واتیتم الزکاة

نوع اصطلاح :
عنوان :
واتیتم الزکاة
«زکات» به معنی رشد و نمو است. و برای پاکسازی اموال از آلودگی‏ها و رشد و نمو مال به کار رفته است. شما امامان هدایت‏گستر، پرداخت‏کننده زکات بودید. زکات گاهی بر پرداخت مال تعلّق می‏گیرد که بایستی مسلمان، زکات اموال خود را پرداخت نمایند و حتّی زکات و صدقه مستحبّی را نیز به خاطر رضایت الهی، بپردازد. و گاهی زکات به تمام امور به مقتضی خودشان تعلّق می‏پذیرد. قال الصادق علیه السلام: «لِکلِّ شَی‏ء زَکاة...».[1] .
امام صادق علیه السلام فرمود: برای هر چیزی زکاتی هست.... از جمله، می‏توان به زکاتِ قدرت اشاره کرد. قال علی علیه السلام: «زکاةُ القدرَةِ، الإنصافُ».[2] . امام علی علیه السلام فرمود: زکات قدرت، انصاف داشتن است. همچنین به زکاتِ زیبایی. قال علی علیه السلام: «زکاةُ الجمالِ، العِفاف».[3] . امام علی علیه السلام فرمود: زکات زیبایی، پاکدامنی است.
نیز زکاتِ پیروزی، قال علی علیه السلام: «زکاةُ الظفَر، الإحسان».[4] . امام علی علیه السلام فرمود: زکات پیروزی، نیکی کردن است. زکاتِ تندرستی، قال علی علیه السلام: «زکاة الصّحة، السّعی فی طاعةِ اللّه».[5] . امام علی علیه السلام فرمود: زکات تندرستی، کوشیدن در طاعت خداست. زکاتِ شجاعت، قال علی علیه السلام: «زکاة الشجاعة، الجهادُ فی سبیل اللّه».[6] .
امام علی علیه السلام فرمود: زکات شجاعت، جهاد در راه خداست.
زکاتِ نعمت،
قال علی علیه السلام: «زکاة النعّم، اصطناعُ المَعروف».[7] . امام علی علیه السلام فرمود: زکات نعمت‏ها، انجام کارهای خیر است. و بالاخره زکاتِ علم، قال الصادق علیه السلام: «زکاة العِلْم، أن یعَلّمه اهله».[8] . امام صادق علیه السلام فرمودند: زکات دانش این است که آن را به اهلش بیاموزی.پس زکات دو قسم است: زکات ظاهری که عبارت است از اعطای مالی‏که‏خداواجب کرده‏با شرایط خاص ازاموالْ جدا شده، به دیگران داده شود.نوع دوّمْ زکات باطنی است. قال الصادق علیه السلام لما سأله رجُلُ فی کم تجب الزّکاة مِنَ المال: «الزکاةَ الظاهرةَ ام الباطِنه تُرید؟ فقال: اُریدُهما جمیعاً، فقال: أما الظاهرةُ ففی کل الفٍ خمسة و عشرون، و امّا الباطِنة فلا تستأثِر علی اخیک بما هو أحوَج إلیه منک».[9] .
امام صادق علیه السلام در پاسخ به مردی که پرسید: زکات واجب مال چقدر است، فرمود: مقصودت زکات ظاهری است یا باطنی؟ عرض کرد: هر دو. فرمود: زکات ظاهری در هر هزار درهم، بیست و پنج درهم واجب است و زکات باطنی این است که وقتی برادرت به چیزی نیازمندتر از تو بود، او را بر خود ترجیح دهی. امامان هدایت علیهم السلام هم زکات ظاهری را پرداخت کردند، به‏گونه‏ای که شب‏ها حَمْیان بر دوش کشیده به فقیران رسیدگی می‏نمودند و هم در زکات باطنی آن‏چنان در رسیدگی به فقیران پیش رفتند که قرآن این چنین توصیفشان فرموده: «وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یتِیما وَ أَسِیرًا».[10] . و غذا را در حالی که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر می‏خورانند. همه این تلاش‏ها به خاطر محبّتی که به خداوند دارند، می‏باشد و محض خاطر خداوند است. «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَآءً وَ لَا شُکُورًا».[11] . ما شما را به خاطر خدا اطعام می‏کنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‏خواهیم. خداوند ولی خود را به اعطای زکات توصیف نموده است. آنان در همه احوال، زکات در راه خداوند را انجام می‏دادند.
«إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ».[12] .
سرپرست شما، تنها خدا و فرستاده او و کسانی که ایمان آورده‏اند می‏باشد. (همان) کسانی که نماز را برپا می‏دارند و در حالی که در رکوعند، زکات می‏دهند.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 78، ص 247.
[2] غررالحکم.
[3] همان.
[4] همان.
[5] همان.
[6] همان.
[7] همان.
[8] بحارالانوار، ج 78، ص 247.
[9] کافی، ج 5، ص 500.
[10] سوره مبارکه دهر، آیه 8.
[11] سوره مبارکه دهر، آیه 9.
[12] سوره مبارکه مائده، آیه 55.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir