وبه تومنون وله تسلمون

نوع اصطلاح :
عنوان :
وبه تومنون وله تسلمون
«تسلمون» به دو صورتِ «تُسْلِمُون» و «تُسَلِّمُون» خوانده شده است. «تُسْلِمُون» از «سلم» به معنی صلح و آرامش بوده و به طاعت و مسالمت گفته می‏شود. «تُسَلِّمُون» از «تَسلیم» به معنی سلام کردن، گردن نهادن و فرمان‏برداری کردن است. در این فراز عرضه می‏داریم: «و به یگانگی ذات، صفات و افعال خداوند ایمان دارید و مؤمن هستید و تسلیم امر او بوده، به فرمان خدا گردن می‏گذارید و فرمان‏بردار او هستید» و یا گفته شود «برای خداوند سلم بوده، طاعت او به جا آورده، در مقابل فرامین او اطاعت‏پذیر هستید». ایمان و اسلامِ امامان معصوم علیه السلام به همراه معرفت بوده و آنان حقیقت ایمان و طاعت الهی را درک نموده، عامل به آن بوده‏اند و بیان حقیقت ایمان نموده‏اند. چرا که ایمان همان تسلیم است. قال علی علیه السلام: «اَصْل الایمان حسن التَسْلیم لاَمر اللّه».[1] .
حضرت علی علیه السلام فرمودند: اصل و ریشه ایمان، پذیرفتن شایسته فرمان خداوند و تسلیم در برابر فرمان او است. و ایمان خالص گرداندن اعمال برای خداوند متعال است.
قال علی علیه السلام: «الایمان اِخلاص العَمل».[2] . حضرت علی علیه السلام فرمودند: ایمان خالص کردن عمل است. و مؤمن در برابر خدا، تسلیم است. سئل ابوعبداللّه علیه السلام: «بای شی‏ء عُلِمَ المُؤمِنُ انَّه مؤمنٌ؟» قال: «بالتسلیم لله و الرضا بما وُرِدَ علیه من سُرور و سَخَطٍ».[3] .
از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: از کجا دانسته می‏شود کسی مؤمن است حضرت فرمودند: از تسلیم او در برابر خدا و خرسندی او به هر خوشی و ناخوشی‏ای که به او می‏رسد.
امّا اسلام که عبارت است از تسلیم در مقابل خداوند، دارای مراتب و درجاتی است. همچنان که حضرت علی علیه السلام اسلام را این‏گونه توصیف نموده است.
قال علی علیه السلام: «لانسبنَّ الإسلام نسبةً لم ینسبهُ احدٌ قبلی و لا ینسبهُ احدٌ بَعْدی، الإسلام هو التسلیمُ، و التسلیمُ هو التصدیق و التصدیق هو الیقین، و الیقین هو الاداء، و الاداءُ هو العَمَل».[4] . امام علی علیه السلام فرمود: اسلام را آن چنان وصف کنم که پیش از من هیچ کس چنان وصفی نکرده و پس از من نیز نخواهد کرد: اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان تصدیق و تصدیق همان یقین و یقین همان انجام وظیفه است و انجام وظیفه همان عمل است.
چنین توصیفی از اسلام از زبان مبارک اهل بیت علیهم السلام صادر می‏گردد و از گفتار معصومی پدید می‏آید که خود با تمام وجود، تسلیم امر الهی است.
قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «علی بن ابیطالب اقدم اُمَّتی سلماً و اَکْثرهم علماً و اَصحهم دیناً و اَفْضلهُم یقیناً و اَحْلمهم حلماً و اسمحهم کفاً و اَشْجَعهم قَلباً و هو الاِمام و الخَلیفة بَعْدی».[5] . پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: علی بن ابیطالب پیشگام‏ترین فرد امّت من در اسلام و دارای بیشترین علم و صحیح‏ترین دین و افضل‏ترین یقین و با گذشت‏ترین اشخاص در گذشت و جوانمردترین افراد در جوانمردی و بخشنده‏ترین مردم در بخشش و دارای شجاع‏ترین قلب است و اوست امام و جانشین من پس از من.
در توصیفی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، حضرت علی علیه السلام را اوّلین مؤمن و مسلم معرفی می‏نمایند.
قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «أَوَّل المُؤمنین اِسْلاماً و اخَلصهم یماناً و اسمح النَّاس کفاً، سید النَّاس بعَدْی، قائد الغر المحجلین اِمام اَهلِ الارضِ علی بن ابیطالب».[6] .
پیامبر صلی الله علیه وآله (در توصیف حضرت علی علیه السلام) فرمودند: اوّلین مؤمن و مسلمان و خالص‏ترین افراد از نظر ایمان و جوانمردترین و بخشنده‏ترین مردم در بخشش‏گری، سرور و آقای مردم بعد از من و رهبر سپیدرویان، امام اهل زمین، علی بن ابیطالب است.
با این خصوصیات که در وجود امام است، باید او ایمان خالص به خداوند داشته و تسلیم اوامر الهی باشد.

پی نوشت ها:
[1] غررالحکم، ح 3087.
[2] غررالحکم، ح 873.
[3] بحارالانوار، ج 2، ص 205.
[4] معانی الاخبار، ص 185.
[5] الامالی، شیخ صدوق، ص 57.
[6] موسوعه امام علی بن ابیطالب، ج 9، ص 126.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir