قاسم یقطینی و علی بن حسکه‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
قاسم یقطینی و علی بن حسکه‏
و نیز با سند خود از محمد بن عیسی نقل می‏کند که گفت:
امام هادی علیه‏السلام از جانب خود به من نوشت: خدا قاسم یقطینی را لعنت کند، و خدا علی بن حسکه قمی را لعنت کند، شیطان به نظر قاسم آمده است تا برای فریب، سخنان آراسته به وی القا کند.
و نیز با سند خود از سهل بن زیاد آدمی نقل می‏کند که گفت:
یکی از یاران ما به امام هادی علیه‏السلام نوشت: فدایت شوم، سرورم! علی بن حسکه ادعا می‏کند که از اولیای تو است، و تو همان خدای اول قدیمی، و او باب و پیامبر تو است، تو به او فرمان داده‏ای تا مردم را به این امور دعوت کند، و عقیده دارد که نماز و زکات و حج و روزه همگی [برای] معرفت شما، و معرفت بابیت و نبوت کسانی مثل ابن‏حسکه است، از اینرو او مؤمن کاملی است که دیگر تکلیف نماز و روزه و حج از او برداشته شده، و می‏گوید معنی همه شرایع دین، همانست که برای تو ثابت است، مردم بسیاری به او روی آورده‏اند، اگر مصلحت بدانی بر یاوران خود منت بگذار، و پاسخی بفرست که ایشان را از هلاکت برهاند.
امام علیه‏السلام در پاسخ نوشت: ابن‏حسکه دروغ می‏گوید، لعنت خدا بر او باد، و برای تو همین بس که من او را در میان یاران خود نمی‏بینم، خدا او را از رحمت خود دور کند، او را چه شده است؟! سوگند به خدا! خدا محمد و پیامبران پیش از او را مبعوث نکرد مگر به دین حنیف توحیدی، و نماز و زکات و روزه و حج و ولایت، و محمد جز به سوی خدای یگانه بی‏شریک دعوت نکرد، و همچنین ما اوصیای از فرزندان او، بندگان خداییم که هیچ چیز را شریک او قرار نمی‏دهیم، اگر از خدا اطاعت کنیم، به ما رحم می‏کند، و اگر از او نافرمانی کنیم، کیفرمان می‏دهد، ما هیچ [عذر و] حجتی بر خدا نداریم، و این خدای سبحان است که بر ما و بر همه بندگانش حجت دارد، من از هر که آن ادعاها را کند بیزارم، و از چنان گفتاری تبری می‏جویم، از آنان - که خدا لعنتشان کند - دوری کنید، و در تنگنا قرارشان دهید، و چنانچه در خلوت، یکی از ایشان را دیدی با سنگ سرش را بشکن.


و قال أیضا:
قال سعد: حدثنی سهل بن زیاد الآدمی، عن محمد بن عیسی، قال: کتب الی أبوالحسن العسکری علیه‏السلام ابتداء منه:
لعن الله القاسم الیقطینی، و لعن الله علی بن حسکة القمی، ان شیطانا تراءی للقاسم، فیوحی الیه زخرف القول غرورا [1] .
و قال أیضا: حدثنی الحسین بن الحسن بن بندار القمی، قال: حدثنا سهل بن زیاد الآدمی، قال: کتب بعض أصحابنا الی أبی‏الحسن العسکری علیه‏السلام: جعلت فداک، یا سیدی! ان علی بن حسکة یدعی أنه من أولیائک، و أنک أنت الأول القدیم، و أنه بابک و نبیک، أمرته أن یدعو الی ذلک، و یزعم أن الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم کل ذلک معرفتک، و معرفة من کان فیه مثل حال ابن‏حسکة، فیما یدعی من البابیة و النبوة، فهو مؤمن کامل سقط عنه الاستعباد بالصلاة و الصوم و الحج، و ذکر جمیع شرائع الدین أن معنی ذلک کله ما ثبت لک، و مال الناس الیه کثیرا، فان رأیت أن تمن علی موالیک بجواب فی ذلک تنجیهم من الهلکة، قال: فکتب علیه‏السلام: کذب ابن حسکة، علیه لعنة الله، و بحسبک أنی لا أعرفه فی موالی، ما له لعنه الله، فوالله! ما بعث الله محمدا و الأنبیاء قبله الا بالحنیفیة و الصلاة و الزکاة و الصیام و الحج و الولایة، و ما دعی محمد صلی الله علیه و آله الا الی الله وحده لا شریک له، و کذلک نحن الأوصیاء من ولده عبیدالله، لا نشرک به شیئا، ان أطعناه رحمنا، و ان عصیناه عذبنا، ما لنا علی الله من حجة، بل الحجة لله عزوجل علینا و علی جمیع خلقه، أبرأ الی الله ممن یقول ذلک، و أنتفی الی الله من هذا القول، فاهجروهم لعنهم الله، و ألجئوهم الی ضیق الطریق، فان وجدت من أحد منهم خلوة فاشدخ رأسه بالصخر [2] .

پی نوشت ها:
[1] اختیار معرفة الرجال 2: 804 ح 999، بحارالأنوار 25: 316 ح 81.
[2] اختیار معرفة الرجال 2: 804 ح 997، بحارالأنوار 25: 316 ح 82.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir