قضاء

نوع اصطلاح :
عنوان :
قضاء
از امام ابوالحسن الهادی علیه‏السلام درباره برخی از مسائل قضاء پرسیده‏اند، که از جمله آنها این مسأله است:
جعفر بن عیسی نقل می‏کند: «به خدمت ابوالحسن - یعنی علی بن محمد - علیه‏السلام نوشتم، زنی می‏میرد، پدر آن زن ادعا می‏کند که بعضی از اموال و خدمتگزارانش را نزد او به عاریه گذاشته بود، آیا ادعای او بدون بینه پذیرفته است، یا نه؟ امام علیه‏السلام، نوشت:
«بدون بینه پذیرفته است.»
می‏گوید: به خدمت امام علیه‏السلام، نوشتم که اگر همسر آن زنی که مرده است و یا پدر همسرش و یا مادر شوهرش درباره مال و یا خدمتگزار خود، چنان ادعایی بکند که پدر آن زن کرده بود، آیا در این مورد ادعای آنها به منزله ادعای پدر آن زن است یا نه؟ امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: «خیر این طور نیست...» [1] . این روایت به روشنی دلالت بر قبول ادعای پدر نسبت به دخترش که مرده است، دارد، که مدعی است بعضی از اموال خود را به او عاریه داده است، و به آوردن شاهد نیازی ندارد و اما دیگران که چنان ادعایی بکنند، به بینه نیاز دارد. مشهور آن است که فقها از عمل به این روایت خودداری کرده‏اند، همان طوری که محقق نیز در شرایع آن را ضعیف شمرده است، زیرا در سلسله سند محمد بن جعفر کوفی اسدی است که در سند کلینی آمده است، البته استاد بزرگوار ما [2] هر دو مورد را رد کرده است: اما مورد اول را برحسب مبنای خود که اعراض مشهور باعث نمی‏شود که روایت از حجیت ساقط شود. و اما دومین مورد را می‏فرماید: راوی، محمد بن جعفر بن محمد بن عون اسدی فرد موثقی است علاوه بر این که وی در اسناد صدوق نیامده است، اگر آن ضعف از ناحیه محمد بن عیسی است که در سند صدوق موجود است، پس قول صحیح آن است که وی موثق است هرچند که ابن‏ولید درباره او توقف کرده است، همان طوری که اکثر علمای رحال به آن توجه داشته‏اند. و اگر از جهت جعفر بن عیسی است که در هر دو طریق آمده است، او را همگی ستوده‏اند و کمتر از حد توثیق نیست، علاوه بر این که وی در سلسله اسناد کامل الزیارات وارد است. پس ظاهر مطلب این است که هیچ مانعی در عمل به این روایت وجود ندارد.[3] .

پی نوشت ها:
[1] وسائل الشیعه: 18 / 213.
[2] احتمالا منظور مؤلف از سیدنا الاستاد، مرحوم آیة الله میرزای نایینی رحمة الله علیه باشد - م.
[3] مبانی تکملة المنهاج: 1 / 72.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir