وایدکم بروحه

نوع اصطلاح :
عنوان :
وایدکم بروحه
«اَید» به معنی تقویت و تأیید است.
«روح» به معنی نَفَس و دویدن است. اگر روح انسان که گوهری مجرّد است به این نام نامیده شده، به خاطر آن است که از نظر تحرّک و حیات‏آفرینی و ناپیدایی، همچون نَفَس و باد است.
در قرآن، «روح» به موارد متعدّدی اطلاق شده است: گاهی به معنی روح مقدّسی است که پیامبران را در انجام رسالتشان تقویت می‏کرده است.
«وَ أَیدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ».[1] . و ما او (عیسی) را به روح القدس تقویت کردیم. گاه به نیروی معنوی الهی که مؤمنان را تقویت می‏کند، اطلاق شده. «وَ أَیدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ».[2] . و به روح الهی تأییدشان کردیم. زمانی به فرشته مخصوص وحی با عنوان «امین» اطلاق یافته. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ، عَلَی قَلْبِکَ...».[3] . این قرآن را روح الامین بر قلب تو نازل کرد.... گاهی به فرشته‏ای بزرگ تطبیق شده است. «تَنَزَّلُ الْمَلَآئِکَةُ وَ الرُّوحُ».[4] .در شب قدر فرشتگان و روح نازل می‏شوند. گاهی به معنی قرآن و یا وحی آسمانی آمده است. «وَ کَذَلِکَ أَوْحَینَآ إِلَیکَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا».[5] . همان‏گونه بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی کردیم. و گاهی به کالبد انسان اطلاق می‏شود که خداوند در جسم دمیده است. «وَ نَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ».[6] . و از روح خود در آن دمید. خداوند متعال، ائمّه معصومین علیهم السلام را به تمامی این ارواح مقدسه تأیید و تقویت نموده است. یعنی خداوند ائمّه علیهم السلام را با روح خود و فرشته مخصوص وحی خود و آن فرشته بزرگ الهی و با الهام‏های وحی‏گونه خود که به ائمّه طاهرین علیهم السلام می‏فرستاده، تأیید و تقویت نموده است.
علاوه بر آن خداوند، آفریده‏ای را به نام «روح» که برتر از جبرئیل و میکائیل معرفی شده با پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام همراه گردانده و با آن «روح»، ائمّه علیهم السلام را تأیید نموده است. عن ابی‏بصیر قال سمعت ابا عبداللّه یقول «یسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی[7] قال: خلق اَعْظَم مِنْ جِبْرئیل و میکائیل، لَمْ یکُن مَعَ اَحَدٍ مِمَّن مَضی، غَیرُ محمّدٍ صلی الله علیه وآله وَ هُو مَعَ الائمةِ یسددهم وَ لَیس کُل ما طُلِبَ وُجِدَ».[8] .
ابابصیر می‏گوید: امام صادق علیه السلام پیرامون آیه «از تو درباره روح سؤال می‏کنند بگو روح از فرمان پروردگار من است»، فرمودند: روح مخلوقی بزرگ‏تر از جبرئیل و میکائیل است و با هیچ کس از گذشتگان جز حضرت محمّد صلی الله علیه وآله نبوده است. آن روح با ائمّه علیهم السلام همراه است و این طور نیست که هر زمان درخواست شود، در دسترس باشد.
در این زمینه که روح همراه ائمّه معصومین علیهم السلام است، احادیث متعدّدی در کتاب‏های حدیث وجود دارد.

پی نوشت ها:
[1] سوره مبارکه بقره، آیه 253.
[2] سوره مبارکه مجادله، آیه 22.
[3] سوره مبارکه شعراء، آیه‏های 193 و 194.
[4] سوره مبارکه قدر، آیه 4.
[5] سوره مبارکه شوری، آیه 52.
[6] سوره مبارکه سجده، آیه 9.
[7] سوره مبارکه اسراء، آیه 85.
[8] کافی، ج 1، ص 273.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir