والحق معکم وفیکم ومنکم والیکم وانتم اهله ومعدنه

نوع اصطلاح :
عنوان :
والحق معکم وفیکم ومنکم والیکم وانتم اهله ومعدنه
در این فراز می‏گوییم: ای امامان معصوم علیهم السلام، حق و حقیقت همیشه با شما و همراه شماست و در (پیروی) شما و از شما (به ما رسیده) است و به سوی شماست (که منشأ تمامی حق‏ها به سویتان است) شما ائمّه هدایت، اهل حق و معدن حق هستید.
در اینکه حق همراه امامان است، احادیث فراوانی وجود دارد[1] که بعضی از احادیث، حق را به یک امام نسبت داده است. قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «الحقّ مع عَلی و عَلی مع الحقّ لا یفترقان حتی یرِدا علی الحوض».[2] . پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: حقیقت و حق همراه علی و علی همراه حقیقت و حق است این دو جدا نمی‏شوند تا اینکه بر من کنار حوض وارد شوند. برخی از روایات و احادیث، وجودِ همه ائمّه علیهم السلام را حق دانسته است.
قال المهدی علیه السلام:«... والحق مَعَنا فلن یوحشنا مِن قعد عنّا و نَحنُ صَنایع ربّنا».[3] .
حضرت مهدی فرمودند:... حقیقت و حق با ما و همراه ماست. پس به وحشت نمی‏افتیم از (کمی یاران) و اینکه مردم از ما دوری کنند. چرا که ما دست ساخته پروردگارمان هستیم.
و روایاتی، غیر از ائمّه علیهم السلام را ناحق و باطل دانسته است.
عن محمّد بن مسلم قال: سمعت ابا جعفر علیه السلام یقول: «لیس عند احدٍ من الناس حقُ و لا صوابٌ و لا احدٌ من الناس یقضی بقضاء حقِّ اِلاَّ ما خَرَجَ مِنَّا أهلُ‏البیت و إذا تَشَعَّبَتْ بهم الأُمُور کان الخَطاءُ مِنهُم و الصَّواب من علی علیه السلام».[4] . محمّد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر علیه السلام فرمود: نزد هیچ‏کس از مردم طلب حق و درستی نیست و هیچ یک از مردم به حق قضاوت نکند، جز آنچه از خاندان ما بیرون آید و هنگامی که امور مردم درهم پیچید و پراکنده گردید، خطا از آنها و صواب از علی علیه السلام است. یعنی وقتی گفتار و عقیده مردم بر خلاف گفتار و عقیده امیرالمؤمنین علی علیه السلام باشد، همه آنها بر باطل و گفتار و عقیده حضرت علی علیه السلام بر حق است و پیدا است که فرزندان معصوم امام علی علیه السلام در همه امور از پدر خود تبعیت کنند و این حکم درباره آنها نیز جاری است.
از این فراز و ا حادیث معلوم می‏شود معیار حق و حقیقت امامان معصوم علیهم السلام هستند و باید عقیده حق و اخلاق حق و عمل حق را از آنان جویا و در عمل و گفتارِ آنان جستجو نمود و در یک کلمه، حق در رضای آنان نهفته است. یعنی هر چه آنان بپسندند، حق است.
«فَالحقّ ما رَضَیتُموه و الباطِل ما اَسْخَطتمُوه و المَعْروف ما اَمَرْتُم به و المُنکَر ما نَهَیتم عَنه».[5] .
و حق و حقیقت آن است که شما بپسندید و باطل آن است که شما از آن خشمگین باشید و کار نیکو آن کاری است که شما فرمان دهید و کار زشت و منکر آن است که شما از آن نهی کنید.

پی نوشت ها:
[1] رجوع کنید به بحارالانوار، ج 38، ص 26 تا 40.
[2] بحارالانوار، ج 38، ص 28.
[3] بحارالانوار، ج 53، ص 178.
[4] کافی، ج 1، ص 399.
[5] مفاتیح الجنان زیارت آل یاسین.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir