تأیید عقاید حضرت عبدالعظیم حسنی

نوع اصطلاح :
عنوان :
تأیید عقاید حضرت عبدالعظیم حسنی
صدوق رحمه الله با سند خود از حضرت عبدالعظیم فرزند عبدالله حسنی نقل می‏کند که گفت:
خدمت سرورم علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی‏طالب علیهم‏السلام شرفیاب شدم، تا مرا دید فرمود: خوش آمدی ای اباالقاسم! حقا که تو دوستدار ما هستی.
عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! می‏خواهم دینم را بر شما عرضه کنم، چنانچه پسندیده بود بر آن پایدار بمانم تا خدای سبحان را دیدار کنم.
فرمود: جناب ابوالقاسم! بفرما.
عرض کردم: من معتقدم که: خدای تبارک و تعالی یگانه‏ای است که هیچ چیز همانندش نیست، و از دو حد ابطال و تشبیه بیرون است [یعنی معدوم نیست، و شبیه به مخلوقات هم نیست]، او جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه پدید آورنده اجسام، و خالق صورت‏ها، و آفریدگار اعراض و جواهر، و پروردگار و مالک و سازنده و پدید آورنده هر چیزی است.
و معتقدم که: محمد - بنده و فرستاده او - خاتم پیامبران است که پس از او تا قیام قیامت هیچ پیامبری نخواهد آمد.
و معتقدم که: امام، و جانشین، و ولی امر پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، امیرمؤمنان علی بن ابی‏طالب علیه‏السلام، سپس حسن علیه‏السلام، سپس حسین علیه‏السلام، سپس علی بن الحسین علیهماالسلام، سپس محمد بن علی علیهماالسلام، سپس جعفر بن محمد علیهماالسلام، سپس موسی بن جعفر علیهماالسلام، سپس علی بن موسی علیهماالسلام، سپس محمد بن علی علیهماالسلام، سپس تو هستی ای سرورم!
حضرت علیه‏السلام فرمود: پس از من فرزندم حسن علیه‏السلام است، و مردم در جانشین او چه می‏کنند؟! عرض کردم: سرورم! چگونه؟!
فرمود: زیرا شخص او دیده نمی‏شود، و روا نیست نامش برده شود تا ظهور کند، و زمین را پر از عدل و داد کند، چنانکه از جور و ظلم پر شده است.
عرض کردم: قبول دارم.
و نیز معتقدم که: دوستدار آنان دوستدار خدا، و دشمن آنان دشمن خدا، و فرمانبری آنان فرمانبری خدا، و معصیت آنان معصیت خداست.
و معتقدم که: معراج حق است، پرسش در قبر حق است، بهشت حق است، دوزخ حق است، صراط حق است، میزان حق است، و - بی‏تردید - قیامت بپا می‏شود، و خدا همه را از قبرها برمی‏انگیزد.
و معتقدم که: تکالیف الهی پس از ولایت، نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است.
امام هادی علیه‏السلام فرمود: ای اباالقاسم! سوگند به خدا! این همان دینی است که خدا آن را برای بندگان خود پسندیده است، بر آن پایدار باش. خدا تو را در زندگی دنیا و در آخرت، با سخن استوار، ثابت بدارد.

قال الصدوق:
حدثنا علی بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق رحمه الله و علی بن عبدالله الوراق قالا: حدثنا محمد بن هارون الصوفی قال: حدثنا أبوتراب عبیدالله بن موسی الرویانی، عن عبدالعظیم بن
عبدالله الحسنی قال: دخلت علی سیدی علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی‏طالب علیهم‏السلام، فلما بصر بی قال لی: مرحبا بک یا أباالقاسم! أنت ولینا حقا. قال: فقلت له: یا ابن رسول الله! انی أرید أن أعرض علیک دینی، فان کان مرضیا أثبت علیه حتی ألقی الله عزوجل، فقال: هات یا أباالقاسم!
فقلت: انی أقول: ان الله تبارک و تعالی واحد لیس کمثله شی‏ء، خارج عن الحدین: حد الابطال و حد التشبیه، و انه لیس بجسم و لا صورة و لا عرض و لا جوهر بل هو مجسم الأجسام، و مصور الصور، و خالق الأعراض و الجواهر، و رب کل شی‏ء و مالکه و جاعله و محدثه، و أن محمدا عبده و رسوله، خاتم النبیین، فلا نبی بعده الی یوم القیامة.
و أقول: ان الامام و الخلیفة و ولی الأمر من بعده أمیرالمؤمنین علی بن أبی‏طالب، ثم الحسن، ثم الحسین، ثم علی بن الحسین، ثم محمد بن علی، ثم جعفر بن محمد، ثم موسی بن جعفر، ثم علی بن موسی، ثم محمد بن علی، ثم أنت یا مولای! فقال علیه‏السلام: و من بعدی الحسن ابنی، فکیف للناس بالخلف من بعده؟
قال: فقلت: و کیف ذاک یا مولای؟! قال: لأنه لا یری شخصه، و لا یحل ذکره باسمه حتی یخرج فیملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما. قال: فقلت: أقررت و أقول: ان ولیهم ولی الله، و عدوهم عدو الله، و طاعتهم طاعة الله، و معصیتهم معصیة الله، و أقول: ان المعراج حق، و المسألة فی القبر حق، و ان الجنة حق، و ان النار حق، و الصراط حق، و المیزان حق، و ان الساعة آتیة لا ریب فیها، و ان الله یبعث من فی القبور.
و أقول: ان الفرائض الواجبة بعد الولایة الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الجهاد و الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر.
فقال علی بن محمد علیهماالسلام: یا أباالقاسم! هذا والله! دین الله الذی ارتضاه لعباده، فاثبت علیه ثبتک الله بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا، و فی الآخرة [1] .

پی نوشت ها:
[1] التوحید: 81 ح 37، الأمالی للصدوق: 419 ح 557، کمال الدین: 379، بحارالأنوار: 3: 268 ح 3 و 69: 1 ح 1.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir