حج

نوع اصطلاح :
عنوان :
حج
از امام ابوالحسن الهادی علیه‏السلام درباره بعضی از مسائل حج پرسیده‏اند و آن بزرگوار پاسخ داده است از جمله مسائل ذیل است: محمد بن مسرور نقل کرده می‏گوید: به خدمت ابوالحسن سوم - امام هادی علیه‏السلام نوشتم: چه می‏فرمایید درباره مردی که به قصد عمره تمتع به حج رفته و صبح روز عرفه را درک کرده است. در حالی که مردم از منی به سمت عرفات حرکت کرده‏اند، آیا عمره او درست است و یا نه از دست رفته است؟ تا چه وقت عمره او درست است، اگر بخواهد عمره تمتع در این حج انجام دهد در حالی که روز و شب ترویه را درک نکرده است، تکلیفش چیست؟ امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت:
«فورا به مکه برمی‏گردد - ان شاءالله - و طواف می‏کند و دو رکعت نماز طواف را می‏خواند و سعی بین صفا و مروه را انجام می‏دهد و تقصیر به جا می‏آورد، آن گاه برای حج احرام می‏بندد و به موقف می‏رود و با رئیس کاروان (امیرالحاج) برمی‏گردد...» [1] . البته محرم شدن کسی که حج تمتع می‏کند در روز ترویه - روز هشتم ذیحجه - و خوابیدنش در منی شب نهم، و بیرون رفتن از آن جا به قصد عرفات، همه اینها مستحب است، نه واجب بلکه واجب، درک موقف است که یکی از ارکان حج است یعنی بودن در عرفه از وقت زوال روز نهم تا غروب آفتاب، بنابراین هرگاه حاجی روز نهم وارد مکه شود، واجب است که اعمال عمره را انجام دهد و بعد به عرفات کوچ کند، تا آن را درک کند - مطابق آن چه که امام علیه‏السلام فرموده است.

پی نوشت ها:
[1] وسائل الشیعه: 8 / 213.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir