والشان الکبیر

نوع اصطلاح :
عنوان :
والشان الکبیر
منظور منزلت و شأنیت فراوانی است که خداوند به ائمّه اطهار علیهم السلام عنایت کرده است که هیچ کس دیگر به گستردگی آن نخواهد رسید.
این منزلت و شأن قبل از خلقتِ ظاهری و بعد از خلقت و در زمان حیات بوده است.
قال ابو عبداللّه علیه السلام: «و اللّه ما استوجَب آدَم أَن یخْلقه اللّه بِیده و ینفِخُ فیه مِن رَوْحه إلّا بِوِلایة علی علیه السلام و ما کلّم اللّه مُوسی تَکْلیماً إلّا بِوِلایة عَلی علیه السلام و لا اقام اللّه عیسَی بْن مَرْیم آیة لِلْعالمین إلّا بِالخُضُوع لِعَلی علیه السلام».[1] .
امام صادق علیه السلام فرمودند: به خداوند سوگند آدم مستوجب خلق و آفرینش به دست خداوند نگردید و روح الهی در او دمیده نشد، مگر به ولایت حضرت علی علیه السلام و خداوند سخنی بر زبان موسی جاری نساخت، مگر به کمک ولایت حضرت علی علیه السلام و خداوند، عیسی بن مریم را نشانه‏ای برای خود قرار نداد، مگر آنکه او در مقابل حضرت علی علیه السلام خضوع و خشوع کرد. این منزلت و شأن در قیامت نیز ادامه دارد و در قیامت، ائمّه اطهار علیهم السلام نزد خداوند آن چنان شوکتی دارند که خداوند دوستان آنها را نیز دوست دارد.
قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «اتانی جِبْرئیل و هُو فرح مُسْتَبْشر... فقال جبرئیل:... یا مُحمّد العلی الأعلی یقْرأ عَلَیک السَّلام و یقول: مُحمّد نَبی رَحْمَتی و عَلی مُقیم حُجّتی، لا اعذب مَنْ والاه و اِنْ عَصانی، و لا اَرْحم مَن عاداه و اِن اَطاعنی».[2] .
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: جبرئیل نزد من آمد در حالی که او شاد و خندان بود... و گفت:... ای محمّد، خداوندِ بالا مرتبه، به تو سلام رسانده و می‏گوید محمّد پیامبرِ رحمت من است و حضرت علی علیه السلام برهان و حجّت من. عذاب نمی‏کنم کسی را که او را ولی خود بداند و او را دوست داشته باشد و اگر چه گنهکار باشد و رحم به دشمنان او نخواهم کرد، اگر چه مرا اطاعت کرده باشد. این حدیث به این معنا نیست که کسی ادعا نماید که دوستدار ائمّه طاهرین علیهم السلام و حضرت علی علیه السلام است و هر چه می‏خواهد گناه کند، بلکه بدان معنی است که محبّ حضرت علی علیه السلام به سبب محبّتی که به حضرت علی علیه السلام دارد، وارد بهشت می‏شود. چرا که محبّت واقعی وقتی حاصل می‏شود که محبْ خود را همانند محبوب گرداند و از آنچه محبوب بیزار است، بیزاری جسته به آنچه او علاقه‏مند است، علاقه‏مند گردد و محبّ حضرت علی علیه السلام از گناه بیزار است. چون حضرت علی علیه السلام از تمام آلودگی‏ها و گناهان بیزار بوده و دوستار حضرت علی علیه السلام به انجام واجبات و مستحبّات، کمک به مردم و مبارزه در راه خدا، سکوت و قیام برای خدا علاقه دارد، چون حضرت علی علیه السلام پایبند به این امور و علاقه‏مند به آن بوده است.

پی نوشت ها:
[1] الاختصاص، ص 250.
[2] بحارالانوار، ج 8، ص 2.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir