصُولُ.
اسْتَوْدِعِ اللَّهَ دِینَکَ وَدُنْیاکَ، وَاسْأَلْهُ خَیرَ الْقَضَاءِ لَکَ فِی الْعَاجِلَةِ وَالْآجِلَةِ، وَالدُّنْیا وَالْآخِرَةِ، وَالسَّلَامُ.
«در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است، بیرون رفتن زنان بدتر از آن نیست که افراد غیرصالح را در میانشان آوری، و اگر بتوانی بگونه‏ای زندگی کنی که غیر تو را نشناسند چنین کُن.
کاری که برتر از توانایی زن است به او وامگذار، که زن گل بهاری است، نه پهلوانی سخت کوش، مبادا در گرامی داشتن زن زیاده‏روی کنی که او را به طمع ورزی کشانده برای دیگران شفاعت نماید.
بپرهیز از غیرت نشان دادن بیجا که درستکار را به بیمار دلی، و پاکدامن را به بدگمانی رساند.
کار هر کدام از خدمتکارانت را معین کن که او را در برابر آن کار مسئول بدانی، که تقسیم درست کار سبب می‏شود کارها را به یکدیگر وا نگذارند، و در خدمت سُستی نکنند.
خویشاوندانت را گرامی دار، زیرا آنها پر و بال تو می‏باشند، که با آن پرواز می‏کنی، و ریشه تواند که به آنها باز می‏گردی، و دست نیرومند تواند که با آن حمله می‏کنی.
دین و دنیای تو را به خدا می‏سپارم، و بهترین خواسته الهی را در آینده و هم اکنون، در دنیا و آخرت، برای تو می‏خواهم، با درود.» [1] .

حفظ اموال شوهر
حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام در حکمتی فرمود:
خِیارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ: الزَّهْوُ، وَالْجُبْنُ، وَالْبُخْلُ؛ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا، وَإِذَا کَانَتْ بَخِیلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَمَالَ بَعْلِهَا، وَإِذَا کَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَی‏ءٍ یعْرِضُ لَهَا.
تفاوت اخلاقی مردان و زنان
«برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان، زشت‏ترین اخلاق مردان است، مانند، تکبّر و به خود بالیدن، ترس، بخل، هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را بحریم خود راه ندهد، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را نگهبان است، و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می‏گیرد.» [2] .

اجازه گرفتن برای بیرون رفتن
که حضرت فرمود:
وَلَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّی لَا یطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ.
«در خواسته‏های نیکو، همواره فرمانبردارشان نباشید تا درانجام منکرات طمع ورزند.» [3] .
چون مرد مدیر خانه است باید خود تصمیم بگیرد، و در خواست‏ها و پیشنهادات زن و فرزند را مطالعه کند که فرمود:
«هرچه زن می خواهد مرد نباید اطاعت کند»
بنابراین چون مرد مدیر خانواده است زن باید برای بیرون رفتن از خانه و دیگر کارهای فردی اجتماعی با شوهر هماهنگی لازم را پدید آورد و از او اجازه بگیرد.

خوب شوهرداری کردن
که امام علی‏علیه السلام فرمود:
الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِیفٍ. وَلِکُلِّ شَی‏ءٍ زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.
فلسفه احکام الهی
«نماز موجب نزدیکی هر پارسایی به خداست، و حج جهاد هر ناتوان است، هر چیزی زکاتی دارد، و زکات تن روزه است، و جهاد زن، نیکو شوهرداری است.» [4] .

پی نوشت ها:
[1] نامه 31 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
1- کتاب رسائل: کلینی (متوفای 328 ه)
2- کتاب زواجر و مواعظ: حسن‏بن‏عبدالله‏بن‏سعید(متوفای قرن3 ه)
3- عقد الفرید ج3 ص90 و91 و143: ابن عبد ربه مالکی (متوفای 328 ه)
4- من لایحضره الفقیه ج4 ص392 و386: شیخ صدوق (متوفای 381 ه)
5- تحف العقول ص97: 52 و99: 68 و 76: ابن شعبه حرانی (متوفای 380 ه)
6- کتاب وصایا: سید بن طاووس (متوفای 664 ه)
7- کتاب کشف المحجة (فصل 154(ص220: سید بن طاووس (متوفای 664ه)
8- فروع کافی ج 5 ص338 و510 ح3: کلینی (متوفای 328 ه).
[2] حکمت 234 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
1- قوت القلوب ج2 ص425 فصل45: ابو طالب مکی (متوفای 382 ه)
2- ربیع الابرار ج5 ص252 ح114: زمخشری معتزلی (متوفای 538 ه)
3- غرر الحکم ص172 : ج 3 ص 430: آمدی (متوفای 588 ه)
4- روضة الواعظین ص 272: ابن فتّال نیشابوری متوفای 508ه)
5- بحارالانوار ج100 ص238: مجلسی (متوفای 1110ه).
[3] خطبه 80 نهج‏البلاغه معجم المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
1- تذکرة الخواص ص79: ابن جوزی حنفی (متوفای 654 ه)
2- قوت‏القلوب ج 1 ص 282: ابوطالب مکی (متوفای 382 ه)
3- فروع کافی ج5 ص517 ح5 وج2 ص63: کلینی (متوفای 328 ه)
4- کتاب مسترشد ص418 ط جدید: طبری شافعی (متوفای 310 ه)
5- شرح قطب رواندی ج 1 ص 310: ابن راوندی (متوفای 573 ه)
6- کتاب امالی (مجلس 50(ص250 ح8: شیخ صدوق (متوفای 381 ه)
7- تاریخ طبری ج 6 ص 48: طبری شافعی (متوفای 310 ه).
[4] حکمت 136 نهج‏البلاغه معجم‏المفهرس محمد دشتی، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
1- تحف العقول ص221 و110: ابن شعبه حرانی (متوفای 380 ه)
2- کتاب خصال ج2 ص620: شیخ صدوق (متوفای 381 ه)
3- فروع کافی ج5 ص9 ح1: کلینی (متوفای 328 ه)
4- غرر الحکم ج 5 ص 19: آمدی (متوفای 588 ه)
5- فروع کافی ج3 ص264 ح6: کلینی (متوفای 328 ه).
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir