موالی لا احصی ثنائکم ولا ابلغ من المدح کنهکم ومن الوصف قدرکم

نوع اصطلاح :
عنوان :
موالی لا احصی ثنائکم ولا ابلغ من المدح کنهکم ومن الوصف قدرکم
«مَوالی» جمع «مولی» و به تمام افرادی که به یکدیگر به نوعی ارتباط دارند اطلاق می‏شود و برای آن معانی متعدّدی ذکر شده. از جمله: دوستداران، آقایان، یاری‏کنندگان، کسانی که سزاوارترین هستند، سرپرستان، نعمت‏دهندگان، نزدیک‏ترین نزدیکان، دوستان، هم‏پیمان‏ها، مالک‏ها، آزادکنندگان، سروران و مولاها. زائر معتقد است همان‏گونه که نمی‏توان از عهده ثنا، مدح و توصیف خداوند برآمد، قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «لا احصی ثَنائی عَلَیکَ أنتَ کَما أثْنیت عَلی نَفْسک».[1] . پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: (خداوندا) هیچ کس را یارای شمارش مدح و ثنا بر تو نیست تو همان‏گونه‏ای که خود، خودت را ثنا و مدح کرده است.
نمی‏توان از پَسِ مدح و ثنای کامل ائمّه طاهرین علیهم السلام نیز برآمد. چرا که زائر در هر درجه‏ای از قرب به امامان هم که باشد، امام را کامل نشناخته است تا بتواند او را وصف نماید و یا مدح و ثنا گوید. قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «یا علی، ما عرف اللّه إلّا أَنا و أَنتَ و ما عَرّفنی إلّا اللّه و أنتَ و ما عرّفک إلّا اللّه و أنا».[2] .
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله (رو به حضرت علی کرده) فرمودند: ای علی، هیچ کس خداوند را نشناخت، جز من و تو و هیچ کس مرا نشناخت، جز خداوند و تو و هیچ کس تو را نشناخت، جز خداوند و من. چون امامان، اسمای نیکوی خداوند هستند. عن أبی عبداللّهّ علیه السلام فی قول اللّه عَزَّ و جَلَّ «وَ لِلَّهِ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا».[3] . قال: «نَحْن و اللّه الأسْماء الحُسْنی الَّتی لا یقبل اللّه مِنْ العِباد عَمَلا إلّا بِمَعْرفَتنا».[4] . امام صادق علیه السلام در تفسیر سخن خداوند که فرموده «و برای خداوند نامهای نیکویی است خدا را به آن نامها بخوانید»، فرمودند: به خداوند سوگند ما هستیم اسمای نیکوی الهی، همانها که خداوند اعمال بندگان را قبول نمی‏فرماید، مگر آنکه به ما معرفت داشته باشند. پس همان‏گونه که خداوند در وصف نگنجد، ائمّه علیهم السلام نیز وصف‏ناشدنی بوده، همانند خداوند کسی نمی‏توانند به صورت کامل آنان را ثناء و مدح بگوید. قال الرضا علیه السلام: «... الأمام واحد دَهْره، لا یدانیه أحد، و لا یعادِله عالم، و لا یوجد مِنْه بدل، و لا لَه مِثْل و لا نَظیر، مَخْصوص بالفَضْل کلّه من غَیر طَلَب منه لَه و لا اکتساب، بَلْ إخْتِصاص مِن المفضل الوهَّاب. فَمَن ذَا الَّذی یبلِغ مَعْرفة الأمام، اَوْ یمکنه إخْتیاره، هَیهات هَیهات، ضلّت العُقول، و تاهت الحُلُوم، و حارت الألْباب، و خسئت العُیون، و تصاغرت العُظماء، و تحیرت الحُکَماء، و تقاصرت الحُلَماء، و حَصِرَت الخُطَباء، و جهلت الالباء، و کلت الشُعراء، و عجزت الأدَباء، و عییت البلغاء، عَنْ وصف شَأْن من شَأْنه، اَوْ فَضیلة من فَضائله، و اقرت بالعَجر و التَقْصیر، و کَیف یوصف بکلّه، اَو ینعت بکُنْهه، او یفْهم شَی‏ء مِن اَمره، اَو یوجد من یقوم مَقامه و یغنی غناه، لا کَیف و اَنَّی؟ و هُو بحیث النَّجم من ید المُتَناولین و وَصف الواصِفین، فأین الاختیار مِنْ هذا؟ و أین العُقُول عَن هذا»؟[5] . حضرت رضا علیه السلام (در توصیف امام بر حق) فرمودند: امام تنها فرد شایسته زمان خویش است که هیچ کس را به مقام او راهی نیست. هیچ فرد عالمی با او برابری نکند. جایگزین و مانند و نظیری ندارد. تمامی فضائل و کمالات به او اختصاص یافته، بدون اینکه از مخلوقین طلب نماید و یا از آنها بیاموزد. بلکه امتیازی است که خداوند به فضل و بخشش خود به او عنایت فرموده است. کیست که بتواند امام را بشناسد یا بتواند خودش امام را انتخاب نماید. هرگز و هرگز که عقل‏ها گمراه و سرگردان می‏شوند، چشم‏ها نابینا می‏شوند، بزرگان احساس کوچکی می‏کنند، دانایان حیران می‏مانند، سخنوران از سخن گفتن بازمی‏مانند، متفکّران احساس نادانی می‏کنند، و شعرا، ادبا و مبلّغان ناتوانند از این که یک شأن از شؤون یا یک فضیلت از فضایل امام را بیان کنند و لذا اقرار به عجز و کوته‏فکری می‏کنند. پس چگونه می‏توان تمامی اوصاف امام و عمق آنها را درک و توصیف کرد و چگونه کسی می‏تواند به جای امام بر حق، بر سکّوی امامت بایستد و مردم را از وجود امام بی‏نیاز کند، در حالی که امام همچون ستاره‏ای است که دست خواستاران و توصیف توصیف‏کنندگان به او نمی‏رسد. او کجا و انتخاب بشر؟ او کجا و خِرد انسان‏ها؟

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 71، ص 23.
[2] مختصر بصائر الدرجات، ص 125.
[3] سوره مبارکه اعراف، آیه 180.
[4] تفسیر نور الثقلین، ج 2، ص 103.
[5] کافی، ج 1، ص 201 و 202.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir