ان ذکر الخیر کنتم اوله واصله وفرعه ومعدنه وماویه ومنتهاه

نوع اصطلاح :
عنوان :
ان ذکر الخیر کنتم اوله واصله وفرعه ومعدنه وماویه ومنتهاه
ائمّه معصومین علیهم السلام نسبت به خیر دارای شش مقام هستند:
1 - اوّلِ هر خیر ائمّه طاهرینند. چرا که خداوند از آنها آغاز کرده و اوّلین موجودات و اوّلین آفریدگان الهی امامان هستند و چون وجود آنها خیر و برکت است، اوّلین خیرها آنانند.
2 - اصل و ریشه خیر ایشان هستند. چون مبدأ تمام برکت‏ها و خیرها می‏باشند. به گونه‏ای که اگر آنها نبودند، هیچ موجودی خلق نمی‏شد، پس هیچ خیری به وجود نمی‏آمد. بنابراین ریشه و بنیان تمام خیرها، امامان علیهم السلام هستند. قال اللّه تعالی لُِمحمّد صلی الله علیه وآله: «یا عَبْدی أَنْتَ المُراد و المُرید و اَنتَ خیرتی مِن خَلْقی و عِزّتی و جَلالی لَوْلاک ما خلقت الأَفلاک».[1] . خداوند متعال به حضرت محمّد صلی الله علیه وآله فرمود: ای بنده من، تو مقصود و مرید من هستی و تو اختیار شده از تمام آفریدگانم می‏باشی. به عزّت و جلالم قسم اگر تو نبودی، من هیچ چیز (و آسمان و زمین) را خلق نمی‏کردم.
3 - آنها فرع‏های خیر و برکتند. چون خداوند وجود آنها را مایه خیر و برکت برای مردم قرار داده پس آنها فرع خیرِ الهی هستند و یا اینکه وجود امام اصل است و اعمال و رفتار امام که منشاء خیرهاست، فرع. پس خیر فرعِ وجود است.
4 - هر یک از امامان معصوم علیهم السلام معدن خیر هستند. چون تمام اصول و فروعِ خیر نزد آنها است و هر کس خیری خواست، باید از نزد آنها مطالبه نماید.
5 - امام معصوم علیهم السلام جایگاه و مأوای خیر است. چون هیچ خیری یافت نمی‏گردد، مگر در نزد آنها و هیچ خیری صادر نمی‏گردد، مگر از آنها. البته بعضی نیز «مَأْواه» را عطف تفسیر بر «مَعْدِنه» دانسته‏اند.
6 - ائمّه طاهرین علیهم السلام پایان و منتهای خیر هستند. چون آنها خیر را به پایان رسانده‏اند و هیچ‏گاه عمل ناقص از آنها صادر نمی‏گردد. پس تمام خیرها به حد کمال، نزد ائمّه علیهم السلام است و آنها سبب ایجاد و بقای خیر هستند، پس منتهای خیرند.
بعضی در تبیین فراز گفته‏اند: اوّل چیزی که خداوند آفرید، نور ائمّه معصومین علیهم السلام بود. پس آنها اوّل خیر در آفرینش الهی بوده‏اند. سپس از شعاع آن نور موجودات دیگر را آفرید. پس هر خیری که در موجودات دیگر یافت شود، چون از نور آنها آفریده شده، آنها اصل، فرع، معدن و مأوای آن خیر می‏باشند. چه این خیرها ظاهری باشد، چه باطنی و معنوی. همچنین از نور ائمّه اطهار علیهم السلام بهشت و تمام نعمت‏های بهشتی آفریده شده، پس آنها منتها و پایان خیر (که بهشت است) می‏باشند. بعضی دیگر این فراز را این‏گونه تفسیر کرده‏اند: منظور از خیر تمام محسنات و خوبی‏هایی است که وجود دارد. چه کلّی خوبی‏ها منظور باشد و چه خوبی‏ای خاص که در وجود شخصی خاص وجود داشته باشد. پس به حسب کلّی هر چیزی که شریف و محبوب و مطلوب باشد، از خوبی‏ها و خیرهاست. چه از امور دنیایی باشد، چه از امور آخرتی. پس مال، حیات، دین و اعمال صالح، مطلوب و از امور ظاهری بوده و خیر است و عصمت، ولایت، کرامت، علم، و... مطلوب و از امور باطنی بوده و خیر است. ائمّه معصومین علیهم السلام اوّلْ کسانی هستند که به این صفات متّصف گردیده و در این وادی گوی سبقت را از دیگران ربوده و آنچنان در صفات حمیده و حسنات پیش رفته‏اند که اصل و فرعِ خیر و محسّنات گردیده‏اند و در این وادی کامل‏ترین شده‏اند به نحوی که کسی دیگر به این درجه کمال دست نیافته و نمی‏یابد. لذا معدن و مأوای تمام صفات حمیده و محسّنات نیکو گردیده‏اند و آنها در نهایت آن صفات به سر می‏برند و منتهای تمام آن اوصاف گشته‏اند. قال ابو عبداللّه علیه السلام: «نَحْن أصل کلّ خیر و مِن فُروعنا کلّ برّ و فَمِن البرّ التَوْحید و الصَّلوة و الصّیام...».[2] . امام صادق علیه السلام فرمودند: ما اصل تمام خیرها هستیم که از فرع‏های ما تمام خوبی‏ها صادر می‏گردد. پس از خوبی‏ها توحید، نماز و روزه و... است. در روایت دیگر این‏گونه آمده است: قال ابو عبداللّه علیه السلام: «نَحْن أَصل الخَیر و فُروعه طاعَة اللّه و عَدوّنا أَصل الشَرّ و فُروعه مَعْصیة اللّه».[3] . امام صادق علیه السلام فرمودند: ما اصل تمام خیرها هستیم و فرع‏های آن، طاعت و بندگی خداوند است و دشمنان ما اصل تمام شرّها هستند که فرع‏های آن نافرمانی خداوند است.

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 15، ص 28.
[2] کافی، ج 8، ص 242.
[3] بحارالانوار، ج 24، ص 301.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir