وسلمتم له القَضاء

نوع اصطلاح :
عنوان :
وسلمتم له القَضاء
«القضاء» یعنی فرمان و عمل قاطعانه. چه اینکه آن فرمان و عمل از خداوند صادر شده باشد و چه از بشر.
فرمان قاطعانه خداوند مانند:
«وَ قَضَی رَبُّکَ...».[1] .
و پروردگارت مقرر کرد....
عمل قاطعانه خداوند مانند:
«وَ اللَّهُ یقْضِی بِالْحَقِّ...».[2] .
و خداوند است که به حق حکومت می‏کند....
فرمان قاطعانه بشری مثل: حکم‏های حاکم که فرمان می‏دهد و بر همه لازم الاجرا است.
عمل قاطعانه بشری مثل:
«فَإِذَا قَضَیتُم مَّنَاسِکَکُمْ...».[3] .
و هنگامی که مناسک (حجّ) خود را انجام دادید....
دومین هدف امامان هدایت علیهم السلام از تلاش و جهاد در راه خداوند، «سر تسلیم فرود آوردن به قضا و مقدّرات الهی» است. در این فراز می‏گوییم شما برای خداوند تسلیم شدید و محض خاطر معبود، به تمامی فرمان‏ها و عمل‏های قاطعانه خداوند که درباره شما انجام داد و به مقدّرات قضای او تسلیم هستید و حال آنکه تمامی آن مقدّرات را امامان معصوم علیهم السلام می‏دانند و یا می‏توانند بر آن اطّلاع یابند.
قال الباقر علیه السلام: «وَ عندَنا عِلمُ المَنایا و البَلایا و القَضایا و الوَصایا و فَصْلُ الخَطابِ و مولِدُ الاسلامِ و اَنْسابُ العَرب».[4] . امام باقر علیه السلام فرمودند: نزد ما علم مرگ و میرها و بلاها و قضایا (و یا قضا و قدرها) و وصیت‏ها و فصل خطاب و فرزندان اسلام و انساب عرب وجود دارد.
تمامی بلاهایی که بر ائمّه علیهم السلام وارد شد، آزمایش الهی از آنان بوده، تا میزان فرمان‏برداری آنها بر همگان معلوم گردد و باعث ترفیع درجات آنان گردد.
قال حمرانُ لابی جعفر: «جعلت فداک أرأیتَ ما کان مِن أمرِ قیامِ علی بن أبی‏طالب و الحسنِ و الحسینِ علیهما السلام و خروجِهم و قیامِهم بدِین اللّه عَزّ ذِکرُه و ما اُصیبوا من قتل الطواغیت اِیاهم والظَّفَر بِهم حتی قُتِلُوا وغُلِبُوا؟ فقال ابوجعفر علیه السلام: یا حُمران! إن اللّه تبارک و تعالی قد کان قدَّرَ ذلک علیهم و قضاهُ و اَمْضاهُ و حَتَمَهُ علی سبیل الإِخْتیارِ ثُمَّ أَجْراهُ. فَبِتَقَدُّمِ علمِ إلیهم من رسول اللّه صلی الله علیه وآله قام علی والحسن والحسین علیهم السلام و بعلمِ صمت مَن صمت منّا و لو أنّهم یا حُمران! حیثُ نزلَ بهم ما نزل من أمر اللّه عزّ و جلّ و إظهارِ الطواغیتِ علیهم سَأَلُوا اللّه عزّ و جلّ أن یدفع عنهم ذلک و أَلَحُّوا علیه فی طلب إِزالَةِ مُلْکِ الطواغیتِ و ذهاب ملکهم إِذا لأَجابَهُم و دَفَعَ ذلک عنهم، ثمّ کان انقضاءُ مُدَّةِ الطواغیتِ و ذهاب ملکهم أسرع من سِلکٍ منظومٍ اِنْقَطَع فَتَبَدَّدَ، و ما کان ذلک الذی أصابهم یا حمرانُ لذنبٍ اقترفوهُ، و لا لِعُقُوبَةِ معصیةٍ خالَفُوا اللّه فیها و لکن لمنازِلَ و کرامةٍ من اللّه، أراد أن یبْلُغُوها، فَلا تَذْهَبَنَّ بک المذاهبُ فیهِم».[5] . حمران به امام باقر علیه السلام عرضه داشت: فدایت شوم، آیا به نظر شما قیام و خروج حضرت علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین علیهما السلام بر ضد طاغوت‏های زمان و کشته شدن ایشان و مغلوب واقع شدنشان در مقابل طاغوت‏ها از جانب خداوند و مطابق با قضای الهی بوده است. حضرت فرمود: ای حمران! خداوند کشته شدن را برای ایشان مقدّر کرده بود و از آن جهت ائمّه علیهم السلام را به این ناگواری‏ها مبتلا کرد تا آنها را آزمایش کند. لذا با این که حضرت علی و امام حسن و امام حسین توسط حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله به پیامدهای این امور آگاه شده بودند، قیام کردند و هر یک از ما ائمّه که سکوت کرد، با آگاهی قبلی سکوت کرد، ای حمران! اگر ائمّه در زمانی که قضای الهی یعنی غلبه طاغوت‏ها و شکنجه‏ها و کشتارهای آنها بر ایشان وارد می‏شد، از خداوند می‏خواستند که طاغوت‏ها را از بین ببرد و دستشان را از این دنیا کوتاه گرداند، و در این خواسته‏ها اصرار می‏کردند، خداوند زودتر از رشته‏ای که از هم گسسته می‏شود و پراکنده می‏گردد، رشته حیات طاغوت‏ها را از هم می‏گسست. ای حمران! این بلاها و ناگواری‏ها که ائمّه بدانها گرفتار می‏شوند نه برای گناهی است که مرتکب شده‏اند و نه برای مجازاتِ نافرمانی خداوند است. بلکه، برای این است که ائمّه می‏خواهند با تسلیم به قضای الهی به درجات بلند و کرامت خداوندی، نایل شوند. لذا نباید گوناگونی روش‏های ائمّه برای تو ایجاد اشکال کند.

پی نوشت ها:
[1] سوره مبارکه اسراء، آیه 23.
[2] سوره مبارکه غافر، آیه 20.
[3] سوره مبارکه بقره، آیه 200.
[4] بحارالانوار، ج 23، ص 245.
[5] کافی، ج 1، ص 261.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir