حتی یحیی الله تعالی دینه بکم

نوع اصطلاح :
عنوان :
حتی یحیی الله تعالی دینه بکم
در این فراز زائر اقرار دارد که آنچنان صبر و تحمّل خواهد کرد و تلاش خواهد نمود تا خداوند دینش را به واسطه ائمّه معصومین علیهم السلام و برپایی دولت بر حقِ امام زمان علیه السلام که همان دولت خداوند است، احیا نماید. پس یکی از وظیفه‏های شیعه در دوران غیبت امام زمان، صبر، تحمّل و تلاش برای آمادگی است تا خداوند دینش را به دست حضرت بقیةاللّه الاعظم - عجل اللّه تعالی فرجه - احیا نماید و منظور از احیاء دین، آن است که حضرت مهدی علیه السلام بسیاری از تحریف‏هایی که توسط نااهلان در دین وارد شده، از میان برمی‏دارد و دین را از تمامی افکار پلید، پاک می‏نماید و دین را ظاهر کرده، امر خداوند را بزرگ می‏نماید و زمین را مملوِ از عدل و قسط می‏کند. قال النبی صلی الله علیه وآله: «... التَّاسع مِنْهم قائم أَهل بَیتی و مَهْدی اُمَّتی... فیعلی أمر اللّه و یظْهر دین اللّه و یؤید بنَصْر اللّه و ینْصر بِمَلائِکة اللّه فَیمْلاء الأرْض عَدْلاً و قِسْطاً کَما مُلِئت جَوْراً و ظُلْماً».[1] . پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: نهمین امام از حجّت‏های خداوند، قیام‏کننده خاندان من و مهدی امّت من است. پس او بالا می‏برد و بزرگ می‏نماید امر خداوند را و ظاهر می‏کند دین خدا را و تأیید می‏گردد به یاری خداوند و یاری می‏شود به فرشتگان. پس آکنده می‏نماید زمین را از عدل و قسط، همانطور که پر شده از پلیدی و ستم.
حضرت مهدی علیه السلام آنچنان آلودگی‏هایی را که در دین وارد شده، پاک می‏نماید که گفته می‏شود امام زمان با آیین جدید قیام نموده است. عن أبی عبداللّه علیه السلام: «إذا قام القائِم جاء بِاَمْر جَدید کَما دعی رَسول اللّه فی بَدو الإسْلام إلی اَمْر جدید».[2] .
امام صادق علیه السلام فرمودند: زمانی که قائم قیام نماید، به آیین جدید قیام می‏نماید همان‏گونه که رسولِ خدا آیین جدید آورد. پس امام علیه السلام، احیاگر دین خداوند است. آنچنان احیاگری که امر جدیدی آورده است. شاید منظور از احیای دین آن است که تا قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام و برپایی دولت حق، دین خداوند مرده است و توسّط حضرات معصومین علیهم السلام زنده می‏گردد. چرا که دین زنده آن است که اوّلاً مردم شناخت کافی و وافی از تمام دین داشته باشند و تمامی مطالب و ارکان دین را بشناسند و به آن اعتقاد داشته باشند. ثانیاً دین بایستی به صورت فردی و به صورت اجتماعی و در جامعه به صورت کامل اجرا شود و به احکام عمل گردیده و دین، نِمودِ خارجی یابد.
همگان شاهد هستند که تا قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام با آنکه ائمّه معصومین علیهم السلام در زمان حیات خود تلاش کرده و علمای اسلام مجاهدت‏ها نموده‏اند و در این راه مسلمانان از مال و جان خود گذشته، درصدد برپایی دولت حق و صالح بوده‏اند و در این راه با دشمنان خود به مبارزه برخاسته‏اند و شهیدان فراوانی تقدیم داشته‏اند، ولی هر دو رکنِ احیای دین، تحقّق نیافته است.
البتّه در زمان ظهور، با کامل شدن عقل مردم و بالا رفتن علم مردم همگی دین اسلام را می‏شناسند و چون عقول کامل شده، بدی گناه را می‏فهمند و به خیر بودن ثواب واقف می‏گردند و فلسفه احکام و واجبات بر آنها واضح می‏گردد، لذا به دین پایبند می‏شوند.
عن أبی جعفر علیه السلام: «إذا قام قائِمنا وَضَعَ اللّه یده عَلی رؤوس العِباد فَجَمَعَ بها عُقولَهم و کَملت به أحْلامهم».[3] .
امام باقر علیه السلام فرمودند: زمانی که قائم ما قیام نماید، خداوند دست رحمتش را بر سرهای بندگان می‏کشد، پس عقل‏های آنها هماهنگ گردد و آرمان‏های آنها کامل شود.
علاوه بر آن، ابواب علم گسترش می‏یابد و به علم‏های جدیدی که مردم نمی‏دانسته‏اند، اطّلاع می‏یابند. عن ابی عبداللّه علیه السلام: «العِلْم سَبْعة و عِشْرون حَرْفاً، فَجَمیع ما جاءت بِه الرُسُل حَرْفان فَلَم یعْرف النّاس حتّی الیوم غَیرِ الحَرْفین فَإذا قام قائِم أخرج الخَمْسة و العِشْرون فَبثَّها فی النّاس».[4] . امام صادق علیه السلام فرمودند: علمْ بیست و هفت حرف است و همه آن علم‏هایی که پیامبران آورده‏اند دو حرف است. پس مردم تا قیام حضرت مهدی بیش از دو حرف از علم را نمی‏دانند. پس زمانی که قائم قیام می‏کند، خارج می‏نماید بیست و پنج حرف دیگر را و بین مردم منتشر می‏نماید (پس علم مردم کامل می‏گردد).
پس در زمان حضرت مهدی علیه السلام عقل‏ها کامل می‏گردد و علم مردم فراوان می‏شود و از طرفی دوّمین رکن برای زنده بودن دینْ اجرا شده، دین خداوند در تمامی جامعه و عالم به صورت کامل اجرا می‏گردد، آنچنان که هیچ کافر و مشرکی در عالم باقی نمی‏ماند.
قال ابو عبداللّه علیه السلام: «... فَإذا خَرَجَ القائم لَمْ یبق کافر باللّه العَظیم و لا مُشْرک بِالأمام...».[5] . امام صادق علیه السلام فرمودند: پس هنگامی که امام زمان از پسِ پرده غیبت خارج شود، هیچ فرد کافر به خداوند و شرک‏ورزنده به امام، باقی نخواهد ماند.
پس دین به دست امامان معصوم علیهم السلام احیا می‏گردد.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 52، ص 379.
[2] بحارالانوار، ج 52، ص 338.
[3] کافی، ج 1، ص 25.
[4] مختصر بصائر الدرجات، ص 117.
[5] بحارالانوار، ج 52، ص 324.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir