واشهد ان محمدا عبده المنتجب ورسوله المرتضی

نوع اصطلاح :
عنوان :
واشهد ان محمدا عبده المنتجب ورسوله المرتضی
«عبده» پیامبر صلی الله علیه وآله عبد مطلق و بدون قید و شرط خداوند است. لذا در قرآن کریم واژه «عبد» به صورت مطلق درباره پیامبر صلی الله علیه وآله به کار رفته[1] ، در حالی که درباره دیگر پیامبران، همراه با ضمیر آمده است.[2] .
این مطلب نشان می‏دهد که آن حضرت، در مقام عبودیت به جایی رسیده بود که کسی غیر از ایشان به آن مقام بار نیافته بود و هیچ همتایی در عبودیت الهی نداشته است. تا جایی که خداوند او را به خاطر عبد بودنش به معراج می‏برد. به تعبیر دیگر قبل از آنکه به برّاق معراج سوار شود، بر برّاق عبودیت نشسته بود. سفری که از آغاز تا پایان، بر اساس عبودیت پیامبر صلی الله علیه وآله بوده است. چرا که اوّل حرکت و سفرِ پیامبر صلی الله علیه وآله، خداوند می‏فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیلاً...».[3] . پاک و منزه است خدایی که بنده‏اش را در یک شب بُرد.... و در ادامه سفر نیز می‏فرماید: «فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَآ أَوْحَی».[4] . و خداوند آنچه را وحی کردنی بود، بر بنده‏اش وحی نمود. «منتجب» یعنی برگزیده و بهترین شده از میان قوم. در حالی که این برگزیدن و بهترین شدن از روی اراده و اختیار است. «عبده المنتجب» یعنی بهترین بندگان خداوند و برگزیده‏ترین آنها یعنی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، بنده مخلص و مطلقی است که خداوند او را برگزیده و تمام حجاب‏های میان خود و او را برچیده و او را به نهایت درجه‏ایی که برای ممکن‏الوجود مقدّر بوده، بالا برده است و آن چنان وی را به خود نزدیک نمود، که دو «قوس» بیشتر با خداوند فاصله نداشت. «فَکَانَ قَابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنَی».[5] .
تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود. «مرتضی» به معنی برگزیده و پسندیده شده است. در اینجا زائر شهادت می‏دهد که پیامبر اکرم - حضرت محمّد صلی الله علیه وآله -، بنده برگزیده شده از میان بندگان خداوند است و خداوند او را برای «رسالت» پسندیده است و او رسولی است که پسندیده شده خداوند گردیده است. شهادت بر رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله بدان خاطر است که زائر اعتقاد خود را بیان نماید که: اگر کمالاتی برای ائمّه علیهم السلام ذکر می‏شود، آنان وارثان و پرورش‏یافتگان مکتب رسول خداوند علیهم السلام و فرزندان و عترت او هستند.

پی نوشت ها:
[1] مانند سوره مبارکه بقره، آیه 23، سوره مبارکه کهف، آیه 1 و نیز سوره مبارکه فرقان، آیه 1.
[2] مانند «عَبْدَنا أَیوب» سوره مبارکه ص، آیه 41، «عَبْدَنا دَاوُد» سوره مبارکه ص، آیه 17، «عَبْدَهُ زَکَرِیا» سوره مبارکه مریم، آیه 2.
[3] ظسوره مبارکه اسراء، آیه 1.
[4] سوره مبارکه نجم، آیه 10.
[5] سوره مبارکه نجم، آیه 9.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir