ویظهرکم لعدله

نوع اصطلاح :
عنوان :
ویظهرکم لعدله
در احادیث فراوانی می‏خوانیم: «... فَیمْلاء الأرْض قِسْطاً و عَدْلاً کَما مُلِئت ظُلْماً و جَوْراً».[1] .
پس (حضرت مهدی علیه السلام) پر می‏نماید زمین را از قسط و عدل، همان‏گونه که آکنده بوده از ستم و خودکامگی. در دولت حضرت مهدی - عجل اللّه تعالی فرجه -، عدل و انصاف ظاهر می‏گردد و دولتِ یگانه حضرت به عدل در میان مردم حکمرانی کرده، قضاوت‏ها بر اساس عدل صورت می‏گیرد. قال ابوجعفر علیه السلام: «إذا قام قائم أهل البَیت قسّم بالسَّویة و عَدْل فی الرعیة».[2] . امام باقر علیه السلام فرمودند: هنگامی که قیام نماید قائمِ اهل بیت، اموال را به صورت مساوی تقسیم نماید و در حال رعیت و زیردستان، با عدل برخورد نماید.
علّت آنکه عدل را جاری می‏نماید آن است که همانند حضرت داود علیه السلام که به شواهد ظاهری اکتفا نمی‏کرد و باطن را مشاهده و قضاوت می‏نمود، در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام نیز حکم به باطن می‏شود و برای شواهد ظاهری اعتباری قائل نیستند.
قال ابو عبداللّه علیه السلام: «لا یذْهب الدُّنیا حَتّی یخْرج رَجُل منّی یحکم بِحُکومة آل داود لا یسأل عَن بَینة یعطی کلّ نَفْس حُکْمها».[3] . امام صادق علیه السلام فرمودند: دنیا به پایان نخواهد رسید، مگر آنکه مردی از ما (اهل بیت) خروج نماید و در میان مردم حکمرانی کند. همانند حکومت دودمان داود و از بینه و شاهد سوال نمی‏کند (بلکه به باطن قضاوت کرده، حق هر کسی را اعطا کرده،) حکم او را عطا می‏نماید. زمانی که قضاوت‏ها و حکم‏رانی‏ها بر اساس واقع صورت گیرد، هیچ کس نمی‏تواند ظلم و جفای خود را کتمان نماید. چرا که امام و حکمرانانِ منصوب‏شده از طرف امام از اسرار آگاه هستند و بر اساس واقعیتِ اتّفاق افتاده، قضاوت می‏نمایند و هیچ ظالمی را راه گریز نیست. پس آنچنان عدل ظاهر می‏گردد و ظلم از میان خواهد رفت که هیچ ظلم و فسادی یافت نمی‏شود.
عن أبی جعفر علیه السلام: «... وَ یظهر بِه الدین و یمیت اللّه بِه و بِاَصْحابی البدع و الباطِل کَما أَمات السُفَهاء الحقّ حَتّی لا یری أین الظُلم و یأْمرون بِالْمَعْروف و ینْهون عن المُنْکر».[4] .
امام باقر علیه السلام فرمودند:... در دولت حضرت مهدی، دین ظاهر می‏گردد و خداوند به وسیله حضرت مهدی و اصحاب او بدعت و باطل را می‏کشد. همان‏گونه که نادانان حق را کشته بودند. (آنچنان حق اجرا می‏گردد که) هیچ کس ظلمی نمی‏بیند و امر به معروف و نهی از منکر رواج می‏یابد.

پی نوشت ها:
[1] بنگرید بحارالانوار، ج 52، ص 225 و ج 51، ص 32 - کمال الدین و تمام النعمة، ص 259 - التوحید شیخ صدوق، ص 82 - صفات الشیعه، ص 49 - علل‏الشرایع، ج 1، ص 161 - مستدرک وسائل، ج 12، ص 280.
[2] کتاب الغیبة (نعمانی)، ص 243.
[3] بحارالانوار، ج 52، ص 320.
[4] بحار الانوار، ج 51، ص 47.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir